2023 Hydro X Prix

2023 Hydro X Prix

Mudder, sten, dramatik og vand

Temaet for årets tredje og fjerde afdeling af EXTREME.E var vandkraft. Løbene fandt sted i Skotland i og omkring en gigantisk nedlagt åben kulmine, Glenmuckloch, som skal omdannes til et vandreservoirer. Herfra vil man, når projektet er færdigt, kunne styre udløbet af vand og supplere den naturlige vand- og vindkraft i området med elproduktion til gavn for på imod 300.000 husholdninger. I løbsweekenden spillede vandet direkte en rolle, for sporet var omdannet til mudder og mange steder som at køre i brun sæbe.


Topfoto: Veloce teamet med Molly Taylor og Kevin Hansen vandt 4. afdeling af EXTREME.E mesterskabet 2023 foran McLaren teamets Emma Gilmour og Tanner Foust.

Fotos er stillet til rådighed af EXTREME.E mediacentre, hvor den specifikke copyright er anført.

Af Søren Clauding – 14. maj 2023


Brun sæbe ville dog have gjort underværker. For udsynet gennem forruderne på de op til 550 hestekræfter stærke fuldt elektriske Odyssey 21 off-road racere var for visse deltageres vedkommende ikke eksisterende. Der blev oplevet dramatiske afkørsler, fordi kørerne ikke kunne se sporet, vinduesviskerne gav op og helt symptomatisk var det, da Laia Sanz kolliderede frontalt med Mikaela Åhlin-Kottulinsky i søndagens kvalifikationsheat. Ingen kunne se hvor de kørte.


Ligesådan da den tidligere mester og rallycross verdensmester Johan Kristofferson kørte sin RXR-racer op over en vold, fordi han ikke kunne se den. Dermed var han og førnævnte Kottulinsky ude af finaleheatet, men de opnåede trods det en 5. plads i det samlede resultat.


Johan Kristoffersson havde nul udsyn gennem forruden og landede sin RXR racer udenfor sporet, efter at være blevet katapulteret henover en vold. Han og Mikaela Åhlin-Kottulinsky endte alligevel 3. afdeling af mesterskabet på 5. pladsen.


Fire årstiders vejr på en enkelt weekend

Biler blev efterladt som bilvrag, og oven i at deltagerne havde haft en begivenhedsrig og dramatisk weekend under konstant omskiftelige og til tider ganske kolde vejrforhold, var alle formentlig glade for, at der nu er 8 ugers pause til 5. og 6. afdeling. De køres på den til den tid formentlig ret meget varmere Sardinien, hvor det er tørke og ustyrlige skovbrande, der er temaet.

Og hvordan gik det så i Skotland? Jo, den udførlige løbsreportage er grænsende til det meningsløse, for tilfældigheder parret med vejrgudernes luner og uforudsigelighed var de afgørende faktorer. Selv da Andretti-teamet med Catie Munnings og Timmy Hansen vandt lørdagens finale tog det kun et minut eller to før de med 15,3 sekunders tidsstraf på grund af en episode i Switch-zonen måtte se sejren givet videre til X44 teamets Christina Gutiérrez og Fraser McConnell.

Carl Cox Motorsport med Christine GZ og Timo Scheider tog 3. pladsen med Hummer Chip Ganassi teamets RJ Anderson og Amanda Sorensen på 4. pladsen.


Christina Gutierrez og Fraser McConnell (X44) i nærkamp med Catie Munnings og Timmy Hansen (Andretti).


Fra sol til blæst og regn

Lørdag formiddag var den første kvalifikationsrunde blevet aflyst på grund af tæt tåge. Dagen endte dog i solskin. Søndag derimod var vejret dårligt det meste af dagen og det regnede og blæste, da finalen skulle køres.


Molly Taylor og Kevin Hansen (Veloce) vandt 4. afdeling efter fremragende kørsel.


Sejren gik til Veloce Racing med Molly Taylor og Kevin Hansen foran McLaren teamets Emma Gilmour og Tanner Foust, alt imens RJ Anderson og Amanda Sorensen fik deres første podieplacering i blot deres fjerde løb sammen.

Laia Sanz og Mattias Ekström kørte Acciona Sainz teamets bil ind på 4.pladsen mens Mikaela Åhlin-Kottulinsky og Johan Kristoffersson blev nr. 5.


Laia Sanz havde til tider svært ved at få bilen til at køre derhen, hvor hun gerne ville...


Resultaterne betød at Kevin Hansen og Molly Tailor nu fører mesterskabet foran Sanz og Ekström med RXR-teamets Åhlin-Kottulinsky og Johan Kristoffersson på 3. pladsen.

I team-mesterskabet fører Veloce foran Acciona Sainz og Rosberg X Racing.

Næste løb finder sted 8.-9. juli på Sardinien.


Hydro X-Prix blev afviklet i en nedlagt åben kulmine i Skotland