2021 PURE ETCR: København 3. afdeling

PURE ETCR i København: Gigant succes og triumf for CHGP

Søndag d. 8. august 2021 blev der skrevet motorsportshistorie, da verdens kraftigste elektriske racerbiler efter en vellykket weekend på Bellahøj satte punktum for den tredje PURE ETCR-afdeling nogensinde og dermed for verdens første racerløb på en ægte bybane i historiens første ”multi-brand” kategori.

Godt mixet sammen med de historiske klasser, den danske TCR-serie, de spektakulære Legends Cars samt Race for Riget, viste promotor Jac Nellemann, at racerløb for elektriske racerbiler ikke er en uvirkelig fremtidsdrøm. Trods stor medieomtale og store investeringer af kommunale midler er Formel E i København ikke blevet til noget. Men elektriske standardvogne derimod: Nellemann sikrede økonomien og som tak derfor har den danske motorsportslegende fået tilladelse til, at afholde det historiske motorløb på Bellahøj også i de tre kommende år.


Topfoto: ETCR-debutanten Philipp Eng fra Østrig i hård kamp med Tom Chilton i første sving efter starten til Super finale A. Senere udgik Chilton og Jordi Gené tog 2. pladsen.

Af Søren Clauding – 9. august 2021


 


Elektrisk motorsport er fremtiden

Løbene i København dokumenterede, at baneforløbet kunne bruges, også til de ultrakraftige og ultrahurtige PURE ETCR-biler. Og selvom dele af publikum måske lige skulle vænne sig til, at opleve racerløb på en anden måde end med motordrøn som guideline, var reaktionen hos de fleste (og især de yngre), yderst positiv. ”Vi må jo nok indrømme, at elektrisk motorsport er fremtiden”, var der fx en endda midaldrende herre, der sagde, da undertegnede passerede forbi Energy Stationen.


Goodyear luftskibet Blimp i luften over Bellahøj sikrede fine TV-billeder af den danske hovedstad.


Der blev da også gået til den af de 12 stjerne-kørere, der i år har fået mulighed for at styre de i alt seks biler. At der ikke er flere end seks biler, som de 12 kørere så deles om og kører i på skift, kan direkte hænges op på Corona pandemien. At igangsætte en så omfattende og banebrydende motorløbsserie, som Eurosport Event har formået indenfor det sidste års tid, er en ubeskrivelig stor opgave og for den sags skyld også satsning. Så det er formentlig blot et spørgsmål om tid før eksempelvis (for det siger rygterne) BMW og eller Audi skal prøve kræfter i ETCR.

Og hvordan gik det så i de københavnske løb?

Klogt nok lagde man ud med indledende fri træning allerede fredag aften, så der var mulighed at justere bilerne ind efter det noget ujævne baneforløb, som en by baner nu er. Det gav også anledning til at træffe nogle sikkerhedsmæssige beslutninger, for pga. Corona pandemien var dele af det nye ”VM-opgraderede” publikumshegn ikke blevet leveret. I et par sving var der ”overhaling forbudt” og topeffekten på elmotorerne blev fastsat til 300 kW (lige godt 400 hestekræfter) -altså ingen ”power up denne gang”. Det gav god mening for kørerne havde mange andre usædvanlige udfordringer.


Jean-Karl Vernay i Hyundai accelerer ud af Toyota kurven i baghjulet på Oliver Webbs Giulia ETCR. Lige forinden var det den WTCR-førende franskmand, der var forrest (billedet nedenfor). I PURE ETCR serien må Vernay nøjes med 2. pladsen - indtil videre.


Ikke mindst var det første gang, de skulle køre på en regnvåd bybane, og mange af kørerne, fordi serien er så ny, havde end ikke kørt de momentstærke (lige under 1000 Nm) baghjulstrukne racerbiler på våd bane overhovedet. Det gav også lidt knubs, men ikke mere end at de skadede karrosseridele hurtigt kunne skiftes ud.

Tætte dyster

Og så var der de knubs, kørerne gav hinanden. For der blev kørt meget tæt weekenden igennem. Så tæt, at Pulje A Superfinalen blev vundet mere eller mindre på målstregen, da Luca Filippi vel tilrettelagt var hurtigere ude af opløbskurven og pressede sig forbi den tidligere RallyCross verdensmester, Mattias Ekström i Cupra, og derved gav Romeo Ferraris teamet deres første Superfinale sejr.


Starten er gået til Superfinale A og Mattias Ekström styrer sin Cupra først ned ad Hvidkildevej side om side med Luca Filippi. Siden accelerere Filippi sin Giulia forbi Ekström få meget fra målstregen og vandt løbet med et forspring på 1/10 sekund).


Men det var en anden Romeo Ferraris Giulia kører, der kunne krones som weekendens konge, da søndagen var omme. Den østrigske PURE ETCR debutant, Philipp Eng, der scorede bedst gennem de mange Battles, som en en ETCR-weekend inkluderer. Han kørte i B-puljen og vandt sit Battle i Runde 1, blev besejret af Hyundais Augusto Farfus i Runde 2 og siden tog han de 50 points, der følger med sejren i Superfinalen.

At det ikke var team-kollegaen, Luca Filippi, der blev weekendens konge, skyldtes mest den hårde konkurrence i Pulje B. Hyundais WTCR-førende Jean-Karl Vernay vandt Runde 1 Battle 2 foran Mattias Ekström, og Luca Filippi var henvist til 3. pladsen. Siden vandt Luca Filippi dog Runde 2 over sin navnebror, John Filippi i Hyundai, og så rakte sejren i B-finalen og de tilhørende 50 points ”kun” til 2. pladsen i den samlede stilling.


Philipp Eng bærer kronen flankeret af sin team-chef og Luca Filippi (th) samt Mattias Ekström (tv).


Det skal tilføjes, at løbs-formatet for de fleste tilskuere – og TV-seere – er lidt uoverskueligt. Sætter man sig lidt ind i det er det egentlig logisk nok, men man savner selvfølgelig at eksempelvis Luca Filippi havde kunne dyste direkte mod Philipp Eng. Men forklaringen er den enkle, at der kun er bygget seks ETCR-racerbiler overhovedet. Når flere kommer til og opladningshastigheden kan øges vil løbsformatet formentlig blive rettet til. Al begyndelse er svær…

Ekström fører foran Vernay

I år består PURE ETCR serien af i alt fem afdelinger og pointene fra samtlige Battles tæller med. Derfor er det sammenlagt fortsat Cupra køreren Mattias Ekström der fører serien, alt imens Jean-Kalr Vernay i Hyundai er lige i hælene på 2. pladsen. Næste afdeling finder sted på Hungaroring i ”Le Mans weekenden”, men der satses på at programmet tilpasses, så entusiastiske TV-seere både kan få afslutningen på det berømte 24-timers løb og se PURE ETCR.


Mattias Ekström fører fortsat PURE ETCR serien efter sin 3. plads i København.


Copenhagen Historic Grand Prix har bidraget til motorsportshistorien, for det var nutidshistorie, der blev skrevet på Bellahøj i CHGP-weekenden. Men vigtigst af alt: Der blev lagt nye grundsten i udviklingen af bæredygtig miljøskånende motorsport uden udstødning og med et støjniveau, som ikke kommer i nærheden af det, man på en almindelig hverdag oplever på selv de mindre befærdede gader i den danske hovedstad. Sagt på almindeligt dansk: Godt gået af alle de, der har gjort det muligt, at starte denne udvikling op.


Resultat Superfinale A >>>

Resultat Superfinale B >>>

Weekend resultat sammenlagt >>>

Stillingen i ETCR mesterskabet for kørere >>>

Stillingen i ETCR mesterskabet for konstruktører >>>


Jac Nellemann satte søndag eftermiddag København på verdenskortet gennem global TV-transmission af historiens første by-løb for elektriske standardvogne.

ETCR racerbilerne benytter samme dækstørrelse som i WTCR: 265/660-18 fortil og 305/660-18 bagtil og hver deltager har ialt 12 nye dæk samt 4 gamle til rådighed på en løbs weekend. Derved kan man undlade at forurene miljøet ved at transportere tusindvis af racerdæk rundt i verden.