Formel E 2019/20: Bilgiganternes race

Når 6. sæson af Formel E mesterskabet sættes i gang i Ad Diriyah, en forstad til den saudiarabiske hovedstad Riyadh fredag d. 22. november 2019 er der et rekordstort antal fabriksteams på startstregen.

Det genspejler bilgiganterns accept af, at en stor del af fremtidens mobilitet er elektrisk, og præcis som i konventionel motorsport vil man også vise, at man mestrer den fortsat ret nye elektriske motorsport.


Topfoto: Den regerende Formel E mester, franskmanden Jean-Eric Vergne i DS-Techeetah i spidsen foran Nissans Oliver Rowland under et af de test-race, der blev afviklet på Valencia banen forud for 2019/20 sæsonen. Efter Rowland skimtes debutanten Nico Müller i Penske foran Max Günther i BMW og Jerome d'Ambrosio i Mahindra.

Af Søren Clauding - 19. november 2019



I 2019 slutter Mercedes og Porsche sig som fabrikker til selskabet af bilgiganter, der i forvejen talte DS, Audi, Nissan, BMW, Jaguar og den store indiske producent, som vi godt nok ikke kender meget til i Danmark, Mahindra.

Erfarne debutanter

Mercedes har allerede luret i baggrunden med indsatsen af HWA teamet i sidste sæson og mon ikke Porsche får lidt gode råd fra familiemedlemmerne hos Audi? I alle tilfælde er der lagt op til endnu en yderst spændende sæson, hvor de deltagende teams formentlig er endnu tættere end de har været tidligere.


De to fabriks Mercedes racere debuterer i Saudi Arabien. Forrest Stoffel Vandoorne foran Formel E debutanten Nyck de Vries.


Der er ikke foretaget de helt store ændringer i det tekniske reglement fra sidste sæson, der sluttede i New York i sommer. Det er dog besluttet, at der kun må benyttes én elmotor i en bil og ikke to, men i fjor var Nissan den eneste producent, som udnyttede den frihed. De blev adviseret i god tid om, at reglementet ville blive ændret og de er klar med deres nye en-motor-drivline, når det går løs i Saudi Arabien.


Sebastien Buemi mangler ikke power i sin Nissan racer til at lave en elegant baghjulsdrift (træningskørslerne i Valencia)


Topkørerne bliver

På kører-siden er der en række ændringer. Men mest interessant er det nok, at de fem bedst placerede sidste års mesterskab er blevet hos deres team. Historien viser, at et godt og gennemprøvet samarbejde har stor betydning, især i en sportsgren, hvor væsentlige dele af racerbilerne fortsat er ens for alle.

Antonio Felix da Costa (tv) er ny team-kollega hos DS-Techeetah til den regerende mester, Jean-Eric Vergne.