Hamilton, Loeb og Gutiérrez er 2022 EXTREME.E mestre efter dramatisk finale
Det blev Lewis Hamiltons X44 EXTREME.E team med den 9-dobbelte rally verdensmester Sébastien Loeb og den bedste kvindelige Dakar kører i nyere tid, Christina Gutiérrez, på skift i cockpittet på den fuldt elektriske Odysee 21 rallycross racer, der vandt årets mesterskab. Det skete efter et dramatisk opgør med talrige uheld og de afgående mestre parkeret på sidelinjen, da finaleløbet skulle køres.
Den afsluttende afdeling af mesterskabet, der satte punktum for endnu en pandemi og krigs-forstyrret sæson (den anden i mesterskabets 2-årige historie) fandt sted nær Punta del Este i Uruguay. Energy X-Prix var navnet, som spejl af den ihærdige indsats og de meget fine resultater, den sydamerikanske Atlanterhavs-stat har opnået over de seneste år. I dag er over 98 procent af landets energiforbrug baseret på vedvarende energi, oplyser arrangørerne bag serien.
Topfoto: Sebastien Loeb og Christina Gutiérrez fra Lewis Hammiltons X44 EXTREME.E team to mesterskabet for teams såvel som kørere efter et dramatisk opgør i sæsonfinalen i Uruguay.
Fotos er stillet til rådighed af EXTREME.E mediacentre, hvor den specifikke copyright er anført.
Af Søren Clauding - 27. november 2022
Forud for løbsweekenden, der består af flere kvalifikationsrunder, to semifinaler et crazy-race opsamlingsheat og en endelig finale, havde de afgående mestre i form af Rosberg X Racing med Johan Kristoffersson og Mikaela Åhlin-Kottolinsky, en pæn føring i team-mesterskabet, der har større opmærksomhed end kørernes individuelle mesterskab. To rivaler kunne besejre dem, dels det spanske Acciona-Sainz team med Carlos Sainz og Laia Sanz på holdet, dels X44.
Miraklernes tid er ikke forbi
Men der skulle nærmest mirakler til, hvis RXR skulle overvindes, og hvis det er tilfældet, må vi konstatere, at miraklernes tid ikke er forbi endnu. De usædvanlige kørselsforhold, hvor man populært sagt kørte på en gigantisk natur-græsmark i et bredt og uforudsigeligt 2,9 kilometer langt spor, tog hurtigt det første offer. Allerede under den frie træning fredag aften rullede Emma Gilmour med sin McLaren racer. Bilen blev beskadiget, men kunne repareres, og Gilmour var også fit for fight dagen efter.
Under den første kvalifikation, hvor én bil var på banen ad gangen, rullede ikke færre end tre af de kvindelige kørere, først Jenson Buttons JBXE’s norske kører, Hedda Hosås, derpå RXR’s Michaela Åhlin-Kottulinsky, og siden Christina Gutiérrez, som slog en tredobbelt højfarts saltamotale, som efterlod hendes X44 racer i en noget elendig forfatning.
Hedda Hosås.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Sådan begyndte Christina Gutiérrez serie af saltamotaler.
Og sådan fortsatte det:
Og sådan sluttede det:
Derfor blev mesterskabets fælles reservebil hurtigt iklædt X44 dekorationen, og Sebastien Loeb satte sig et strategisk mål: At sætte den hurtigste tid i den såkaldte Continental Traction Challenge (weekendens hurtigste tid i en bestemt sektor af baneforløbet), som i givet fald ville betyde 5 ekstra points i mesterskabet. Tiden holdt weekenden igennem og var afgørende for udfaldet af mesterskabet.
Sanz rullede
Hurtigst under kvalifikationen var Acciona Sainz, men fordelen satte Laia Sanz over styr, da hun også rullede (weekendens femte rulletur), men først under søndagens semifinale. Derpå var mesterskabsstriden reduceret til to teams: RXR og X44.
Laia Sanz var hurtig i sin Acciaiona Sainz racer og førte, her foran Andretti-teamets Cattie Munnings. Men så gik det sådan her:
Laia Sanz landede på hjulene og kunne fortsætte semifinalen, men holdet indhentede ikke det tabte og dermed var de ude af konkurrencen om mesterskabet.
Begge havde deklasseret sig sig selv til Crazy-race heatet, fordi deres rulleture lørdag havde sendt dem ned i den bageste ende af kvalifikationen. Den korte historie er: RXR med Kottulinsky i cockpittet kolliderede med såvel JBXE og Xite Energy bilerne, styringen var ødelagt og siden blev RXR-teamet diskvalificeret, fordi de havde for mange mekanikere til at arbejde på bilen ved kørerskiftet i Switch-zonen.
Alt imens kørte Loeb og Gutiérrez deres lånebil til sejr og de var dermed i finalen. I finalen skulle de da blot slutte 3’er, forudsat deres 5 points fra traction-konkurrencen kunne bevares. Tiden holdt som nævnt, men holdet sluttede som nr. 4.
Vandt på andres straftid
Imidlertid havde finaleløbets nr. 3, Andretti-teamet, for meget fart på i Switch-zonen, hastighedsgrænsen blev brudt og de fik 7 sekunders straf – hvilket sendte dem ned på 4. pladsen, alt imens Loeb og Gutiérrez blev nr. 3 og vandt mesterskabet. Det ubesvarede spørgsmål er, om ikke X44 ville have taget 3. pladsen, såfremt Andretti-teamet ikke havde kørt for stærkt…
Oppe i front havde Klara Andersson fra Sverige og Nasser Al-Attiyah fra Qatar et solidt greb om finale-heatet. Den 22-årige Klara Andersson kørte sit blot andet løb i EXTREME.E og har på rekordtid fået den rette føling med den tyske Abt-racer. Og de to kunne dermed vinde teamets første sejr i de to år, mesterskabet har eksisteret.
Abt-raceren så ikke godt ud efter at Nasser Al-Attiyah havde påkørt Johan Kristoffersson, men da det hele var forbi havde han og Klara Andersson vundet deres første sejr i EXTREME.E:
Skuffelsen var selvsagt stor hos RXR og ligeledes hos Acciona Sainz, og omvendt strålede Christina Gutiérrez og Sebastien Loeb, der gennem deres strategiske planlægning af forløbet og evne til at tilpasse sig de uheld, de selvforskyldt havde bragt sig ud i, dokumenterede, at man aldrig skal give op. De to vandt i fællesskab således også kørernes mesterskab. Det var ægte motorsportsånd og en understregning af, at intet i denne verden er sikkert, før det er sket.
EXTREME.E mestre også i kører-mesterskabet 2022: Sébastien Loeb og Christina Gutiérrez fra hhv. Frankrig og Spanien.
Resultat, Energy X Prix, Uruguay, 5 afdeling af EXTREME.E 2022