2022 ETCR World Cup: Vallelunga - 5. afdeling

 

FIA eTouring Car World Cup

Azcona dominerede i den italienske hede

Temperaturerne nærmede sig de 40 grader Celcius, da 5. afdeling af eTouring Car World Cup fandt sted på den italienske Vallelunga racerbane nord for Rom. Det krævede skånsom kørsel, for 500 kW overført til den steghede asfalt var en udfordring, ikke mindst for Goodyears all-weather dæk, og den, der gjorde det bedst var spanske Mikel Azcona.

Det særlige ved Goodyear dækkene er, at de er udviklet til at kunne håndtere al slags vejr, og et kolossalt temperaturudsving. Men der er grænser, og på samme måde som man skal køre forsigtigt med dæk, der kan magte op til 680 hestekræfter med tilhørende drejningsmoment på tæt ved 900 Nm, hvis det er regn og snevejr, skal man også passe på ikke at overbelaste overophedede dæk på asfalt så varm, at man skal være fakir for ikke at få brændte fødder, hvis man vælger at tage skoene af.


Topfoto: Starten i Fast-finalen: Azcona (Hyundai) og Spengler (Romeo-Ferrarris Giulia) gned sig gentagne gange op og ned af hinanden på vej mode den første kurve - men det var Azcona der endte med at få fat i den lange ende. Siden overbelastede Spengler sine dæk og kørte voldsomt af banen.


Af Søren Clauding – 24. juli 2022



Biler i barrieren

Flere biler fik undervejs problemer med dækkene. Eller omvendt: Flere kørere formåede ikke at køre så skånsomt, at dækkene kunne stå distancen. Selv i de to finalerunder gik det hårdt for sig, så hårdt at Bruno Spengler i Fast-finalen ramte barrieren med stor kraft og hans Giulia ikke siden kunne nå at blive klar til Maxime Martin Furious finalen. Og Norbert Michelisz skadede også sin Hyundai Veloster med samme resultat. Alt imens kørte Mikel Azcona sin Hyundai i mål som vinder – han undgik behændigt at køre bilen så hårdt, at dækkene stod af.


Azcona, Spengler og Michelisz.


Furious finalefeltet var dermed reduceret til blot 4 biler og af de punkterede også Nicky Catsburgs Hyundai. Alt imens Maxime Martin var tvunget til at se på fra sidelinjen. Surt for ham og helt uforskyldt, for han havde ellers havde scoret ligeså mange points i løbet af weekenden som Mikel Azcona, og lå til at blive weekendens konge, hvis han ville have vundet sin finale. For ved points-lighed er det den hurtigste kvalifikationstid, der er afgørende og den havde Martin kørt.


Nicky Catsburg førte efter starten på det noget amputerede felt i Furious finalen, men det var Mattias Ekström der tog sejren efter på den glohede asfalt fornuftigt at have forvaltet de hårdt belastede dæk.

Mikel Azcona vandt Fast-finalen med et gigantisk forspring.


Azcona kronet til weekendens konge

Dermed blev det Azcona, der blev kronet. For godt nok vandt Mattias Ekström Furious finalen, men han havde en ringere score over de indledende runder og måtte sammenlagt nøjes med 79 points og den tilhørende 2. plads. Tom Blomqvist scorede 72 points for sin indsats – det samme som Adrien Tambay, der dermed fastholder føringen i mesterskabet.

Hvordan sæsonen vil blive afsluttet, står lidt hen i det uvisse. Oprindeligt var der planlagt et løb i Sydkorea i november. Det er nu aflyst og den udskudte tyrkiske afdeling på Istanbul Park, der havde fået sat en dato først i september måned, har fået datoen annulleret.

Resultat af ETCR World Cup 5. afd, Vallelunga, 24. juli 2022, de fem bedste:

  1. Mikel Azcona, Hyundai, 100 pts.
  2. Mattias Ekström, Cupra, 79 pts.
  3. Tom Blomqvist, Cupra, 72 pts.
  4. Adrien Tambay, Cupra, 72 pts.
  5. Maxime Martin, Romeo Ferraris, 60 pts.

Stillingen i World Cup efter weekendens afdeling:

Kørere:

  1. Adrien Tambay, 435 pts.
  2. Mattias Ekström, 421 pts.
  3. Mikel Azcona, 268 pts.
  4. Maxim Martin, 360 pts.
  5. Tom Blomqvist, 334 pts.

Konstruktører:

  1. Cupra, 878 pts.
  2. Hyundai, 629 pts.
  3. Romeo Ferraris, 627 pts.