2021 Formel E Verdensmesterskabet Race 3

2021 Rom E-Prix- Race 1

Vildt race med sejr til Vergne

Årets tredje Formel E race fandt sted i Rom på et nyt bane-layout med hastigheder på op til 250 km/t. Racet var vildt og det var den tidligere dobbelte Formel E mester, Jean-Eric Vergne, der trak det længste strå og kørte over målstregen som vinder i sin helt nye racer.

På grund af Corona-pandemien var der kun mulighed for, at prøve det nye 3,4 kilometer lange banelayout et kvarter fredag aften. Selvklart benyttede kørerne den frie træning lørdag formiddag til også at praktisere start. Hér skete det første væsentlige set-out, da en række biler var linet op efter den første frie træning for at styk for styk at prøve-starte, helt i overensstemmelse med reglementet.


Topfoto: Jean Eric Vergne vandt Roms E-Prix - det første løb i DS-Techeetah-teamets nye bil.

Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding - 10. april 2021


Men rundt om hjørnet lige inden kom Oliver Turvey for fuld fart, bragede ind i Vergnes nye bil og igangsatte et harmonikasammenstød, men heldigvis slap alle med materielle skader. Turvey selv måtte dog stå ved banekanten, for hans bil blev ikke hel. Da var man hos DS Techeetah teamet hurtigere til at rette skaderne op på Vergnes bil, for han nåede at kvalificere sig – og det hele endte for ham med en sejr. Mere kunne han ikke have ønsket sig.

Mercedes i pole

Det var dog det Vestas-backede Mercedes team, der tog pole-position. Denne gang var den VM-førende Nyck de Vries henvist til 7. startposition, alt imens Stoffen Vandoorne startede forrest. Vandoorne havde Porsches André Lotterer ved sin side, alt imens Nissans Oliver Rowland havde kvalificeret sig til 3. startposition.

Nissan har haft problemer med leverandør-kæden pga. Corona pandemien og havde valgt endnu engang at starte med sidste-års-bilen, men den var ingen sinke, dokumenterede Rowland, som efter kort tid fandt sig selv i spidsen af løbet. Vandoorne og Lotterer havde nemlig dystet på løbets første to regnvåde omgange og da Lotterer forsøgte et optimistisk overhalingsforsøg, ramte han Vandoorne og de havnede begge nede midt i feltet.


Efter blot et par omgange blev Vandoornes Mercedes-racer sendt på tværs af en noget optimistisk Porsche-racer, kørt af André Lotterer.

Rowland startede 3'er efter Vandoorne og Lotterer og førte siden kortvarigt - hér foran Di Grassi i Audi og Vergne i DS-Techeetah. 


Kortvarig føring

Rowlands føring var dog kortvarig, for han havde overskredet det maksimale energiforbrug (formentlig brugt mere end 200 kWh) og fik som straf, efter blot 3 omgange på førstepladsen en tur gennem pitten, der sendte ham 38 sekunder bagud og han var nu rosinen i pølseenden. Siden kørte han i øvrigt et fornuftigt løb og sluttede på 13. pladsen, men han var som flere andre hjulpet af flere problemer blandt de førende. Efter et utal af overhalinger fra stort set alle kørere, godt hjulpet af fantasifuld anvendelse af Attack-modes, var Audi’s Lucas di Grassi længe i spidsen, men han fik mekaniske problemer og så var Vergne nr. 1.


Vergne foran di Grassi.


De to Jaguar kørere, Sam Bird og Mitch Evans kørte målrettet og udnyttede enhver chance, der åbnede sig - og fra at være startet 10’er arbejdede Bird sig op på 2. pladsen. Evans var startet to pladser efter Bird, han fulgte vinderen af det sidste løb i Saudi Arabien tæt og var lige i hans baghjul, da løbet blev flaget af – under safetycar, pga. en voldsom afkørsel fra Stoffel Vandoorne, som også involverede team-kollegaen hos Mercedes, Nyck de Vries – formentlig igangsat af en fejlvurdering af den fugtige bane, da Di Grassis Audi uventet havde tabt fart (for siden at udgå).

Robin Frijns sluttede på 4. pladsen i sin kunde-Audi fra Envision-Virgin teamet, mens Sebastien Buemi forsvarede Nissans farver ved at komme i mål som nr. 5.


Nissans Sebastien Buemi blev 5'er - her foran Nick Cassidy i Audi

Jaguar og Sam Bird fører nu verdensmesterskabet for hhv. teams og kørere.


Jaguar dominerer mesterskaberne

I VM-sammenhæng betød resultatet, at Jaguar nu dominerer begge mesterskaber: Sam Bird er nr. 1 i kørernes mesterskab med 43 points foran Frijns med 34, de Vries med 32 og Mitch Evans med 31. Og i team-mesterskabet udbyggede Jaguar føringen og har nu 74 points mod DS Techeetahs 40 og Mercedes’ 39.


Nyck de Vries mistede VM-føringen efter det ikke engang selvforskyldte uheld sidst i løbet.