2019 Berlin E-Prix:
Di Grassi sejr og Vergne show
Lucas di Grassi vandt Berlin E-Prix efter fornem kørsel og perfekt energistyring, alt imens den regerende mester, Jean Eric Vergne stod for show’et og Sébastien Buemi kørte energisikkert i mål på 2. pladsen.
Topfoto: Nissans Sebastien Buemi tog starten fra pole-position foran Stoffel Vandoorne og Lucas di Grassi. Buemi var klart den hurtigste i Berlin. Han valgte imidlertid at køre energi-sikkert og gjorde ikke den store modstand, da Di Grassi overhalede. Siden blev energi-udfordringen reduceret efter flere perioder med gult flag.
For brasilianske Di Grassi var det en stor personlig triumf. Han var hurtig allerede under kvalifikationskørslerne, men ikke hurtig nok til, at sikre sig selv og dermed Audi en hjemmebane-pole. Den snuppede Nissans schweiziske kører, Sebastien Buemi, med en imponerende afstand på 4/10 sekund på den 2,3 kilometer lange til anledningen opbyggede bane på den lukkede Tempelhof lufthavns udfordrende betonunderlag. Oven i købet smuttede belgieren Stoffel Vandoorne, der kører for Mercedes’ ”pilot-team”, HWA Racelab, ind foran Di Grassi.
Ét er kvalifikation – et andet er løb
Men ét er kvalifikation, et andet er løb. Det måtte mange af deltagerne sande. I modsætning til normalen, fandt den frie træning sted fredag eftermiddag – det skyldtes, at arrangørerne ønskede et tidligt starttidspunkt lørdag eftermiddag, for at tilgodese de tilskuere, der både ønskede at se Formel E samt en vigtig fodboldkamp eller Formel 1 kvalifikationen i Monaco.
Det betød, at banen var blevet ret støvet hen over natten, fordi området i den tidligere lufthavn er helt fladt. Derved var det ekstraordinært vanskeligt, at score en god kvalifikationstid i den første gruppe, bestående af de seks bedst placerede i mesterskabet. Di Grassi var den eneste, der kørte hurtigt nok, til at havne blandt de seks hurtigste, der siden skulle køre i Superpole senere på morgenen. Allerede dér viste han sin form.
Med Buemi i ”pole”, Vandoorne og Di Grassi på 2. og 3. startposition var der lagt op til et spændende race. I toppen savnede man den mesterskabsførende franskmand, Jean-Eric Verge, der fra første gruppe havde kvalificeret sig til 8. startposition. Men også hans team-kollega, tyske André Lotterer, som lå 2’er i mesterskabet (blot ét point fra Vergne) var helt ude af toppen. Lotterer passerede startstregen til sin 250 kW omgang brøkdel af et sekund for sent, og måtte tage til takke med dårligste kvalifikationstid.
Der var fulde huse i Berlins historiske Tempelhof lufthavn, da sæsonens 10. E-Prix blev kørt.
Energi-strategi
I løbets første fase bevarede Sebastien Buemi sin føring, men den omstændighed, at løbet meget vel kunne blive afgjort af energiforbruget, og, hvis det forløb uden faser med gult flag, ville kunne resultere i at han og flere andre løb tør for strøm, valgte han ikke at bruge for meget energi på at forsvare sin position.
Di Grassi havde kort forinden passeret Vandoorne, der øjensynlig led lidt under manglende banekendskab, og uden modstand var brasilianeren i spidsen på sjette omgang – en føring, som han siden aldrig gav fra sig. Senere i løbet blev Buemi udfordret af BMW’s Antonio Felix da Costa, som en kort overgang var på 2. pladsen. Men ellers var det mest uforudsigeligheden end kampen på banen, der karakteriserede topstriden.
Energiforbruget, der såvel som dækslitage var løbets store udfordring, blev mindre kritisk, da der flere gange undervejs var gult flag og bilerne cirkulerede ved langsom fart. Desuden var temperaturene ikke høje og derved var belastningen af dækkene mindre.
Efter at Lucas di Grassi tog føringen, skete der ikke så meget mere i topstriden og den brasilianske kører sikrede Audi en sejr på hjemmebane. Underholdningen stod DS' Jean-Eric Vergne for. Han kørte sig fra 8. startposition til 3. pladsen i mål og udbyggede derved sin mesterskabsføring.
Vergne og Lotterer stod for showet
Alt imens spændingen i den absolutte top var reduceret en smule, tog de to DS-kørere, Vergne og Lotterer fat om underholdningen. Lotterer avancerede til 11. pladsen og leverede undervejs en række spektakulære overhalinger indtil han måtte udgå med fejl på batteriet 5 omgange fra målstregen. Bedre gik det Vergne, som rykkede fra 8. pladsen op til 3. pladsen i mål og dermed udbyggede sit forspring i kampen om kørernes mesterskab. Sidste mand, der måtte overgive sig, var Da Costa, som dog scorede en udmærket 4. plads i løbet, hvor BMW også var titelsponsor.
Antonio Felix da Costa kørte sin BMW i mål på en udmærket 4. plads ikke mindst set i lyset af, at det var BMW's første forsøg på hjemmebane.
I den samlede stilling avancerede Di Grassi til 2. pladsen og Audi ligeså. Efter at have scoret 31 points i Monaco E-prix havde Nissan også i Berlin et godt løb – selvom Buemi nok havde ønsket sig en sejr. Med 2. pladsen avancerede den tidligere mester, som fortsat er historiens mest vindende Formel E kører, selv 3 placeringer og er nu på 10. pladsen, lige efter team-kollegaen Oliver Rowland, der blev nr. 8 i Berlin. De to skubbede Nissan op på 4. pladsen i mesterskabet.
Næste E-prix finder sted i den schweiziske hovedstad, Bern, og løbet er det sidste, der bliver kørt på europæiske grund i indeværende sæson. Siden finder finalen sted med to løb i New York City midt i juli. For kørerne er der 87 points på spil og matematisk set kan 16 kører vinde mesterskabet – så tæt er opgøret. I team-mesterskabet er det ligeledes kun tre teams, der matematisk har mistet muligheden for en titel.
Af Søren Clauding - 25. maj 2019
Højdepunkter fra Berlin E-Prix
Berlin E-Prix, 10. afd. af Formel E 2019
Resultat:
- Lucas di Grassi (BRA), Audi, 47m02,447s.
- Sebastien Buemi (CHE), Nissan, +1,856s.
- Jean-Eric Vergne (FRA), DS, +2,522s.
- Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, +5,845s.
- Stoffel Vandoorne (BEL), HWA-Venturi, +6,336s.
- Daniel Abt (DEU), Audi, +6,551s.
- Alex Sims (GBR), BMW, +8,235s.
- Oliver Rowland (GBR), Nissan, +10,781s.
- Sam Bird (GBR), Envision-Virgin-Audi, +13,153s.
- 10.Patrick Wehrlein (DEU), Mahindra, +14,846s.
Stillingen i FIA Formel E mesterskabet
Kørere:
- Jean-Eric Vergne (FRA), DS, 102 pts.
- Lucas di Grassi (BRA), Audi, 96 pts.
- André Lotterer (GER), DS, 86 pts.
- Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, 82 pts.
- Robin Frijns (NZL), Envision-Virgin, 81 pts.
- Mitch Evans (NZL), Jaguar, 69 pts.
- Daniel Abt (GER), Audi, 67 pts.
- Jerome d’Ambrosio (BEL), Mahindra, 65 pts.
- Oliver Rowland (GBR), 63 pts.
- Sébastien Buemi (CHE), Nissan, 61 pts.
Teams:
- DS-Techeetah, 188 pts.
- Audi, 163 pts.
- Envision Virgin, 137 pts.
- Nissan, 124 pts.
- Mahindra, 117 pts.
- BMW, 106 pts.
- Venturi, 84 pts.
- Jaguar, 74 pts.
- HWA (Mercedes), 38 pts.
- GEOX DRAGON, 13 pts.
- NIO, 6 pts.
Stillingen i kørernes mesterskab som PDF >>>
Stillingen i team-mesterskabet som PDF >>>
Den tidligere Formel 1 verdensmester, tyske Nico Rosberg, er stor fortaler for E-motorsport og arrangerede i Tempelhof lufthavnen en storstilet Green-Tech udstilling med fokus på grøn mobilitet