2021 Formel E verdensmesterskabet Race 10

2021 New York City E-Prix Race 1

Günthers elegante New York triumf

Efter to års fravær på grund af Corona pandemien indtog Formel E lørdag aften danske tid New York City, da 10. afdeling af Formel E verdensmesterskabet fandt sted på banen på bredden af East River i Brooklyn. Og amerikanerne kunne ikke få det meget bedre end det, som Max Günther præsterede, da han kørte sin tysk/amerikanske BMW-Andretti racer til sejr i et elegant tilrettelagt løb.

Det har knebet meget for BMW, at markere sig i indeværende sæson, der formentlig ender op med at være fabrikkens sidste i Formel E. Jake Dennis tog en sejr i Valencia, men den mest erfarne af teamets kørere og vinder af to E-Prix’er i 2020, Maximillian Günther, havde endnu en sejr til god. Og den kom så i New York.


Topfoto: Max Günther tog sin karrieres 3. E-Prix sejr, da han satte to tidligere Formel E mestre til vægs i New York. Jean-Eric Vergne og Lucas di Grassi blev hhv. nr. 2 og 3.

Af Søren Clauding – 10. juli 2021



To-i-én overhaling

Günther kørte et vel tilrettelagt løb og lurede længe på en dyst mellem den førende Nick Cassidy i en Envision-Virgin kunde-Audi, Jean Eric Vergne i DS-Techeetah og Lucas di Grassi i en fabriks-Audi. Günther havde en større energi reserve end de tre andre, hvor især Cassidy havde brugt meget elektricitet for at forsvare føringen fra pole-position. Da Vergne satte et overhalingsforsøg ind på Cassidy og lykkedes med det, strøg Günther elegant indenom på inderbanen og avancerede fra 3. pladsen til 1. pladsen i ét hug.

Han trak til dels Di Grassi med sig og den store taber var Nick Cassidy, der efter et i øvrigt strålende og fejlfrit løb så sin føring forvandlet til 4. pladsen over ganske få meter. Siden kørte Günther løbet til enden og vandt foran Vergne, Di Grassi og Cassidy.


Max Günther i Andretti BMW.

Jean-Eric Vergne kom på podiet i New York.


Frijns på en delt VM-føring

På femtepladsen kom Cassidys team-kollega, Robin Frijns, der også havde kørt et fint løb efter at være startet fra 11. pladsen. Resultatet blev, at Frijns avancerede i VM til en nu delt førsteplads, for sejrherren fra Mexico for nylig, Edoardo Mortara, havde tekniske vanskeligheder under kvalifikationen og endte løbet på en beskeden 14. plads. Tankevækkende i øvrigt at de to førende i Formel E VM begge kører i kunde-biler og dermed holder fabriksbilerne bag sig.

Undervejs havde Frijns også trængt sig forbi de to Nissan racere, der ikke havde kørt i New York tidligere i 1-motor konfiguration og manglede lidt erfaring på den konto. Sebastien Buemi havde godt nok været lynhurtig under gruppekvalifikationskørslerne og nåede superpole med den hurtigste omgangstid af alle. Men da han siden skulle bevare førstepladsen, kørte han et par tiendedele af et sekund langsommere og måtte nøjes med 5. startposition, som endte med 6. pladsen i mål.

Lige bag sig havde Buemi Nissan-kollegaen Oliver Rowland, som var startet 8’er og sluttede en bedre. Det var egentlig OK, men for Buemis vedkommende nok lidt ærgerligt, fordi han trods alt ikke bare er den mest vindende Formel E kører nogensinde, men også er en af de blot seks kørere, der nu har vundet i The Big Apple.

Porsche og Jaguar i pointene

Andre Lotterer sluttede 8’er efter at Porsche-team kollegaen Pascal Wehrlein tidligere i løbet havde påkørt Alex Lynn’s Mahindra. Lynn kunne dog fortsætte og sluttede siden på 11. pladsen (skuffende efter at være startet som nr. 4), mens Wehrlein selv udgik.


Det har også været vådt vejr i New York, men det var nu næppe årsagen til at Jaguars Sam Bird skadede sin racer i den første frie træning, men spektakulært ser det ud. Bird kørte sig siden op fra 20. start position til 9. pladsen og satte løbets hurtigste omgang undervejs.


Nr. 9 blev Jaguars Sam Bird. Han var kørt af banen og havde beskadiget sig racer temmelig kraftigt under den første frie træning, bilen blev klar til kvalifikation, men Birds indsats rakte kun til 20. startposition. Under løbet var han imidlertid så hurtig, at han blev noteret for hurtigste omgangstid, og han scorede dermed et ekstra point til sig selv og teamet.

Tæt i toppen

Jaguar team-kollega Mitch Evans var med i første kvalifikationsgruppe, hvor banen var temmelig langsom, og han startede fra 16. pladsen, tre placeringer dårligere og seks placeringer bedre end de to (da Costa og Rast), som han forinden løbet havde delt 3. pladsen med i VM-kampen.

Réne Rast scorede 10. pladsen, Evans selv udgik med tekniske problemer undervejs og Da Costa blev nr. 12, så sjovt nok ligger de tre fortsat klinet op af hinanden i VM-stillingen, hvor Evans og Da Costa på en nu delt femteplads fortsat har 12 points op til den førende – som imidlertid er blevet til to i form af Mortara og Frijns. Jean Eric Vergne er stille og roligt avanceret i VM-kampen og er nu nr. 3, blot 4 points efter de to i spidsen.

Løbet var helt igennem sobert og ikke præget af uregelmæssigheder som fx oplevet i Mexico. Uden for topresultatet var det mest bemærkelsesværdige nok, at ingen af Mercedes-kørerne gjorde sig bemærket i New York. Men det kan jo ændre sig søndag aften, dansk tid, hvor weekendens andet race finder sted.


Startopstillingen 2021 Formel E VM Race 10 >>>

Resultat 2021 Formel E VM Race 10 >>>

VM-stillingen Kørere efter løbet >>>

VM-stillingen Teams efter løbet >>>


Starten er gået til et spændende og begivenhedsrigt men også meget sobert E-Prix i New York City.

Det markeres traditionen tro på East River, når et E-prix er forbi.