Volvo XC40 T4 Recharge PHEV - Biltest

Biltest: Volvo XC40 T4 Recharge Inscription Expression PHEV

Harmonisk og attraktivt prissat plug-in hybrid

En plug-in hybrid bruger som hovedregel mere benzin, når den ikke bruger af den opladede strøm på batteriet, end en tilsvarende bil med konventionel drivline. Det er ikke tilfældet for Volvo XC40, og det gør plug-in udgaven mere interessant end tilfældet er hos flere af kollegerne. Det er dog ikke det eneste man skal forhold sig til.

Men lad os begynde med benzinforbrug og forurening, for det er trods alt den vigtigste grund til at vælge en plug-in. Hos Volvo hedder en elektrificeret bil ”Recharge”, uanset om den er en plug-in eller en regulær elbil. Volvo XC40 Recharge er udrustet med et 10,7 kWh batteri og en 82 hestes elmotor, der assisterer en kompakt 3-cylindret 1,5 liters 129 hestes turbobenzinmotor. Tilsammen yder de 211 hestekræfter, og drivlinen er sådan bygget op, at de to motorers topeffekt overlapper hinanden, så systemeffekten bliver netop de 211 hestekræfter.


Af Søren Clauding – april 2021

Flere Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>


Ægte SUV

Drivlinen i den prøvekørte version trækker på forhjulene, men XC40 kan også fås med firehjulstræk. Med også en frihøjde på 21,1 cm kan den uden yderligere bemærkninger klart kategoriseres som en SUV. PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) kan accelerere til 100 km/t på 8,5 sekunder og topfarten er som i alle Volvo’er, der kan køre så hurtigt, fastsat til 180 km/t. Og så er den i øvrigt prissat til 373.000 kroner, inklusive det omfattende Inscription Expression udstyr.

Sammenlignes med en konventionel 129-hestes XC40 med manuelt gear er prisen for denne 384.330 kroner. Med 8-trins automatgear er listeprisen 405.000 kroner, vel at mærke for begges vedkommende med det lave såkaldte Momentum udstyr. Og det officielle WLTP forbrugstal for automatgears-udgaven er 13,2-13,7 km/l.

Ligeså langt på literen

Hér kommer det interessante: Med el-sparefunktionen aktiveret, som betyder at Volvo Plug-in’en i princippet gemmer al strømmen fx til senere brug, var det vores erfaring, at den kørte tæt på 13,5 km/l – vel at mærke i den virkelige verden. Over ca. 100 km svandt ca. 5 kilometer af den elektriske rækkevidde ved som udgangspunkt et fuldt batteri. Men det rokker ikke meget ved, at man i praksis kører ligeså langt på literen, når der ikke bruges af den opladede energi, som i en XC40 med konventionel motor.

Sammenlignes endvidere med en 4-cylindret 197-hestes XC40, også med automatgear, er brændstofforbruget heller ikke meget forskelligt. Men det er prisen til gengæld: 450.000 kroner for Momentum-versionen.

Afgiftsbegunstigelse

Pris-forklaringen går i al væsentlighed på, at Volvo til fulde har kunne udnytte den afgiftsbegunstigelse, der er indbygget i den nye afgiftslovgivning, regeringen vedtog i februar i år. Så fra et købersynspunkt, hvis man går efter en XC40, er Recharge versionen prismæssigt klart at foretrække.

Unikt er det også, at Recharge (ligesom den kraftige 197-hestes udgave) må trække en anhænger på 1800 kg. Forklaringen er formentlig, at de to motorers topeffekt peaker samtidig, så plug-in hybriden reelt kan levere 211 hestekræfter og et magnum-drejningsmoment på 425 Nm, som er 105 Nm større end i den konventionelle 197-hestes version.

Fordel med måde

Og hvad er så ulempen... I dagligdagen vil der næppe være mærkbare handikaps, men under mere ekstreme belastninger er den konventionelle udgave den store vinder. Recharge-udgaven kan nemlig kun levere de mange kræfter indtil der ikke er mere strøm tilbage på batteriet. Når det er tomt, har man kun 129 hestekræfter at gøre godt med, og det er en helt anden historie.

Hvad køreegenskaberne angår så se videoen her på siden. Men kort opsummeret var testkørslen lidt handikappet af, at foregå på vinterdæk under forårsagtige temperaturer på 9 grader. Men bilen virkede nu ikke meget forskellig fra de konventionelle versioner, hvilket givet vis skyldes, at PHEV’en ikke er så meget tungere end de konventionelle versioner som det opleves hos majoriteten af konkurrenterne.

XC40 Recharge vejer 1875 kg mens 197-hestes udgaven vejer 1711 kg. Forskellen skyldes utvivlsomt, at den kompakte 3-cylindrede 129-hestes benzinmotor er noget lettere end den 4-cylindrede 197-hestes 2-liters benzinmotor.

Kører glimrende i dagligdagen

Sidstnævnte har 8-trins automatgearkasse mens plug-in’en har et 7-trins dobbeltkoblingsgear. Plug-in gearet er dog smidig nok og skiftet mellem gearene indbyrdes såvel som samarbejdet mellem de to motorer er om ikke umærkeligt så dog ikke forstyrrende. Vi gætter dog på, at der vil være en vis udfordring i at køre på glatte veje med uforudsigeligt underlag. Fordi overførslen af kræfter til underlaget ikke er forudsigeligt, da man som fører ikke i praksis kan styre på hvilken måde de to motorer samarbejder. Men det er ikke dokumenteret, og alene et gæt.

Den prøvekørte XC40 Recharge var i øvrigt udrustet med forskelligt ekstraudstyr (det er jo noget af det, man kan bruge besparelsen ved køb af en PHEV på) – især vil vi anbefale lyspakken til 8.500 kroner som indebærer and man har Fuld LED forlygter. Det kan på det varmeste anbefales.



Model:

Volvo XC40 T4 Recharge Inscription Expression FWD

Listepris:

Kr. 2373.070

Motor og transmission:

3 cyl 1,5 l. turbo benzinmotor 129 hk. 245 Nm/1600-3000 omdr./min. El-motor, 82 hk, 160 Nm. System: 211 hk. 425 Nm. 19,7 kWh litiumion batteri. 7-trins DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

8,5 sek./ 180 km/t/ 50.0-45.5 km/l/ 46-51 g/km. 50-45,5 km.

Længde:

4,43 m.

Bagagerum:

460-11336 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. 235/50-19 (ekstra udstyr) Fuld LED forlygter (ekstra udstyr). Adaptiv fartpilot (ekstra udstyr) . 2-zone klimaanlæg. Sædevarme, Multijusterbart læderrat.