2021 Formel E verdensmesterskabet Race 9

2021 Mexico Puebla E-Prix

Otte vindere i ni løb: Mortara vinder og fører VM

Formel E VM er et af motorsportens mest konkurrencefyldte og uforudsigelige mesterskaber. Det blev understreget endnu engang, da schweizeren Edouardo Mortara søndag aften vandt det andet af weekendens to Formel E løb på Puebla racerbanen i Mexico. Samtidig overtog han også føringen i VM.

Helt overraskende kom sejren dog ikke, for allerede aftenen forinden havde han kørt sin Venturi kunde-Mercedes racer ind på fjerdepladsen, som efter Pascal Wehrleins diskvalifikation blev forvandlet til en 3. plads. Og tilbage i sæsonens første løb i Saudi-Arabien blev han nr. 2, så han havde vist sin styrke i år.


Topfoto: Oliver Rowland satte sin Nissan på pole-position med Pascal Wehrlein i Porsche på 2. pladsen. Siden fik Wehrlein en tidsstraf som bragte Rowland på podiet. Løbets vinder, Edoardo Mortara startede fra 3. pladsen foran den tidligere dobbelte mester, Jean-Eric Vergne i DS-Techeetah.

Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Af Søren Clauding – 21. juni 2021


Sejren i weekendens Race 2 kom i hus efter yderst strategisk og taktisk kørsel. Mortara valgte præcis de rette tidspunkter til at aktivere sine Attack Modes, der som bekendt giver 50 ekstra hestekræfter i 4 minutter, og da løbet blev afviklet helt uden safetycars, kunne planen gennemføres helt efter bogen.


Allerede i første sving trak Mortara i den sort hvide Venturi-racer forbi Wehrleins Porsche.

 

Edoardo Mortara vandt søndagens løb og overtog VM-føringen.


I løbets sidste del var dækslitagen ved at volde mange kørere problemer. I modsætning til lørdag var der varmt i Puebla om søndagen og den ru asfalt i kombination med en meget ujævn overflade og høje hastigheder var hårdt for dækkene.

Rowland og Nissan i pole

Efter at være blevet diskvalificeret lørdag af samme grund som Pascal Wehrlein strammede Nissans Oliver Rowland sig en ekstra gang op og kørte en suveræn omgang i Super-pole konkurrencen, hvorved han var en klar nr. 1 og med andre ord startede fra bedste startposition.


Oliver Rowland startede fra pole og sluttede på 3. pladsen.


Rowland kom også godt fra start, men også Wehrlein, som formentlig ligeså trigget af den uheldige situation lørdag havde placeret sin Porsche på næstbedste startposition, havde store ambitioner. Og sidst i løbet mistede Rowland sit momentum, da han snittede barrieren. Han blev sendt ned på 4. pladsen af Nick Cassidy i Envision Virgin kunde-Audi’en, som var avanceret fra 8. pladsen og siden sluttede som nr. 3 efter Wehrlein og Mortara.

Porsche og reglementet

Men for anden gang i Mexico weekenden ramte reglementet Porsche. Ikke så hårdt som lørdag, men Wehrlein fik 4 sekunders tidsstraf, som betød, at hans 2. plads blev til en 4. plads. Dermed rykkede Cassidy og Rowland op på hhv. 2. og 3. pladsen. Årsagen til tidsstraffen var ikke et overforbrug af energi, som først meldt ud, men det faktum, at Wehrlein ikke havde brugt hele det Fanboost på 100 kJ, som han havde fået.


Pascal Wehrlein er klar til at forsvare sig, men det er svært, når det samtidig er svært at følge et meget specifikt og krævende reglement.


Reglementet siger, at er man på den ene side så heldig at have fået Fanboost, skal det også bruges, men fordi Wehrlein først aktiverede det i løbets allersidste øjeblik var der så lidt strøm tilbage på batteriet, at bilen ikke kunne opnå effekten på mellem 240 og 250 kW, som Fanboost kræver. Så det var faktisk et underforbrug af energi, han blev straffet for.

Derfor er det et VM

Formel E er fortsat en helt ny gren af motorsporten, og mesterskabet er i fortsat udvikling, men der er mange kryptiske og ikke i traditionel forstand lige indlysende regler, som kørerne og deres team skal tage hensyn til undervejs. Det er ikke bare ”at træde speederen i bund og komme først i mål”. Man skal som deltager være i besiddelse af en bred pallette af egenskaber for at opnå succes, hvilket både er en af årsagerne til, at Formel E så hurtigt har opnået VM-status og også en medvirkende grund til mesterskabets uforudsigelighed.

I VM-sammenhæng blev der vendt op og ned på rækkefølgen hen over Mexico weekenden. Robin Frijns har måtte aflevere VM-føringen til Edoardo Mortara, som oven i købet har et forspring på 10 points, som er lysår i Formel E. Men ikke færre end tre kørere kan deles om 3. pladsen – i hvert fald har de lige mange points. Det er den regerende mester, Antonio Felix da Costa (DS-Techeetah), Mitch Evans (Jaguar) og René Rast i en fabriks-Audi.

Da Costa kan takke sin 6. plads lørdag for at være på den delte 3. plads, for han udgik søndag. Evans formåede at score points både lørdag og søndag (8. og 9. pladsen) og René Rast kunne supplere lørdagens 2. plads med 10. pladsen søndag samt 1 VM-point for løbets hurtigste omgang.

Frit fald

Søndagens løb var for Lucas di Grassi et frit fald efter sejren lørdag. Han startede fra 13. pladsen og påkørte undervejs Jaguars Sam Bird, som siden sluttede på en skuffende 12. plads. Di Grassi fik en gennemkørselsstraf og kom i mål som rosinen i pølseenden på løbets 18. plads. For Di Grassi må det være en torn i øjet at se, at se sin nye team-kollega René Rast på en delt 3. plads, opnået gennem regelmæssig pointscoring. Og stof til eftertanke, fordi han må se i øjnene at arbejdsløsheden truer, når Audi forlader Formel E ved udgangen af denne sæson.

De to Mercedes kørere, Nyck de Vries og Stoffel Vandoorne ligger 6’er og 7’er i kørernes VM, men er ikke langt fra selv den førende Mortara i en kunde-Mercedes. I team-mesterskabet har deres scoring dog bevaret ”Mercedes powered by Vestas” på førstepladsen, men der er sølle 3 points ned til DS-Techeetah på 2. pladsen og 4 points til Jaguar på 3. pladsen. Team-mesterskabet er ligeså klart et udtryk for uforudsigeligheden og den tætte konkurrence, der kendetegner Formel E verdensmesterskabet.


Mercedes' fabriksteam fører fortsat VM-kampen. På billedet Nyck de Vries.


De to næste afdelinger af Formel E verdensmesterskabet finder sted d. 11. og 11. juli på banen i Brooklyn i New York City med Manhattans skyline som den imponerende kulisse.