Biltest: Volvo XC40 Recharge Elbil P8 AWD Pro
Velkørende elektrisk SUV – med stort energiforbrug
Volvo har bygget en velkørende fuldt elektrisk udgave af deres også velkørende XC40 model. Den er en regulær SUV med stor trækkraft, men den tager også godt for sig, når det gælder energiforbruget, men det er der i et vist omfang råd for.
Indrømmet, vi var lidt sent ude med regulært at gå under lakken på XC40 Recharge Elbil. Derfor var det med bevidsthed om, at der sidst på året kommer en faceliftet model på markedet, at vi til trods derfor satte fokus på den elektriske Volvo. Vi havde nemlig i forbindelse med forberedelserne til Årets Bil i Danmark 2022 stiftet bekendtskab med bilen – og rundt på den snoede Jyllandsring nær Silkeborg glimrede dens køreegenskaber især. Det gjorde undertegnede lidt nysgerrig.
Kørefærdighederne triggede
Når nu den faceliftede version kommer – og bestiller man en XC40 Elbil nu, er det sådan en man får, for så lang er leveringstiden – er det imidlertid samme drivline. Ændringerne skulle være kosmetiske og især på infotainment-delen, så mon ikke bilens kørefærdigheder er uændret. Det håber vi, for også ude på den offentlige landevej blev vi bekræftet i de gode vejegenskaber, om end affjedringen nu oplevedes noget mere spændstig end på racerbanens jævne asfalt.
Af Søren Clauding – marts 2022
Flere Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>
Andre Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>
Det var dog hurtigt bilens energiforbrug, der overtog opmærksomheden. Den var virkelig storforbrugende, hvilket smitter direkte af på rækkevidden. Det officielle WLTP tal siger 418 kilometer. Vi erfarede så, at de udmærkede kolleger fra FDM ved sommertemperaturer havde konstateret, at rækkevidden i det virkelige liv snarere var 310 kilometer. Og ved temperaturer tæt ved nulpunktet var rækkevidden endnu kortere, kunne vi supplere med.
Begrænsede energi-ressourcer
WLTP-tallet siger i øvrigt 238 Wh/km og vi landede tæt ved 30. Det er meget, ja, det er faktisk for meget, især med tanke på, at Volvo historisk har lagt stor vægt på omverdens-rigtig opførsel. Det lever den prøvekørte bil bestemt ikke op til, for energi er en begrænset ressource og den bliver med stor sandsynlighed endnu mere begrænset og deraf også begrænsende i de kommende år.
Men heldigvis er der en løsning, der dog kræver, at man giver afkald på den af de to 204-hestes permanent magnet synkron elmotorer, der trækker på baghjulene. CX40’ens SUV-status opnås bl.a. fordi den findes med træk på alle fire hjul. Og det vil den vel også fortsat gøre. Men med træk alene på forhjulene kan man nøjes med en enkelt elmotor, den yder da op til 231 hestekræfter og det er en variant, vi glæder os til at prøve, når muligheden måtte byde sig.
Vi har imidlertid siden prøvet den konstellation i søstermodellen i den kinesiske koncern, Polestar 2, og det fungerer fortræffeligt, så måske er der håb forude. På papiret forbruger XC40 FWD i alle tilfælde kun 186 Wh/km – det er opmuntrende viden…
Forhjulstræk er lettere
Med FWD slipper man også af med 150 kg og det har køreegenskaberne trods vores roser næppe nogen skade af. Derved kommer den ned på 2 tons og det har vejegenskaberne i hvert fald også gavn af, såvel som affjedringskomforten, der nu ikke er decideret dårlig i AWD-versionen.
XC40 modellen er den i undertegnedes optik mest velkørende og alsidige af de moderne Volvo’er og de egenskaber har XC40 Elbil også. Den er med sine 4,41 meters længde kompakt nok til, at det ikke er umuligt at finde parkeringspladser i storbyerne. Og det er alt andet lige dér hvor elbiler gør mest gavn ud fra et miljøsynspunkt, og hér er muligheden for én-pedal kørsel også mest relevant. Når det så er sagt har den en vadedybde på 45 cm, som kombineret med frihøjden på 17,6 cm giver den næste off-road-agtige muligheder. Bagpå må man desuden koble en anhænger på op til 1800 kg.
De praktiske egenskaber
Bagagerummet er samme størrelse som i de tilsvarende versioner med konventionelle ICE-motorer og det kan øges til 1,3 kubikmeter. Dertil kommer det lille frontrum på 31 liter – der hensigtsmæssigt vil kunne benyttes til de ladekabler, man som elbilsejer altid skal have med, blot for en sikkerheds skyld.
Betjeningen af XC40 Elbil er ikke fjern fra det man oplever i øvrige Volvo modeller. Man skal ofte gennem flere undermenuer for at finde frem til den aktivitet, man vil betjene. Det er langsommeligt og fjerner fokus fra trafikken, hvorved det også i det virkelige liv er en regulær forringelse af trafiksikkerheden. Det stemmer ikke rigtigt med Volvo’s velkendte indstilling til sikkerhed.
XC40 Elbilen er i øvrigt udrustet med mulighed for hurtigladning op til 150 kW jævnstrøm og 11 kW vekselstrøm fra en hjemmeoplader. Iøvrigt er Pro-modellen udrustet med glas-soltag med indvendig panel, Harmon-Kardon lydanlæg, der virkelig kommer til sin ret ved den stilfærdige kørsel samt 360 grader kamera, der dog viser omgivelserne i en kraftigt forvrænget vinkel som kræver mere end almindelig tilvænning at benytte sig af.
Model: |
Volvo XC40 Recharge Elbil P8 AWD Pro |
Listepris |
Kr. 465.080 |
Motor og transmission: |
Permanent Magnet Synkron elmotor for og bag. Hver på 204 hk. System: 408 hk, 660 Nm. 78 kWh batteri. Firehjulstræk. |
Præstationer acceleration/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP): |
4,9 sek./ 180 km/t/ 238 Wh/km/ 418 km. |
Længde/Højde: |
4,43 meter/ 1,65 meter |
Frihøjde: | 17,6 cm |
Bagagerum: |
419+31-1295 liter |
Værd at bemærke: |
Fuld LED. 19" Alufælge. 255/45-19 dæk. El-førersæde med varme. Ratvarme. Glas soltag. Varmepumpe. 2-zone Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Navigation. El-bagklap. 360 grader kamera. Harmon Kardon audio anlæg. |