2021 Formel E Verdensmesterskabet Race 4

2021 Rom E-Prix- Race 2

Vandoorne tager revanche og Jaguar fører an

For Stoffel Vandoorne var søndagens fjerde afdeling af Formel E verdensmesterskabet noget af en revanche set i lyset af lørdagens uheld. Belgieren kørte sin Vestas-powered Mercedes EQ Formel E racer til sejr, alt imens Jaguar udbyggede sin VM-føring efter de to løb i Rom og nu også har begge de første placeringer i kørernes Verdensmesterskab.

Også i weekendens Race 2 blandede vejrguderne sig i udfaldet. Træning og kvalifikation var præget af regn og det gav Envision Virgin køreren Nick Cassidy mulighed for, at være næst hurtigst under kvalifikationen og hurtigst i den efterfølgende Super-pole konkurrence. Derved opnåede den 26-årige New Zealænder i sit blot fjerde Formel E løb ikke bare at skulle starte fra ”pole”, men også at have scoret 3 VM-points endnu inden racet gik i gang (det er ”præmien” for pole-position).


Topfoto: Stoffel Vandoorne kørte i overlegen stil sin Mercedes EQ Formel E racer til sejr i søndagens løb - det hans anden sejr i karrieren.

Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding - 11. april 2021


Nick Cassidy havde føringen kortvarigt efter at være startet fra pole-position.


Det var heldigt for ham, for det blev den eneste score Cassidy opnåede i Rom-weekenden. Løbet blev også søndag startet efter safetycar, det forløb udmærket, men få sving efter starten på den fugtige asfalt skred Cassidys ”kunde-Audi” af banen. Ikke usandsynligt var han uopmærksom på bremse-virkningen, når en Formel E racer i et løbs første fase alene benytter de mekaniske bremser (fordi regen-systemet kræver plads på batteriet for at kunne slippe af med bremseenergien ad den kanal). Han var dog hurtigt i gang igen, men blev allerede på 5. omgang ramt af Nissans Oliver Rowland i et overhalingsforsøg og Audi-køreren endte med ikke at blive klassificeret. Rowland fik senere en tidsstraf og sluttede løbet på 16. pladsen.

Vandoorne dominerede

For en kort stund var tyske Pascal Wehrlein, der i år kører Porsche og var startet 3’er, i spidsen af løbet, men så tog Vandoorne over og gav aldrig siden førstepladsen fra sig. Han kørte et klogt løb med velvalgte Attack-mode perioder, og selv da der i løbets sidste fase indtraf endnu en safetycar periode havde belgieren ingen problemer med at holde føringen.


Stoffel Vandoorne i Mercedes foran Alex Sims i Mahindra.


Lidt overraskende havde Alex Sims, der i år har fået sædet hos Mahindra, som Wehrlein afgav sidste sommer, overtaget i forhold til sin forgænger og da han var smuttet forbi den tyskkørte Porsche, stort set samtidig med at Vandoorne havde taget føringen, skulle han også ”blot” fastholde 2. pladsen. Der var ofte pres på, men Sims kørte Mahindra raceren i mål på 2. pladsen.

Nato diskvalificeret

Egentlig skulle tredjemand på podiet være franskmanden Norman Nato i en Venturi-Mercedes, for han kørte i mål som nr. 3. Men for at nå til mållinjen havde han brugt mere end den maksimale energi, man har til rådighed i et Formel E løb, og han blev siden diskvalificeret. Det havde Wehrlein gavn af og for så vidt også Nato’s team-kollega, Edoardo Mortara, som på grafikken havde ligeså lidt energi tilbage som Nato – men øjensynlig havde han marginalt mere, for han bibeholdte sin 4. plads.

Vandoorne scorede – det gjorde De Vries ikke

Vandoorne scorede 25 points til Mercedes EQ teamet, men den indtil lørdag eftermiddag VM-førende Nyck de Vries kom fra Rom med to nul-resultater og som konsekvens deraf ingen VM-føring. Den havde Jaguars Sam Bird taget med 2. pladsen i lørdagens løb og den lå han til at udbygge om søndagen. Men på løbets sidste omgang blev han involveret i et uheld, forårsaget af netop Nyck de Vries. Begge udgik, men ret skulle være ret, og De Vries fik en straf på 5 grid-positioner, som skal afsones ved næste løb, der finder sted i Valencia om to uger.


Oliver Rowland i Nissan var også hurtig i Race 2 - men det hele endte i ingenting på grund af dumme episoder. På billedet foran Sam Bird, der fortsat fører VM-kampen.


Uheldet havde også følger for Nissans Oliver Rowland, som uden at have haft noget som helst med Bird og De Vries kollision at gøre også blev ramt. Han havde i forvejen en tidsstraf fra uheldet først i løbet med Cassidy, så det var aldrig et løb, han kunne skrive hjem om. Han og team-kollegaen Sebastien Buemi lå ikke desto mindre det meste af løbet midt i feltet og Buemi, der var forrest af de to blev klassificeret som 10’er efter Nato’s diskvalifikation. Buemi og Rowland glæder sig givet vis til deres nye biler, som efter planen vil blive introduceret enten om to uger i Valencia eller to uger senere i Monaco.

Lørdagens sejrherre, DS-Techeetah’s Jean-Eric Vergne, havde et ganske andet tempo i Race 2. Han startede fra 20. pladsen og sluttede fortrinsvis som nr. 11 pga. af andres uheld. Fair nok, men det gav ingen VM-points. Team-kollegaen, Antonio Felix da Costa gik det noget bedre, han sluttede 7’er. Ingen af Audi’s fabrikskørere fik points – Lucas di Grassi kolliderede med sin gamle rival, Sebastien Buemi og var ude af løbet (Buemi fortsatte og blev som nævnt nr. 10) og René Rast ramte muren sidst i løbet, ødelagde baghjulsophænget og udgik fra en 10. plads.


Der skulle blot en sjetteplads til for at Mitch Evans i Jaguar kunne indtage 2. pladsen i kampen om verdensmesterskabet for kørere.


Jaguar dominerer totalt i VM

De mange begivenheder var til gavn for dem, der fik navigeret sig gennem løbet uden problemer, deriblandt Jaguars Mitch Evans, der for et par år siden scorede sin og Jaguars første Formel E sejr netop i Rom. Efter lørdag at være blevet 3’er nåede han søndag 6. pladsen. Det var nok til, at han kunne rykke op på 2. pladsen i VM-kampen, hvor Sam Bird fortsat fører. Sammenlagt fører Jaguar teamet også verdensmesterskabet for teams. 

 


Sam Bird fører kampen om VM for kørere i sin Jaguar.

Tæt løb i den bedre del af midt-feltet: Oliver Rowland i Nissan foran den VM-førende Sam Bird i Jaguar fulgt af Nico Müller i Dragon-Penske, Sebastien Buemi i Nissan og Mitch Evans i Jaguar.

Pompøse omgivelser i Roms EUR kvarter med den karakteristiske Colosseo Quadrato i baggrunden.