EXTREME.E Ocean X-Prix 2021

Godt show på kanten af Atlanten

Næste Stop: Grønland

2. afdeling af EXTREME.E mesterskabet var underholdende, overraskende og satte verdens truede områder i et nyt perspektiv. Det foregik på et velkendt motorsportssted, men fokus var trukket væk fra ørkenen og ud i oceanet: Der blev kørt omkring Lac Rose i udkanten af Kenyas hovedstad, Dakar, på kanten af Atlanterhavet.

I Saudi Arabien var det klimatiske miljøbudskab ikke mindst, at den globale opvarmning medfører, at ørkenen spreder sig og reducerer Jordens frugtbare arealer. I Dakar var det først og fremmest den stigende vandstand, der var fokuspunktet. Verdenshavene stiger dels pga. den kraftige afsmeltning fra Grønland og Antarktis, men ikke mindst pga. den såkaldte termiske udvidelse, fordi havvandet udvider sig, når det bliver varmere. Naturligvis var der i samme moment også opmærksomhed omkring den stadig stigende mængde af affald, især uforgængelige plastic, der på den ene og den anden måde havner i verdenshavene.


Af Søren Clauding – 31. maj 2021

Fotos er stillet til rådighed af EXTREME.E mediacentre, hvor den specifikke copyright er anført.

Instragram: clauding_goes_green


Topfoto: Det var igen Nico Rosbergs team, der vandt, men i finalen blev Molly Taylor udfordret kraftigt af Christina Gutiérrez, holdkammerat med Sebastien Loeb i Lewis Hamiltons X44 team. Sekunder efter dette foto udgik Gutiérrez med ødelagt forhjulsophæng. I baggrunden til højre ses den senere finale-2'er, Stéphane Sarrazin, og til venstre skimtes Mikaela Åhlin-Kottolinskys Odessey 21 racer med sammenbrudt højre baghjulsophæng. 

Hvad den motorsportsmæssige del angik, udover budskabet om, at man godt kan køre race og gøre det med minimal belastning af de udsatte områder, og bortset fra, at det vindende hold i Saudi Arabien, Molly Taylor/Johan Kristoffersson, der kører for Rosberg X Racing, også vandt i Dakar, var der ikke mange lighedstegn mellem de to sportslige oplevelser.


Nico Rosberg fejrede sejren i Ocean X-Prix sammen med sit team, Molly Tailor og Johan Kristoffersson - i oceanet, naturligvis.


Sarrazin gør det igen

Mest markant var det, at multikunstneren udi motorsport (han har kørt snart sagt enhver disciplin på 4 hjul) Stéphane Sarrazin og Jamie Chadwick kørte deres Jean-Eric Vergne anmeldte Veloce racer ind på 2. pladsen. I Saudi Arabien nåede Chadwick ikke rigtigt at køre Oddysey 21 raceren, fordi Sarrazin rullede så voldsomt under træningen, at bilen ikke kunne mere i den weekend.

Strategien i Veloce teamet var i Dakar også anderledes, i og med, at Sarazin i semifinalen skulle køre bilen i føring, hvilket han klarede ved som ene hane at besejre de tre kvindelige konkurrenter på første omgang. Og siden formåede Chadwick at køre bilen ind på 2. pladsen i racet – og så var de på plads i finalen.


Jamie Chadwick og Stephane Sarrazin klarede det noget bedre denne gang og tog en vel fortjent 2. plads for Jean-Eric Vergnes team Veloce.


Crazy Race var for crazy – trods alt

Belært af erfaringerne fra Saudi Arabien havde man droppet Crazy Race idéen og derved var det ganske enkelt de seks bedste under kvalifikationskørslerne, der skulle kæmpe i to semifinaler. Dog med den lille finurlighed, at de tre hurtigste dystede i den ene semifinale, og kun de to bedste derefter kom videre og ligesådan i den anden semifinale, hvor det gjaldt de kvalificerede fra 4. til 6. pladsen.

I finalen startede derpå fire biler og på den mange steder noget smalle bane var der lagt op til intensive dyster med overhalinger, som man allerede havde set i de indledende heats. Men sådan gik det ikke helt.

To ude i første sving

Mikaela Åhlin-Kottulinsky ramte allerede på den første lige strækning en ujævnhed, som ødelagde højre baghjulsophæng. Christina Gutierrez havde fremme i spidsen nærkontakt med Molly Tailor og ødelagde et forhjulsophæng. Dermed var to biler ude af løbet, der for en stund blev sat på stand-by.


To biler ude i finalens første sving. Nærmest er Christina Gutiérrez's Lewis Hamilton ejede X44 racer, mens Mikaela Kottulinsky's JBXE racer i baggrunden trækkes væk. Hun kom imidlertid længst i racet og dermed fik Jensson Buttons team 3. pladsen.


Stéphane Sarrazin var kommet dårligt fra start og var på en klar sidsteplads, men da to af konkurrenterne var udgået var han og Jamie Chadwick ”pludselig” på 2. pladsen i løbet. Det blev genstartet med en stående start og ikke overraskende havde Jamie Chadwick vanskeligt ved, at følge den nu førende Johan Kristoffersson, der trods alt er regerende og 3-dobbelt rallycross verdensmester, men alene det, at bringe Odyssey 21 raceren i mål var nok til at 2. pladsen var i hus.

Jenson Button var for langsom

Mikaela Åhlin-Kottulinsky og Kevin Hansen sluttede med blot en kvart omgang tilbagelagt på 3. pladsen. Kottulinsky havde denne gang ikke den tidligere Formel 1 verdensmester og team-ejer, Jenson Button, som sin løbspartner, men i stedet landsmanden fra Sverige, som i øvrigt er lillebror til og Rally Cross VM-2’er i 2019 efter Timmy Hansen. Button havde indset, at han ikke var hurtig nok, og det skifte var ingen dårlig idé. Uheldigvis fik Kevin Hansen ikke mulighed for at dyste om førstepladsen efter Mikaelas uheld – men holdet var blandt de hurtigste hele weekenden.

Sebastien Loeb var synligt heller ikke tilfreds med, at han ikke fik kørt bilen i finalen pga. Christian Gutiérrez’s uheld. Men en officiel 4. plads blev det til og dermed fastholder der spansk/franske hold 2. pladsen i mesterskabet, efter, naturligvis, Taylor/Kristoffersson, der alt andet lige kørte en suverænt godt løb for det Nico Rosberg ejede RXR team.


Den tidligere Dakar vinder (2001), Jutta Kleinschmidt sprang ind i sidste øjeblik hos ABT Cupra XE teamet og vikarierede for Claudia Hürtgen, der var blevet ramt af et maveonde. På billedet fører Mathias Ekström den første semifinale foran Sebastien Loeb og den senere vinder, Johan Kristoffersson. Da Kleinschmidt skulle starte efter kørerskiftet kom hun, formentlig på grund af kun minimal erfaring med den kraftige 550-hestes elektriske off-road racer, dårligt afsted, holdet sluttede 3'er og kom derfor ikke i finalen.


Turen går til Grønland

Efter Ocean X-Prix går turen videre mod nord. Næste stop er ”Arctic X-Prix” i den grønlandske by, Kangerlussuaq, med det dansksprogede navn Søndre Strømfjord. Det er en lille by, beliggende for enden af fjorden ved samme navn, med små 600 indbyggere. Her finder arrangementet sted d. 28.-29. august.

EXTREME.E løbene køres pr. definition uden tilskuere for at belaste naturen mindst muligt, og selvom der er 30 kilometer til fra Kangerlussuaq til indlandsisen fastholder man det koncept, hvor det alene er via TV-dækningen, at publikum kan få del i oplevelsen. Oprindeligt var det hensigten ikke at gennemføre en LIVE TV-dækning. Det er dog blevet ændret, så man efter bedste evne dækker løbene LIVE.

Der er nu stadig et stykke vej til en gennemarbejdet og velfungerende TV-dækning, hvad weekenden i Dakar vidnede om, men som bekendt: Al begyndelse er svær og konceptet såvel som den praktiske afvikling er blevet udviklet på rekordtid: Al ære og respekt for det og set med nypudsede klimabriller kan det ikke gå hurtigt nok, at få bremset den menneskeskabte globale opvarmning og få elimineret det globale natursvineri.

Stillingen i EXTREME.E efter Ocean X-Prix

  1. Rosberg X Racing. Molly Taylor (AUS)/Johan Kristoffersson (SWE), 71 points.
  2. X44. Christina Gutiérrez (SPA)/Sébastien Loeb (FRA), 57 pts.
  3. JBXE. Mikaela Åhlin-Kottulinsky (SWE)/Jenson Button (GBR)/Kevin Hansen (SWE), 44 pts.
  4. Andretti United Extreme.E. Catie Munnings (GBR)/Timmy Hansen (SWE), 37 pts.
  5. Xite Energy Racing. Christine Giampaoli Zonca (SPA)/Oliver Bennet (GBR), 37 pts.
  6. Acciona/Sainz XE Team. Laia Sanz (SPA)/Carlos Sainz (SPA), 36 pts.
  7. ABT Cupra XE. Claudia Hürtgen (GER)/Mattias Ekström (SWE), 35 pts.
  8. Veloce Racing. Jamie Chadwick (GBR)/Stéphane Sarrazin (FRA), 31 pts.
  9. Segi TV Chip Ganassi Racing. Sara Price (USA)/Kyle Leduc (USA), 30 pts.