2021 PURE ETCR: Hungaroring 4. afdeling

PURE ETCR i Ungarn: Intenst race gav Azcona sejren

Fjerde og næstsidste afdeling af den første sæson i det helt nye PURE ETCR-mesterskab for elektriske standardvogne, blev afviklet i weekenden d, 21.-21. august på den Hungaroring nær Budapest i Ungarn. Der blev kørt hårdt og tæt, og da regnskabet skulle gøres op var det spanske Mikel Azcona i Cupra, der havde scoret bedst. Dermed blev han ”weekendens konge”, men vigtigere var det, at han nu er på 3. pladsen i mesterskabet.

Azcona blev for kun to måneder siden historiens første ETCR-vinder. Siden havde han det svært, men på den jævne og hurtige Hungaroring på blot tre år gammel asfalt var bilen og køreren i sit es. Selv den mesterskabsførende Mattias Ekström, også i Cupra, kunne ikke hamle op md den hurtige spanier. På præmieskamlens nederste trin stod den sympatiske svensker.


Topfoto: 25-årige Mikel Azcona fra Spanien satte for anden gang i år eliten i PURE ETCR på plads, denne gang med sejr over bl.a. Jean-Karl Vernay i Hyundai. I Pulje-B finalen vandt Azcona netop over Vernay og er nu på 3. pladsen i mesterskabet, blot 6 points efter Hyundai-køreren. Dermed er der lagt op til en rigtig spændende afslutning midt i oktober på den nye standardvognsserie for elektriske biler.

Af Søren Clauding – 22. august 2021


 


For også i Ungarn viste den i København debuterende østriger Philipp Eng, at han havde greb om de kraftige elektriske racerbiler. Var det ikke lykkedes Azcona at vinde Super-B finalen, ville Eng have været den første kører i historien til at vinde to løb. Denne gang måtte han nøjes med 2. pladsen. Årsagen var dog ikke finaleresultatet, for Eng vandt også sin finale – denne gang var han i Pulje A.

Farfus vandt første Battle

Men i weekendens allerførste Battle blev Eng besejret af Augusto Farfus i Hyundai, hvorimod Azcona vandt sine tre Battles og dermed førte på points inden det afgørende slag. Han var i øvrigt også var hurtigst under tidskørslen, så selv ved pointlighed havde spanieren vundet.


Farfus (Hyundai) tog rabatten til hjælp og besejrede siden både Philip Eng (Giuglia) og Jordi Gené (Cupra) i weekendens allerførste Battle.


Umiddelbart var Farfus den af de to kørere på hans Hyundai, som var den hurtigste. Men weekenden var ikke på brasilianerens side. Først fik han frataget sine points for en sejr i 2.  runde over Ekström, fordi dommeren mente at han havde presset svenskeren ureglemeteret hårdt og kørt ham af banen. Og da teamet søndag eftermiddag forsøgte at finde løsningen på et teknisk problem og ikke blev klar til start på finalen i A-puljen, som Farfus tilhørte, måtte han indtage pladsen som tilskuer og affinde sig med sjettepladsen i finalen.

Herredyst mellem Azcona og Vernay

Bilen blev klar til finalen i Pulje B og Jean-Karl Vernay var den eneste, der kunne hamle op med Azcona – i hvert fald i løbets første fase. Cirka halvvejs inde i løbet begyndte han at falde bagud og måtte nøjes med 2. pladsen, som rakte til en samlet 4. plads i løbet.

Vernay kunne dog glæde sig over, at selvom Mattias Ekström udbyggede sit forspring med 5 points i mesterskabet, ligger franskmanden fortsat 2’er. Mikel Azcona er dog rykket faretruende nær, og det er nu i sæsonfinalen d. 15.-17. oktober, at vinderen af den første ETCR-serie nogensinde skal findes.


Mikel Azcona (tv) og team-kollegaen Mattias Ekström i Cupra-teamet ligger til at score en 1-2 triumf i PURE ETCR.


Weekendens løb fandt sted som erstatning for et løb på Zolder racerbanen i juli måned, som var blevet aflyst på grund af Corona pandemien. Sæsonfinalen skulle have fundet sted i Sydkorea, men også den er blevet aflyst pga. pandemien.

Finale i Sydfrankrig

I stedet er sidste afdeling af PURE ETCR 2021 blev koblet sammen med WTCR-løbet på den franske Circuit Pau-Arnos øst for Bordeaux og 20 kilometer vest for byen Pau, der er kendt for deres by-løb. Circuit Pau-Arnos er en ret ukendt racerbane, der imidlertid har undergået en kraftig opdatering som vil passe perfekt til de kraftige elektriske racerbiler.

Storfavorit til sejren i mesterskabet er i sagens natur Mattias Ekström, som har et forspring på 29 points i mesterskabet i forhold til Jean-Karl Vernay, men en deltager kan score op til 77 points i en weekend, så den franske Hyundai kører har absolut en chance for at vinde serien. På tredjepladsen ligger Mikel Azcona efter triumfen i Ungarn og han er blot 6 points dårligere stillet end Vernay.

Resultat Superfinale A >>>

Resultat Superfinale B >>>

Weekend resultat sammenlagt >>>

Stillingen i ETCR mesterskabet for kørere >>>

Stillingen i ETCR mesterskabet for konstruktører >>>