Peugeot skruer op for strømmen
I lighed med de fleste af kollegerne i bilbranchen er også Peugeot ret aktiv med ikke færre end fire elektrificerede biler, som lanceres netop nu. Det handler om to fuldt elektriske biler, baseret på den samme platform, nemlig e-208 og e-2008, samt plug-ind hybrid versioner af såvel 3008 som 508, hvor sidstnævnte både kan fås som sedan og stationcar.
Samtidig lancerer PSA en helt ny elektrisk platform, kaldet eVMP, som skal håndtere de lidt større biler i de såkaldte C og D-segmenter – men der går dog lige et par år, før de munder ud i nye elbiler: Tidsplanen siger 2023. Men de vil da også have rækkevidde på mellem 400 og 650 WLTP-kilometer baseret på batterier med kapacitet fra 60 til 100 kWh.
Af Søren Clauding – september 2020
I tråd dermed har satser Interdan koncernen også på, populært sagt at blive Danmarksmester i elbiler. Et ambitiøst mål, som flere af kollegerne på hver deres måde også har udtrykt. Alt andet lige tegner det godt for elbils-markedet i Danmark – forudsat, naturligvis, at politikerne tager deres ansvar og økonomisk bakker om den grønne omstilling, som de rent faktisk har gjort i år.
Vi har prøvekørt
Peugeot e-2008 har vi allerede prøvekørt om end kun kort i forbindelse med de første internationale testkørsler i Sydfrankrig sidste år i december (læs artiklen fra testkørslen hér >>> og se videoen fra dengang også hér på siden). Den læner sig også op ad den mere eksklusive søstermodel, DS 3 Crossback E-TENSE (se prøvekørslen fra oktober 2019 hér >>>) og DS7 Crossback E-TENSE, som vi prøvekørte i sommer (læs prøvekørslen af DS7 Crossback hér >>>), er også udtryk for den teknologi, der allerede er i brug hos PSA-koncernen.
El-motoren i e-2008 er identisk med den, der ligger i e-208.
Resten af bilerne må vi have til gode, dem ser vi nærmere på hen over efteråret, men hér skal kort skitseres de vigtigste data, som de øvrige biler udtrykker:
”e”-modellerne
Peugeot e-208 er selvsagt den lille af de fire og den udmærker sig bl.a, ved, at pladsforholdene i elbilen ikke er væsensforskellige fra pladsen i de konventionelle versioner. Motoren er på 136 hk/260 Nm, batteriet præsterer 50 kWh, rækkevidden er 340 kilometer og listeprisen er 240.000kroner.
Peugeot e-2008 kan der læses om ifm. vores prøvekørsel, men listeprisen skal nævnes hér: 300.000 kroner.
Plug-in’erne
3008 PHEV findes i to udgaver med 225 hk henholdsvis 300 hk. Førstnævnte har en 180 hestes benzinmotor samt en 110 hestes elmotor, mens sidstnævnte har 200 benzinheste samt to elmotorer på 110 hk – som også giver den træk på alle fire hjul. Litium-ion batteriet er på 13,2 kWh og WLTP-rækkevidden 63 kilometer. Priserne begynder ved 320.000 kroner.
508 og 508 SW har en 180 hestes benzinmotor og en 110 hestes elmotor samt et 11,8 kWh batteri, som giver en rækkevidde på 52-62 kilometer. Listepriserne begynder ved 320.000 kroner for sedan-versionen og stationcar-udgaven koster 15.000 kroner mere.
Sidst men ikke mindst er målsætningen klar: 20 procent af modellernes samlede salg skal være elektrificerede. Redaktørens tilføjelse er: Det kræver politikernes opbakning.
Vi har kort prøvekørt den nye e-2008 i forbindelse med de første internationale prøvekørsler i december 2019.