2021 Valencia E-Prix – Race 1
Energistyring styrer bizart race
Det første E-Prix nogensinde i Spanien var en udfordring fra start til slut. Det eneste, der egentlig gav mening var, at Nyck de Vries kørte sin Vestas powered Mercedes EQ Silver Arrow 02 til sejr, for det havde han med en vis sandsynlighed gjort under alle omstændigheder.
Løbet var det første af to, der fandt sted på den permanente Ricardo Tormo racerbane i udkanten af Spaniens tredjestørste by, Valencia. Banen er ikke ukendt land for Formel E feltet, for den har i flere år været anvendt til forberedende testkørsler. Men der var aldrig kørt løb på den, fordi Formel E konceptet dikterer race i bycentre. Nogen kalder løbene i Valencia for det første møde med permanente racerbaner, men det er nu en sandhed med modifikationer, for både Grand Prix banen i Mexico City og racerbanen i Marrakech i Marokko har lagt asfalt til Formel E. Dog med en vis tilretning, men det gjaldt også banen i Valencia.
Topfoto: Nyck de Vries kørte et taktisk klogt løb og vandt weekendens første race på den regnvåde Ricardo Tormo racerbane.
Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.
Af Søren Clauding - 24. april 2021
Ricardo Tormo banen er 3,4 kilometer lang, men den er ikke nær så snæver som typiske bybaner og den er fremfor alt noget hurtigere, hvilket i sig selv dels forbruger mere energi, men også betyder færre muligheder for regenerering af energi undervejs. Man vidste fra begyndelsen af, at styring af energiforbruget ville blive den afgørende faktor. Det blev det, men den bizare afslutning kunne være undgået.
Feltet halveret
Da mållinjen blev nået var der kun 9 biler tilbage på banen ud af det 24 biler store felt, og spredningen mellem nr. 1 og nr. 3 på resultatlisten var 35 sekunder. De fleste af bilerne kravlede afsted med langsomst mulig fart. Det er uhørt i Formel E, men der er en forklaring på alting...
Løbet fandt sted i regnvejr og luften var kølig. Det er en udfordring for Michelins all-weather dæk og uden aktuel træning på den våde bane var der lagt op til afkørsler og påkørsler, og de meldte sig da også på stribe. Løbet blev startet efter safetycar og hver gang der skete et større uheld var der safetycar på banen, mens der blev ryddet på. Det er helt som det skal være, men hver gang blev der, som reglementet påskriver, trukket 1 kWh/minut under safetycar fra den samlede energimængde på 52 kWh, det er tilladt at forbruge over de 45 minutter plus én omgang et Formel E race varer.
5. afdeling af Formel E VM blev startet efter safetycar.
René Rast var blandt de mange, der var en tur ude i gruset. Audi fabrikskøreren nåede dog målstregen 52 sekunder efter den vindende De Vries - det rakte til en 4. plads i løbet.
Og hver gang skal hvert team beregne en ny rest-energi for hver bil. Jo korter tid, der er tilbage af et løb, jo sværere er det at udligne energiforbruget i den resterende del af løbet, og da den sidste safetycar forlod banen umiddelbart inden de 45 minutter var gået, havde meget få af deltagerne energi nok til at køre løbet til ende.
Nyck de Vries sparede energi
På det tidspunkt førte den regerende mester, Antonio Felix da Costa i sin DS-Techeetah, han havde Nyck de Vries lige i baghjulet, men Mercedes-raceren havde brugt 2 kWh mindre under løbet. Da Costa forsøgte at holde hastigheden så lav, efter sikkerhedsbilen var borte, at man kunne have nøjedes med blot en enkelt omgang, men der er grænser for hvor lang tid, han kunne tillade sig at holde den lave fart, det lykkedes da heller ikke for de 45 minutter udløb først få sekunder efter at Da Costa havde passeret målstregen. Derpå skulle der altså i praksis køres to næsten fulde omgange, og dertil rakte energien ikke for størstedelen af feltet.
Efter den sidste safetycar-periode førte Da Costa foran Nyck de Vries, Nico Müller i Penske var på 15. pladsen og Stoffel Vandoorne lå lige foran. Da målstregen blev passeret for sidste gang var Müller nr. 2 og Vandoorne nr. 3. De eneste kørere, der havde energi nok til at fuldføre løbet i noget, der ligner normalt løbstempo var de Vries og Müller, selv Vandoorne, der kører Mercedes, måtte kapitulere og faldt tilbage til tredjepladsen, godt 20 sekunder efter Müller.
Hele resten af feltet faldt bagud, fordi de måtte sænke farten for at nå målstregen, en håndfuld kørere nåede aldrig i mål, fem kørere blev diskvalificeret pga. af minimalt overforbrug i et forsøg på at holde deres biler kørende, men bortset fra Nyck de Vries, Müller og Vandoorne, der alle havde lukkreret på forløbet, var den generelle holdning, at den bizare afslutning kunne være undgået, hvis blot løbsledelsen, hvad den har mandat til, havde valgt at reducere energireduktionen under den sidste safetycar periode med blot 2-3 kWh mindre.
Nyck de Vries sparede på strømmen og vandt det første af de to løb i Valencia E-Prix.
Slipstrøm sparer på strømmen
Nyck de Vries mente, måske meget naturligt, at hvis alle havde været ligeså gode til at styre energiforbruget som han selv og Mercedes-teamet, ville alle også være kommet i mål, men det er nemt nok at sige, når man løbet igennem har ligget i Da Costas slipstrøm og alene derfor brugte mindre energi. Vandoorne i den anden Mercedes var startet bagest pga. en ærgerlig men hændelig diskvalifikation under kvalifikationskørslerne. Også han havde vanskeligheder med energiforbruget for ellers var Müller næppe kommet forbi.
Antonio Felix da Costa i DS-techeetah førte næsten hele løbet men fik aldrig en placering i mål.
Efterfølgende blev det fra FIA’s side fastslået, at det ikke var et forløb man var stolt af, at man har lært af det og vil gøre sit yderste for at det ikke sker igen. Det blev anført, at det er første gang noget lignende har fundet sted, og at forholdene i enhver henseende var både vanskelige og uforudsigelige. Og at Formel E stadig er en meget ung serie, der betræder hidtil ubetrådt land.
Fra redaktørens side: Indrømmet, det er rigtigt, og uden Corona-pandemien havde man aldrig kørt et løb på Ricardo Tormo racerbanen, for det er ikke Formel E ”sjælen”. Men når det nu gøres og man på forhånd vidste, at energiforbruget ville blive en udfordring, burde reglementet, netop om energireduktion efter safetycar, være blevet forvaltet anderledes.
Som tilskuer kan man blot tage en dyb indånding og håbe på at det ikke sker igen. Men VM-pointene er delt ud, det ændres der ikke på. Men ret beset er de 25 points, Nyck de Vries og Mercedes fik for sejren de eneste, der retteligt tilkom den gevinst. For de Vries havde så stort et energioverskud, at han med en vis sandsynlighed ville kunne have overhalet Da Costa på en af de sidste omgange.