Ekstrem start på ekstrem motorsport
EKSTREME.E er den seneste tidsrigtige motorsportsopfindelse fra organisationen bag Formel E verdensmesterskabet. I påsken gik det løs for første gang med ekstreme udfordringer, ekstrem underholdning og ekstreme budskaber.
Dermed levede EKSTREME.E helt og aldeles op til de formål, som populært sagt har givet den nye motorsportsklasse hjul at køre på. Det ene tidsrigtige budskab efter det andet fulgte i halen på det helt overordnede: Selvom vi skal passe på Jordkloden, selvom vi skal passe på hinanden, selvom vi skal være fælles om en global indsats imod de menneskeskabte naturkatastrofer, skal vi ikke holde op med at leve – for da vil det hele jo i en eller anden forstand vore uden mening (for os mennesker, i hvert fald).
Af Søren Clauding – 5. april 2021
Topfoto: Nico Rosbergs team med den tidligere australske rallymester, Molly Taylor, og rallycross-verdensmesteren Johan Kristoffersson tog sejren i den første afdeling af EXTREME.E nogensinde.
Fotos er stillet til rådighed af EXTREME.E mediacentre, hvor den specifikke copyright er anført.
Desert X-Prix
Det første løb fandt sted i det nordvestlige Saudi Arabien i ørkenområdet udenfor byen AlUla. Terrænet var enestående, det 8,8 kilometer lange sand- og grus-spor, som i hver session og heat skulle gennemkøres to gange, snoede sig mellem spektakulære kolossale monolitter, på niveau med Monument Valley i USA, med tilnærmelsesvis frie fald på op til 100 meter. Og det skete med den nye til anledningen skabte fuldt elektriske firehjulstrukne 550 hestes ”SUV”, Odyssey 21.
Der var masser af dramatik, fx ramte multi-kunstneren udi i motorsport (han har kørt stort set alt, hvad der er værd at køre lige fra Formel 1 til Formel E, fra sportsvogns-VM til rally-VM), Stéphane Sarazzin, en græstot af gigantisk størrelse og det smed den 1800 kg elektriske terræn-racer afsted på en rulletur uden ende. Det skete i allerførste træningsrunde og dermed var han og hans team-partner, Jamie Chadwick, ude af legen stort set fra begyndelsen.
Kønnenes ligestilling giver max resultat
Mandskabet på hver bil består af én kvinde og én mand, og signalerer derigennem, foruden at sende et signal om kønnenes ligestilling og ligeberettigelse, at uden at samarbejde på tværs af kønnene når man ikke det ønskede resultat – det gælder også kampen mod klimaforandringerne.
Switch mellem Molly og Kristofferson.
De to kørere, kører bilen på skift med et hurtigt pitstop og kører-bytte efter første omgang, kaldet ”Switch” (der som bekendt også er en elektrisk kontakt), og den bil, der kommer først i mål har vundet. Ni teams er tilmeldt den første sæson, der køres kvalifikation, røverheat (Crazu race), opsamlingsheat, semi-finale og finale. Tre biler i hvert løb og der gives mesterskabspoints både efter kvalifikationen samt i det samlede resultat.
Global eksponering
EKSTREME.E TV-transmitteres i størstedelen af verden og via ”Grid Play” kan fans stemme på deltagerne. De seks teams, der ikke når finalen, skal efter eget valg donere deres stemmer til de tre finalister, og den, der får flest starter i pole-position, dvs. den mest attraktive startplads, for alle tre starter på én linje.
Starten på finalen: Timmy Hansen (tv), Johan Kristoffersson (midten), Sébastien Loeb.
I Saudi Arabien viste det sig hurtigt, at støvet var en afgørende faktor. Sporet er angivet af et antal porte, man skal igennem. Hvordan man kommer derhen er op til den enkelte deltager, men med støv i luften og måske endda også i øjnene blev det hurtigt klart, at den bil, der var først igennem første port aldrig gav førstepladsen fra sig, med mindre der var tekniske problemer, punkteringer el.lign.
Motorsportslegender
En stribe verdensstjerner er involveret mere eller mindre aktivt i Extreme E. Den 7-dobbelte Formel 1 verdensmester, Lewis Hamilton, har etableret et team, ”X44”, men da han til dagligt har nok at gøre med sin Formel 1 kørsel, har han hyret den 9-dobbelte rally-verdensmester, den levende legende, Sébastien Loeb til sammen med Christina Gutiérrez, der i år vandt en etape i Dakar-rallyet, til at yde deres indsats i cockpittet. Havde det ikke været for en nedbrudt servostyring i finalen, havde de antagelig dystet om førstepladsen.
Verdensstjerner på stribe: (Fra venstre mod højre): Carlos Sainz og Laia Sanz (ESP), Cristina Gutierrez (ESP), X44, Sebastien Loeb (FRA), X44, Timmy Hansen (SWE), Andretti United Extreme E, Catie Munnings (GBR), Andretti United Extreme E, Kyle Leduc (USA), Segi TV Chip Ganassi Racing, Sara Price (USA), Segi TV Chip Ganassi Racing, Stephane Sarrazin (FRA), Veloce Racing, Jamie Chadwick (GBR), Veloce Racing, Johan Kristoffersson (SWE), Rosberg X Racing, Molly Taylor (AUS), Rosberg X Racing, Mattias Ekstrom (SWE), ABT CUPRA XE, Claudia Hürtgen (GER).
Rosberg vandt
I stedet gik sejren til den tidligere Formel 1 verdensmester, Nico Rosbergs team, Rosberg XR. Rosberg var selv til stede ved startstedet, men rattet var på skift overladt til den australske rallykører og tidligere australske rallymester, Molly Taylor, og den regerende og 3-dobbelte rallycross verdensmester, Johan Kristoffersson. De to besejrede det amerikansk/britiske hold, Andretti United, hvor ikke mindst den kendte Andretti-familie står bag. I cockpittet på deres Odyssey 21 racer sad på skift EM-rallykøreren Catie Munnings og den tidligere rallycross verdensmester, Timmy Hansen.
Rosberg, Taylor og Kristoffersson fejrer sejren. Trofæet er iøvrigt skabt i genbrugsplast, indsamlet fra verdenshavene.
Dermed var to af de i alt fire svenske deltagere på podiet. Den tredje svensker var Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som delte bil med den tidligere Formel 1 verdensmester, Jenson Button. Button har etableret teamet og deltog selv i løbet, og de to sluttede sammenlagt på 6. pladsen. Det samlede resultat gøres op på grundlag af pointfordeling fra både kvalifikation og heats og dermed krøb Gutiérrez/Loeb op på 2. pladsen sammenlagt.
Den tidligere dobbelte rally-verdensmester, Carlos Sainz, dannede team-par med den 11-foldige Dakar deltager (på motorcykel), Laia Sanz. De to sluttede på 4. pladsen. Og for lige at afrunde det skandinaviske indslag: Den tidligere DTM-vinder Mathias Ekström, deltog sammen med den tidligere tyske standardvognsmester, Claudia Hürtgen, og sluttede 7’er.
Ekström og Loeb.
Klimaforandringer og miljøet
Og hvad har et ørkenrace så med klimaforandringer at gøre, for et hovedformål bag EKSTREME.E er jo netop, at øge kendskab og fokus på klimaforandringerne og miljøet?
Jo, det er herligt at kunne køre race i ørkenen, men der skal helst ikke blive mere af den, og det vil ske, hvis den globale opvarmning fortsætter. Da vil der blive stadig mere ørken på bekostning af frugtbare områder, så såvel mennesker som dyr har brug for.
For at kunne standse den globale opvarmning, kræver det en ændring i verdensbefolkningens adfærd, CO2 udledningen skal reduceres, hvilket bl.a. på længer sigt kan ske ved at brænde mindre benzin og olie af til fx transport. Et sekundært resultat, men ikke mindre vigtigt, af klimaindsatsen er, at det vil være lettere for verdens befolkning at klare deres egen overlevelse via dyrkning af frugtbare arealer. Det vil give større velstand og dermed medvirke til færre spændinger mellem befolkningerne, reducere anledningen til krige, nedsætte behovet for at sætte uforholdsmæssigt mange børn i verden blot for at sikre sin egen overlevelse osv. osv. Global adfærd i gensidigt samarbejde og forståelse er en nøglefaktor.
Lewis Hamilton har etableret X44 teamet, og Odyssey 21 raceren køres af Christina Gutiérrez og Sébastien Loeb.
Ringene spreder sig i vandet
EKSTREME.E er måske blot en dråbe i havet, men kan en underholdende motorsportskonkurrence på miljøets vilkår medvirke til, at menneskeheden yder en ekstra indsats for at sikre Jordens tilstand ud i fremtiden, kan den dråbe i havet skabe ringe i vandet, der som bekendt har det med at brede sig.
Og a-pro-pos ringe i vandet: Næste X-Prix finder sted på en velkendt men ikke mindre ekstrem motorsportsdestination, nemlig Dakar i Senegal. Det handler ikke om Dakar, men den menneskeskabte forurening af verdenshavene, mikroplast svineriet osv. Det sættes der fokus på med Ocean X-Prix d. 29.-30. maj og det dækkes på vore breddekanter af Discovery TV-kanalerne Eurosport og 6’eren.
Siden kommer EKSTREME.E også til Grønland, det sker 28.-29. august, der køres i Amazonas d. 23.-24. oktober og i Tierra del Fuego d. 11.-12. december.
Stillingen i EKSTREME.E efter påskens løb:
1. Molly Taylor (AUS)/Johan Kristoffersson (SWE), Rosberg X Racing, 35 points.
2. Christina Gutiérrez (ESP)/Sébastien Loeb (FRA), X44, 30 pts.
3. Catie Munnings (GBR)/Timmy Hansen (SWE), Andretti United Extreme.E 28 pts.
4. Laia Sanz (ESP)/Carlos Sainz (ESP), Acciona/Sainz XE Team, 26 pts.
5. Christine Giampaoli Zonca (ESP)/Oliver Bennet (GBR), Hispano Suiza Xite Energy Team, 20 pts
6. Mikaela Åhlin-Kottulinsku (SWE)/Jenson Button (GBR), JBXE, 17 pts.
7. Claudia Hürtgen (GER)/Mattias Ekström (SWE), ABT Cupra XE, 13 pts.
8. Sara Price (USA)/Kyle Leduc (USA), Segi TV Chip Ganassi Racing, 12 pts.
9. Jamie Chadwick (GBR)/Stéphane Sarrazin (FRA), Veloce Racing, 8 pts.
Prominente personligheder bag de deltagende EKSTREME.E teams:
Rosberg X Racing: Nico Rosberg, Formel 1 verdensmester 2016.
X44: Lewis Hamilton, 7 dobbelt og regerende Formel 1 verdensmester.
Veloce Racing: Jean-Eric Vergne, dobbelt Formel E mester.
Sege TV Chip Ganassi Racing: Chip Ganassi, Amerikansk motorsportslegende
Andretti United: Michael Andretti, Amerikansk motorsportslegende
Acciona/Sainz XE Team: Carlos Sainz, tidligere dobbelt rally-verdensmester og triple Dakar vinder.
Abt Cupra: Daniel Abt, Formel E løbs-vinder.
Han har gjort det igen: Alejandro Agag er ikke bare manden bag Formel E verdensmesterskabet men også EXTREME.E