2023 Desert X Prix

2023 Desert X Prix

Intens start på EXTREME.E 2023

Med en løbs-kalender, der inkluderer 10 afdelinger, flere nye destinationer, et nyt race set-up og ikke mindst en håndfuld ny kørere og kører-konstellationer er EXTREME.E 2023 startet op med intense løb, masser af dramatik og uventede resultater. I de første to afdelinger gik finalesejrene oven i købet til to teams, der ikke før har vundet.

Det har ikke været let for løbsarrangørerne at sammensætte en kalender i år. En pandemi, der stadig spøger i baggrunden i mange udsatte lande, internationale uroligheder, stigende priser, begrænsede ressourcer og manglende investeringsvilje er udfordringer, ingen havde forudset, da serien så dagens lys for tre år siden. Alligevel er det lykkedes at få hekset et mesterskab sammen, selvom der endnu ikke er sat destination på sæsonens næstsidste to afdelinger.


Topfoto: Laia Sanz og Matias Ekström sikrede Acciona Sainz teamet sin første sejr i EXTREME.E i 2. afdeling af mesterskabet.

Fotos er stillet til rådighed af EXTREME.E mediacentre, hvor den specifikke copyright er anført.

af Søren Clauding - 12. marts 2023


Fælles for de fem destinationer er, at der hvert sted afvikles to afdelinger. Dvs. løb både lørdag og søndag med to frie træninger om fredagen. Det var sådan, det foregik i Neom i Saudi Arabien, hvor 1. og 2. afdeling fandt sted, og det fungerede godt.


Starten til 2. afdeling af EXTREME.E 2023.


Sand, sol og hav

Man har tidligere kørt i Saudi Arabien, men denne gang afviklede man løbene på et stort strandareal og for Neom-bugten i den nordlige del af Det røde Hav. Der var masser af sand, masser af sol, og også havet gjorde sit til spændingen, fordi en del af den 3,4 kilometer lange racerbane var anlagt helt ude i strandkanten. Undervejs lykkedes det flere deltagere at tage turen ud i havet, uden at deres indsats dog blev kortsluttet af den grund.

På deltagerlisten var der flere nye navne, bl.a. givet af, at flere kørere har forladt serien, helt eller delvist. Sébastien Loeb vandt mesterskabet i 2022 sammen med Christina Gutiérrez, men i år satser den 9-dobbelte rally verdensmester på at vinde sit tiende VM, gennem en helhjertet indsats i det nye World Rally Raid Championship. Det gav mulighed for, at den blot 24-årige Fraser McConnell fra Jamaica kunne debutere for X44 teamet som kører-partner til Gutiérrez.

Også Carlos Sainz manglede på deltagerlisten. Den nu 60-årige veteran skadede sin ryg under en voldsom landing med Audi-raceren i årets Dakar, og havde valgt at sidde over. Han var til stede i Neom og havde som sin afløser valgt Mattias Ekström til at bistå Laia Sanz. Det skulle vise sig at være en glimrende beslutning.

Dansk-klingende efternavn fra Vegas

Hos Chip Ganassi fik RJ Andersson en ung landsmand ved sin side med det dansk-klingende efternavn Sorensen. Det er den 20-årige Amanda Sorensen, der med motorsportserfaring ikke mindst fra Nevada-ørkenen som bosiddende i Las Vegas gjorde en fremragende figur i Neom. Hun var ganske enkelt overraskende hurtig.

Og så er den tidligere Formel 1 Grand Prix vinder, finske Heikki Kovalainen også debuteret i EXTREME.E. Det gjorde han på samme hold som Hedda Hosås. Desuden har Carl Cox Motorsport overtaget EXITE ENERGY’s plads i serien med kørerne Christina ”GZ” Giampaoli og Timo Scheider på skift i cockpittet.


Andretti teamets Timmy Hansen endte med hjulene i vejret.


Nyt set-up

Det nye løbs set-up indledes med to gange fri træning om fredagen. På de to løbsdage lægges der ud med to kvalifikations-heats i to grupper med hver fem kørere, hvor deltagerne udvælges ved lodtrækning og resultaterne opgøres med points (10 points for 1. pladsen, derpå 8-4-6-2). I stedet for semifinaler, crazy race og finale køres der siden et opsamlings-heat for de fem dårligst placerede under kvalifikationen, og de fem hurtigste kommer i finalen.

Fredagens frie træning og lørdagens indledende heats fik i den grad sorteret fårene fra bukkene og ikke overraskende var såvel sidste års mesterskabs 1’er og 2’er, dvs. X44 samt Rosberg X Racing i finalen. Overraskende var det derimod, at Chip Ganassis team også var i finalen. Ligeledes opnåede Veloce og Acciona Sainz en finale-plads.


Veloce teamet (ovenfor) vandt 1. afdeling af EXTREME.E 2023 foran RXR (nedenfor).


Veloce vandt om lørdagen

Først i mål kom Michaela Åhlin-Kottulinsky og Johan Kristoffersson i RXR raceren foran Molly Taylor og Kevin Hansen i Veloce, og på 3. pladsen Laia Sanz/Mattias Ekström i Sainz’ racer. Både Fraser McConnell/Christina Gutiérrez og RJ Anderson/Amanda Sorensen udgik. Men RXR teamet fik en tidsstraf, fordi Michaela Kottulinsky havde kørt for hurtigt under gult, og RXR havnede dermed på 3. pladsen mens sejren gik til Molly Taylor og Kevin Hansen med Sanz/Ekström på 2. pladsen.


Laia Sanz og Molly Taylor var på podiet begge dage og skiftedes til at stå øverst.


Omvendt om søndagen

Søndag var det de samme tre højest placerede fra lørdagens finale såvel som Chip Ganassi’s bil der nåede finalerunden, men denne gang fik de følgeskab af Klara Anderson og Nasser Al-Attiyah i ABT-Cupra. Efter fremragende taktisk kørsel formåede Laia Sanz og Mattias Ekström at vinde foran Taylor/Kevin Hansen, mens RXR blev nr. 3, ABT-Cupra nr. 4 og Sorensen/Anderson nr. 5.


Resten af løbskalenderen ser sådan ud:

13.-14. maj: Hydro X Prix – Skotland

8.-9. juli: Island X Prix – Sardinien

16.-17. september: X Prix i Amazonas eller USA

2.-3. december: Copper X Prix - Chile


Nasser Al Attiyahs forsøg på at overhale Tanner Foust (den orange McLaren racer) endte ikke godt...