2021 Ad Diriyah E-Prix - RACE 2:
Sejr til Bird – Jaguar tager VM-føringen
Der skulle ikke mere end et enkelt VM-løb til, før Jaguars beslutning om at hyre den rutinerede britiske kører, Sam Bird, bar frugt. I Ad Diriyah-weekendens Race 2 blev Bird kåret som vinder af et i øvrigt ret dramatisk løb, og ved samme lejlighed tog Jaguar føringen i team-mesterskabet.
Formel E er dermed helt tilbage i den form, som har kendetegnet mesterskabet i dets første seks år. Masser af dramatik, masser af spænding, masser af overhalinger og ofte ret uforudsigelige forløb.
Topfoto: Sam Bird sejrede for Jaguar i sit blot andet løb for det legendariske britiske bilmærke. Robin Frejns (tv) i Envision-Virgin blev nr. 2 og Jean-Eric Vergne (DS-Techeetah) nåede at komme podiet inden hans 3. plads blev forvandlet til en 12. plads. Det er som om han på billedet godt er klar over at der er noget galt...
Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.
Af Søren Clauding - 28. februar 2021
At Bird ville være kandidat til sejren var på mange måder det mindst uforudsigelige. I hvert fald efter at han havde kvalificeret sig til tredje-bedste startposition. Bird vandt i Saudi Arabien sidste år, han er en af de mest vindende kørere i Formel E og har faktisk vundet et løb i hver eneste af de hidtil seks sæsoner. Desuden kender han Robin Frejns, der startede fra "pole" fra de par år de begge havde tilbragt hos Envision Virgin. Og Bird var ekstra tændt efter i fredagens løb at være blevet påkørt af Alex Lynn (Mahindra), hvilket foruden Lynn selv også sendte Bird ud af løbet.
I næstbedste startposition holdt Sérgio Sette Câmara i sin Dragon Penske. Det havde han ikke prøvet før og Sam Bird udnyttede en smule tøven på Câmaras speederpedal, da starten gik, til at tage 2. pladsen i første sving – det har han prøvet før! Siden hold Bird placeringen, byttede lidt med Frijns ifm. Attack-mode aktivering, men udnyttede Attack-mode til perfektion, så han var i spidsen af løbet med 13-14 minutter tilbage.
Robin Frejns (Envision-Virgin kunde-Audi) var i poleposition, men Sam Birds Jaguar (til højre i billedet) startede 3'er og sluttede siden som vinder. Til venstre i billedet starter Sette Câmara i Dragon-Penske.
Uheld på uheld
Da blev løbet gul-flaget efter en kollision mellem Max Günther (BMW) og Tom Blomqvist (NIO 333). Om det siden var en misforståelse mellem kørerne, der forårsagede uheldet, som ikke blev vist på TV, er i skrivende stund uklart. Men selvsamme sted, hvor Günther ufrivilligt havde parkeret sin BMW, påkørte Alex Lynn bagfra Jaguaren med Mitch Evans i cockpittet. Det var skæbnens ironi, at begge Jaguar racere over de to dage skulle i nærkontakt med Lynn.
Selvom uheldet var dramatisk og medførte, at Lynns Mahindra fløj ind i barrieren med bunden i vejret, havde det ingen menneskelige konsekvenser. Lørdagens uheld ville heller ikke have haft konsekvenser for det resultat, Evans eventuelt havde kunne opnå, for de to kørere lå på hhv 16. (Evans) og 17. pladsen, da de udgik. Evans var nemlig allerede under kvalifikationskørslerne sat ud af spillet, da han ikke nåede at sætte en gyldig kvalifikationstid.
Nissans Oliver Rowland, som efter en god 6. plads i fredagens løb var i første kvalifikationsgruppe ligesom Evans, kørte ud på banen brøkdel af et sekund før Evans, dog tidsnok til at han selv kunne opnå en gyldig kvalifikationstid. Men fordi begge kørere forlod pitten i absolut sidste øjeblik, var det denne gang Evans, der trak det korteste strå, fordi hans pitgarage var placeret før Rowlands. Summa summarum: Rowland formåede at opnå 9. pladsen i løbet, mens Evans måtte se den sidste del af løbet fra banekanten.
Sluttede efter safetycar
Der var nu ikke meget at se på, for på grund af striben af uheld, blev der sendt safetycar på banen og løbet blev siden sluttet efter safetycar et par minutter før tid. Det indebar så, at Rowlands 9. plads blev forvandlet til en 7. plads.
For hverken Jean Eric Vergne (DS Techeetah), der ellers havde nået 3. pladsen, eller Nick Cassidy (Envision Virgin), der kom i mål som nr. 5, fik lov at beholde deres placeringer. De fik hver især 24 sekunders tidsstraf, Vergne fordi han ikke havde nået at tage sit andet Attack Mode, som reglementet påbyder skal være taget inden løbet er slut, og Cassidy, fordi han havde overskredet hastighedsgrænsen under ”Full Course Yellow” da Pascal Wehrlein og Jake Dennis tidligere i løbet var kollideret.
I stedet for Vergne på 3. pladsen (han sluttede nu som nr. 12) opnåede team-kollegaen, Antonio Felix da Costa, podieplaceringen med tilhørende 15 VM-points. Manden, der havde udløst den nævnte Full Course Yellow, Pascal Wehrlein, havde fortsat løbet og kom dermed også i pointene, på 10. pladsen. Og fredagens vinder, Nyck de Vries i Mercedes EQ, avancerede til 9. pladsen med tilhørende to VM-points. Der blev i alt uddelt 9 forskellige slags straf, for i moderne motorsport kan rigtig mange forseelser opdages med elektronikkens hjælp.
Da Jean-Eric Vergne mistede sin podieplacering var den regerende mester, team-kammeraten hos DS-Techeetah, Antonio Felic da Costa parat til at overtage den. Her har han den senere løbs-7'er, Nissans Oliver Rowland, lige i baghjulet.
Sette Câmara kørte et fremragende løb for Dragon Penske.
Bremserne svigtede
Uforudsigeligheden var stor, også at de Vries efter sejren fredag skulle få points igen. For i lørdagens indledende træning havde fredagens 2’er, Edoardo Mortara, en voldsom afkørsel. Hans Venturi kunde-Mercedes fortsatte uden at bremse ligeud for enden af langsiden efter en ”start-test”. Der var ingen bremseeffekt overhovedet og der var mistanke om, at det skyldtes en softwarefejl.
Derfor blev alle fire racere med identisk drivline forbudt at køre. En klog beslutning… I en Formel E racerbil, der bremser vha. et såkaldt brake-by-wire system (dvs. der er ingen mekanisk forbindelse mellem bremsepedalen og hydraulikken, der styrer bremserne) er der et nødbremse-system, som aktiverer baghjulsbremserne, hvis forhjulsbremserne skulle svigte. Sidstnævnte svigtede, og det gjorde forhjulsbremserne øjensynlig også, men der er ikke endnu kommet en klar udmelding.
Det centrale var dog også, at man opdagede softwarefejlen, fik den rettet og alle fire Mercedes-drevne racere fik lov at starte løbet, dog uden kvalifikationstid og derfor bagest. Mortaras bil nåede ikke at blive klar til start, men selvom Mortara selv mente, at han var klar til at køre, virkede han dog en smule påvirket af uheldet – intet under, for en nedbremsning af den menneskelige krop fra anslået i nærheden af 200 km/t til nul på få meter er en uhyggelig stor belastning, som kun modstås, fordi racerkørerne er usædvanlig veltrænede.
Set i det lys er det klart, at udfaldet af løbet kunne have været anderledes, hvis alle fire Mercedes racere blot havde kørt som planlagt. Nyck de Vries beholdt dog sin VM-føring med Sam Bird på 2 pladsen, alt imens Jaguar nu fører Verdensmesterskabet for konstruktører.
Nyck de Vries fører VM-kampen efter også at have scoret points i lørdagens løb.