Biltest: Volvo V90 Recharge T6 eAWD R-Design
Usædvanlig plug-in med overraskende virkning
Indrømmet: Det var et hurtigt kik i kalenderen, der afgjorde, at der var grund nok til at gå under lakken på Recharge T6 udgaven af Volvo V90. For det var 5 år siden undertegnede sidste gang havde fokus på Volvos store stationcar. Næste år erstattes det nuværende 11,6 litium-ion kWh batteri nemlig af et markant større 18,8 kWh batteri. Men egentlig var det en anden og uventet virkning, som gjorde det store indtryk.
Volvo V90 har da som model også fået et facelift. Det handler mest om kosmetik, ligesom det R-Design udstyr, som den prøvekørte version også var iklædt. Bilen er blevet lidt mere tilgivende i sit look, mere bløde linjer, men i bund og grund er den uændret.
Af Søren Clauding – december 2021
Flere Volvo prøvekørsler - find dem her >>>
Andre Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>
Kompressor-turbomotor
Plug-in modellen i den eksisterende version har i maskinrummet en 4-cylindret 253-hestes 2-liters turbobenzinmotor, der også en udrustet med en kompressor. Det giver et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm over et imponerende omdrejningsinterval fra 1680 til 4980 omdr./min. Trykladningen giver en flot og øjeblikkelig respons, som i sig selv gør det en fornøjelse at køre bilen.
Og så er der elmotoren. Den er monteret på bagakslen, hvilket er genspejlet i betegnelsen ”eAWD”, altså firehjulstræk, men baseret på at benzinmotoren tager sig af forhjulene mens elmotoren trækker baghjulene. Elmotoren præsterer flotte 240 Nm som kan adderes direkte til benzinmotorens, så system-momentet er 590 Nm. Elmotoren leverer også en effekt på 87 hestekræfter, hvortil vi vil sige ”heldigvis ikke mere”.
Harmonisk i glat fører
Fordi: Det begyndte at sne i de dage hvor bilen var til rådighed. På glat vej med uforudsigeligt vejgreb, er det ikke optimalt at have skiftende kraftfordeling mellem for- og baghjul. Men heldigvis leveres der ikke så mange kræfter til baghjulene, at det fx forårsager en baghjulsudskridning. For træder man blot moderat på speederen springer benzinmotoren omgående til og sikrer næsten neutrale trækforhold.
Det betyder også, at selvom V90’eren evner at køre på elektricitet alene, som jo er en plug-in hybridbils fornemme egenskab, skal der ikke trædes meget på speederen før den ikke længere kører elektrisk, og så er den jo nærmest som en selvopladende hybrid, hvilket jo egentlig ikke er dårligt.
Skræmmende benzinforbrug
Men da vi modtog bilen, var batteriet helt tømt. Bilen kan ved regenerering selv skabe den strøm, der skal til over kort tid at kunne levere den store systemeffekt på 340 hestekræfter. Siden fungerer den stort set som en selvopladende hybrid. Trods det var benzinforbruget skræmmende stort. 9 km/l beregnede bilens egen computer over et par hundrede kilometers blandet kørsel.
Det er ikke meget og også medvirkende til, at det officielle WLTP-forbrugstal er for en PHEV beskedne 47,6 km/l baseret på en elektrisk rækkevidde på 50 kilometer. Det skal dog tilføjes, at testbilen var udstyret med 255/40-19 vinterhjul i stedet for standardhjulene på 255/45-19. Den mindre dækdiameter kan have påvirket forbruget.
Længere rækkevidde – mere effekt
Det kommende nye 18,8 kWh batteri vil øge den elektriske rækkevidde til 88 kilometer. Men det kan den jo kun, hvis elmotoren er kraftig nok. Derfor introduceres også en ny 145-hestes elmotor, så det i praksis kun sjældent vil ske, at benzinmotoren går i gang. Det giver isoleret betragtet god mening. Men…
Sammenlignet med køreoplevelsen af V90 for fem år siden kørte den prøvekørte bil væsentligt bedre. Den ligger ganske enkelt bedre på vejen og kører mere harmonisk og det var egentlig den største overraskelse. Affjedringen er mere spændstig, hvilket givet vis skyldes behovet for at kunne håndtere den anslåede 300 kg større vægt, og responsen fra kørebanen mere direkte (hvad der også lidt kan tilskrives 40 procent lavprofildækkene). Men når man nu lægger et kraftigere batteri i bilen, bliver den formentlig tilsvarende tungere og da er det spændende, hvordan vejbeliggenheden da påvirkes.
Eventuel overstyring?
Med hensyn til et eAWD system, hvor markant flere kræfter lægges ud på baghjulene, bliver det også interessant at opleve, om det eksempelvis giver overstyringstendenser. Et faktum er det, at i den nyfaldne sne med uforudsigeligt vejgreb var det ikke oplagt at køre bilen til skrid-grænsen. Det ville meget hurtigt kunne ende uden for asfalten og det er V90 eAWD trods firehjulstrækket og en frihøjde på 15,6 cm ikke oplagt til.
Prøvekørslen af V90 Recharge, set i lyset af den forestående opgradering, fik derigennem en noget uventet karakter. Men lad os skynde os at tilføje, at foruden den harmoniske drivline med tilhørende lave støjniveau, naturligvis afhængigt af om elmotoren klarer kørslen eller skal have hjælp fra benzinmotoren, er V90 helt igennem en glimrende og moderne cruiser.
Batteri i midten
Man kan undre sig over den kolossale kardantunnel, der stjæler meget plads ved bagsædet, men der er en forklaring på alt: Den indeholder naturligvis ingen kardanaksel, men derimod litium-ion batteriet. Om det kommende batteri med større kapacitet er mere kompakt og kan være i ”kardantunnelen” ved vi ikke. Men er det i givet fald også lettere, kan det jo være at bekymringerne om en endnu strammere affjedring er ubegrundede.
I 2022 reduceres afgiftsfordelen ved plug-in hybridbiler i Danmark og den nye årgang vil da med det større batteri og den større elmotor koste 615.284 kroner. I sammenligning med den prøvekørte version er det en beskeden stigning, om nogen overhovedet, for den kostede 588.000 kroner.
Sidst men ikke mindst: R-Design udstyret er prismæssigt sidestillet med Inscription. Vil man have det sportslige look, sportssæder o.lign. er R-design løsningen. Er man mere komfortabelt anlagt vælges Inscription.
Model: |
Volvo V90 T6 Recharge eAWD R-Design |
Listepris: |
Kr. 587.868 (2022 pris: 615.284. |
Motor og transmission: |
4 cyl 2 l. turbo benzinmotor med kompressor 253 hk. 350 Nm/1680-4980 omdr./min. El-motor, 87 hk, 240 Nm. System: 340 hk. 590 Nm. 11,6 kWh litiumion batteri. 8-trins A/T. |
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP): |
5,9 sek./ 180 km/t/ 47,6 km/l/ 47 g/km. 50 km. |
Længde: |
4,95 m. |
Bagagerum: |
560-1526 liter |
Anhængervægt: | 2100 kg |
Værd at bemærke: |
ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. 255/40-19. Fuld LED. Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme, Multijusterbart læderrat. El-forsæde. Solgardin i bageste sidedøre. Sportssæder i kunstlæder. |