2019 Formel E Nyhederne

Når den femte sæson i Formel E mesterskabets historie begynder med det første E-Prix d. 15. december er der tale om en radikal fornyelse af mesterskabet. Set over en kam sker der de største ændringer i mesterskabets historie, og er der er tale om et kolossalt skridt fremad i udbredelsen af det elektriske budskab.

Mest iøjefaldende er den helt nye generation af elektriske racerbiler, som ikke bare ser radikalt anderledes ud men også har flere kræfter end forgængerne. Man kan køre et helt løb nu, uden at skulle skifte bil undervejs. Nyt er også sikkerhedsbøjlen, den såkaldte ”halo” (billedet af André Lotterer i sin DS-Techeetah racer), som via lysdioder signalerer, hvilken køre-indstilling bilen aktuel benytter, og så har bilerne også fået en nyt jet-lignende lyd, så helt lydløse bliver de altså ikke.

Der besøges ikke færre end tre nye byer, som hver især på hver deres måde indikerer, at Formel E mesterskabet virkelig er et globalt mesterskab. Allerede det første E-Prix skal nok blive og har allerede været et vigtigt samtaleemne.


Demokørsel i Ad Dirijah forud for 2019 sæsonstarten 15. december 2018.


Der skal nemlig køres i Saudia Arabien, i hovedstaden Ad Diriyah, men som bekendt er sportens verden kendt for at nedbryde politiske grænser og skabe sammenhold overalt i verden. Det er et af argumenterne for at der skal køres elektrisk race i en oliestat med en anderledes holdning til mange spørgsmål end de vestlige lande, hvoraf Formel E er udsprunget.

Siden skal der køres på det kinesiske fastland, i byen Sanya, og også i 2019 sæsonen gæster Formel E mesterskabet Schweiz, der via en særlovgivning allerede i fjor gjorde det muligt at køre motorløb på Schweizisk grund. Men i 2019 finder E-Prix’et sted i Bern i stedet for Zürich.

Flere nye teams deltager i 2019 mesterskabet. DS har allieret sig med Techeetah, de jo sikrede Jean Eric Vergne mesterskabet i 2018. BMW udbygger sit samarbejde med det amerikanske Andretti-team og er nu officielt et fabriksteam som DS er det. Nissan debuterer i Formel E i samarbejde med e.dams-teamet, som tidligere varetog Renaults Formel E indsats og er det uden sammenligning til dato mest vindende Formel E team. Med på opgaven har de 2017-mesteren, sebastien Buemi.


Sebastien Buemi kører nu for Nissan og skal på ny optræde på hjemmebane - i år i Bern.


Og alle de velkendte teams er der fortsat, ikke mindst Jaguar, der i den grad markerede sig i fjor, i blot sit andet år i Formel E. Virgin er fortsat repræsenteret i mesterskabet i form af Envision Virgin Racing og de har købt deres biler af Audi, der som vinder af sidste års team-mesterskab fortsat er med i Formel E.

Nye kørere tæller bl.a. Felipe Massa, der skal køre for Venturi, Stoffel vandoorne og Gary Paffett, der i samarbejde med HWA Racelab skal bane vejen for Mercedes’ fabriksindsats i 2020. Det minder på mange måder om den måde, hvorpå Abt-teamet indsamlede den erfaring, som betød at Audi i fjor kunne vinde team-mesterskabet.


Alex Sims (th) skal køre BMW sammen med den erfarne Antonio Felix da Costa.


Alexander Sims og Oliver Rowland er nye i Formel E og kører for BMW hhv. Nissan, alt imens Pascal Wehrlein fra  og med mesterskabets 2. afdeling skal køre for Mahindra. Felix Rosenqvist kører løbet i Saudi Arabien men skal til næste år deltage i det amerikanske IndyCar mesterskab.

I 2019 køres der ikke længere to ”heats” forbundet af et bilskifte på et fast antal omgange. I stedet køres der i 45 minutter plus en omgang, hvilket lægger op til stærkt forudsigelige løbsafslutninger, hvor den førende kører eksempelvis kan reducere løbets længde, hvis køreren – uden at sætte en placering overstyr – kan slække på tempoet i de sidste sekunder inden de 45 minutter er gået og derved skære en omgang af den samlede løbsdistance.

Der er mange scenarier, kørerne kan vælge mellem, helt afhængig af deres egen vurdering af deres individuelle chancer.


Af Søren Clauding - december 2018