First World Testdrive: DS 3 Crossback E-Tense
Formel E teknik i serieproduktion
I sagens natur er der stor forskel på de DS Techeetah E-Tense Formel E racerbiler, der også i Paris E-Prix i det centrale Paris hvert år er med til, at udbrede miljø-mobilitetsbudskabet, og de elektrificerede biler, som den helt nye DS 3 Crossback E-Tense, der nu er på vej i serieproduktion. Men udover grundidéen er der også central teknologi inkorporeret i den serieproducerede E-Tense, som er hentet direkte fra Formel E.
Også af den grund fylder Formel E meget i markedsføringen af verdens første elektriske kompakt-SUV/crossover. Konstant henvises der til succesen i Formel E, hvor DS både tog sejren i kørernes mesterskab og i team-mesterskabet i sidste sæson, og med rette. For DS har været dygtig til, at benytte Formel E deltagelsen til at skabe viden og ekspertise, og også at forvandle den dynamik, der opleves i verdens mest innovative motorsport, til et brugbart mobilt hverdagsredskab, vel at mærke af de mere luksuøse af slagsen.
Af Søren Clauding – 25. oktober 2019
Læs også om DS 3 Crossback E-Tense på Motorsiden.dk
Regenerering fra Formel E
Helt konkret stammer regenererings-teknikken (opsamling af energi fortrinsvis fra nedbremsning og overførsel af den til bilens batteri) direkte fra Formel E. Naturligvis i en civiliseret udgave, hvor man som fører ikke behøver at skænke det en tanke. Man kan vælge mellem tre køreindstillinger: Eco, Normal og Sport og kombinere dem med en B-funktion, hvor der regenereres så meget energi, når speederen slippes, at man kun undtagelsesvis behøver at benytte bremsepedalen. Det er dog brugsmæssigt en løsning, som DS ikke er ene om.
Indpakningen er derimod ret unik. Fremover vil alle elektriske DS’er, præcis som Formel E-racerbilerne, kunne kendes på tilnavnet E-Tense. DS 3 Crossback E-Tense er da også skabt som en elbil, lige fra begyndelsen, omend der er meget teknik og design-lighed med de konventionelle varianter. Det indebærer, at der i motorrummet ligger en 136 hestes elmotor, der desuden leverer et drejningsmoment på 260 Nm. 0-100 km/t nås på 9 sekunder og topfarten er 150 km/t.
Optimal rækkevidde
DS har imidlertid valgt, IKKE at udstyre bilen med et kæmpe-batteri for at skabe ultralang rækkevidde. E-Tense udgaven har et mellemstort litium-ion batteri på 50 kWh, som rækker til at køre 320 kilometer (realistisk WLTP tal) ud fra den betragtning, at bruges bilen til fx at pendle mellem omegnen af en storby til bymidten, har man næppe brug for at lade op mere end et par gange om ugen. Typisk vil man da kunne klare sig med, at lade op derhjemme. Og har man behov for lidt ekstra strøm undervejs, er det blot med at finde en hurtiglader på 100 kW – så kan man opnå 250 ekstra kilometer på en halv time.
100 kW ladestandere finder man ikke endnu på ethvert gadehjørne. Udbygningen af den del af infrastrukturen er mange steder i Europa er godt i gang, men Danmark er ikke præcis foregangsland på det punkt. Til gengæld har vi ikke så store afstande, men herhjemme er det nok vægboksen på villavæggen, der mest vil blive benyttet.
Fremadrettet tænkning
En DS 3 Crossback er 4,12 meter lang. Den har en frihøjde på 17 cm og måler i alt 1,53 meter i højden. E-Tense versionen har samme dimensioner, oven i købet er bagagerummet på 350 liter præcis så stort som i den konventionelle DS3 Crossback og her kommer den fremadrettede tænkning i startfasen for alvor ind i billedet:
Batteriet vejer i sig selv 300 kg, men den samlede drivline gør kun E-Tense 255 kg tungere end bilerne med forbrændingsmotor. Det skyldes at el-drivlinen er lettere. Batterivægten er ikke voldsom, men man har taget hensyn til den, såvel som batteriet størrelse.
Man har derfor montere batteriet lavt i bilen for at holde tyngdepunktet nede (det er ganske almindeligt), men det er også ”skubbet” bagud. For at skabe plads til det, har man givet E-Tense et andet, mere kompakt og lidt dyrere baghjulsophæng med stræbearme og Panhard-stang end den torsionsbagaksel, de konventionelle udgaver benytter. Og så kunne man også bevare bagagerums størrelsen.
Perfekt balance
Da el-motoren er lettere og trykker mindre på forhjulene, har man i forening med batteriets placering yderligere den fordel, at vægtfordelingen på hjulene bliver næsten 50:50, hvilket er godt for en bils køreegenskaber. Det samme er det avancerede baghjulsophæng. Og den øgede frihøjde samt den ekstra plads i forhold til fx koncernens egen Peugeot E-208, er brugt til på én gang at gøre affjedringen mere tilgivende og på at reducere krængningen, så man har opnået en meget velkørende, velafbalanceret bil.
Batteri-kabinettet indgår desuden i chassis-delen, og medvirker til at afstive bilen. Da bagenden også er ekstra vridningsstabil, er styringen blevet ekstra præcis. DS-ingeniørerne har med andre ord optimeret bilens grund konstruktion og kompenseret for den større vægt ved at lege med vægtfordelingen og hjulophæng, præcis som man gør i Formel E. Resultatet er blevet et komfortabelt køretøj, helt i harmoni med den premium-følelse, der er en af grundpillerne i en DS-filosofien.
DS 3 Crossback E-Tense er hurtig, men den er ingen racerbil. Hurtigheden bruges til, at gøre bilen smidig ved bykørsel, og de gode køreegenskaber gør kørslen meget sikker, også hvis man træder speederen i bund i ”sport-mode”.
Sidst men ikke mindst har det ikke alt for voldsomme batteri betydet, at man har kunnet holde prisen i skak – fordi batterierne er klart de dyreste enkelt-komponenter i en moderne elbil. 280.000 kroner for den billigste version, når DS 3 Crosback E-Tense lander på det danske marked i 1. kvartal 2020 er en ganske attraktiv pris, og den bliver ikke påvirket af den ændrede danske lovgivning, der pr. 1. januar øger registreringsafgiften fra 20 til 40 procent for biler, der i princippet koster over 400.000 kroner.
Hurtige fakta om den helt nye DS 3 Crossback E-Tense:
Introduktion i Danmark: 1. kvartal 2020.
Drivline og præstationer:
Permanent magnet synkron elmotor, 136 hk, 260 Nm. 1 A/T. Litium-ion batteri, 50 kWh. Rækkevidde. 320 km. Energiforbrug: 147 Wh/km. 0-100 km/t: 9,0 sek. Topfart: 150 km/t.
Opladningstid 0-100 pct:
7,4 kW enkelt-fase: 7t30m.
Vægboks 11kW trefaset: 5t00s.
Længde: 4,12 m.
Bredde: 1,79 m (uden spejle).
Højde: 1,53 m.
Vægt: 1525 kg.
Bagagekapacitet: 350-1050 l.
Listepriser/udstyrsniveau:
Prestige: kr. 279.990.
Performance Line: kr. 299.990
Revolution: kr. 329.990.
Élégance: kr. 344.990.
Udpluk fra udstyrslisten:
Prestige:
17” alufælge, el-ruder for og bag, Aircondition, 7” touchscreen, Vejbaneassistent, sædevarme.
Performance Line:
Automatisk åbning af dørhåndtag, automatisk klimaanlæg, nøglefri betjening.
Revolution:
18” alufælge, 10,3” skærm, navigation, bakkamera, LED forlygter, læderindtræk, head-up display.
Élégance:
”Opera” læderindtræk.
Dørgrebet forsvinder ind i døren, når det ikke skal bruges.
Premium i enhver detalje: Forkromet "E-Tense" angivelse på motoren. Man skal ikke være i tvivl, selv når motorhjelmen åbnes.