PURE ETCR lancering i København

PURE ETCR lanceret på Rådhuspladsen i København

Københavns Rådhusplads og de københavnske gader dannede rammen for lanceringen af verdens første løbsserie for elektriske standard racerbiler i et spektakulært og – næsten – lydløst show, der TV-transmitteret i den grad satte den danske hovedstad på det elektriske verdenskort.

Showet fandt sted fredag aften d. 9. oktober, som optakt til præcis den weekend, hvor det udsatte Copenhagen Historic Grand Prix skulle have fundet sted. Havde CHGP fundet sted, ville der være blevet skrevet motorsportshistorie, idet København da ville have været den første hovedstad nogensinde, der aktivt havde demonstreret konceptet, som vi tidligere har beskrevet her på Formel E.dk. Oprindeligt var CHGP nemlig planlagt til, at inkludere ETCR-demo-løb, og det skulle have foregået i begyndelsen af august, men det fik Corona-pandemien effektivt sat en stopper for.


Af Søren Clauding – 10. oktober 2020

Læs mere om PURE ETCR hér >>>


Corona-pandemien var da også grunden til, at CHGP blev endeligt aflyst for i år – eller udsat til 2021, som man ynder at sige det. Vi kan så alle krydse fingre for, at verden næste år er så normaliseret, at liv kan leves som hidtil. Men der skal mere end krydsede fingre til, før det første PURE ETCR race, som da i givet fald bliver en regulær mesterskabsafdeling, bliver til virkelighed.


Overborgmester Frank Jensen bød ETCR velkommen til København på en af flere storskærme, opstillet i det officielle energi-påfyldingsanlæg på Rådhuspladsen.


Ved lanceringen i København blev der sagt ”på gensyn i 2021”, og alle håber da også på, at der er mere end blot ord i den hilsen. Indtil videre er man fra alle sider optimist, og med ildsjælen Jac Nellemann som den dynamiske leder og den dansk ansvarlige for den officielle præsentation, burde vejen være banet. Og enhver burde kunne forstå, at elektrisk motorsport som en del af det billede, København gerne vil vise omverdenen, vil få en værdi, der rækker længere end blot til autoværnene omkring asfalten på ”Bellahøj Park”, som Bellahøj området kaldes, når der køres historisk motorløb.

Historie handler nemlig ikke kun om fortiden. Fremtiden, hensynet til og forståelsen for klimaet er vigtig for at sikre en historie, vi som danskere siden kan være stolte af at bidrage til. Der har været brugt mange ord og også blevet investeret mange penge og kræfter i forsøget på, at få Formel E til landet. Formel E projektet virker en dog smule urealistisk, hvorimod standardvognsløb med elektriske racerbiler burde gå direkte ind i sjælen på alle dem, for hvem miljøet har betydning og som ikke har glemt, at man godt kan have det sjovt, selvom man skal passe på miljøet.



Standardvognsrace er nemlig sjovt. Racerne ligner de biler, der af miljøhensyn hen ad vejen bør være dem, vi bruger mest til transport i byerne. At racerbilernes elmotorer så leverer op til 680 hestekræfter og race-formatet lægger an til intensive og koncentrerede oplevelser med korte sprintløb, underbygger oplevelsen.

Samtidig med lanceringen i København kunne arrangørerne af PURE ETCR da også bekræfte, at man havde sikret TV-dækning af serien via Discovery TV-brandet, Eurosport samt på nationalt dansk plan også via Discovery TV-kanalen 6’eren. Det er af stor betydning, at man har verdens største medievirksomhed i ryggen, men nu heller ikke overraskende, at tilsagnet er opnået – for PURE ETCR arrangeres af Eurosport Event, der også i sin tid etablerede og siden drev WTCC – VM i standardvognsracing, hvoraf WTCR er udsprunget.



Forud for præsentationen på Rådhuspladsen, der overholdt alle tidens nødvendige corona-forholdsregler, havde den brasilianske racerstjerne Augusto Farfus kørt en tur gennem København i en Hyundai Veloster N ETCR racer. Det var naturligt, for Farfus har medvirket som testkører til udviklingen af raceren. Og fredag aften kom så også den officielle bekræftelse på Hyundais deltagelse i premiere-sæsonen i 2021, hvorved den koreanske bilproducent slutter sig til ETCR, hvortil Cupra og Alfa Romeo også har givet grønt lys for deltagelse.

Yderligere er der indgået aftale med TAG-Heuer om tidtagningen og Goodyear har påtaget sig, at udvikle og levere de nødvendige dæk, som er en opgave lidt ud over det sædvanlige. Bilerne udstyres med kraftige 62 kWh batterier, udviklet af Williams, der også står for batterierne til 3. generation Formel E racere. Men endnu er batterier til elbiler som bekendt forholdsvis tunge, og når dækkene samtidig skal kunne håndtere de mange hestekræfter, der leveres via baghjulene, med hastigheder på op til 270 km/t og i al slags vejr – uden hele tiden skal skulle skiftes ud – er Goodyears udfordring sat i perspektiv...

Næste skridt i forløbet frem imod første afdeling af mesterskabet, som i 2021 vil bestå af mindst seks afdelinger rundt om i verden, er den demonstration af bilernes kørefærdigheder, som skulle have fundet sted på Bellahøj. Da det ikke er muligt, vil demokørslen foregår på den norditalienske Adria racerbane 14.-15. november i tilknytning til en afdeling af WTCR.



Men Augusto Farfus tyvstartede en smule, da han senere fredag aften kørte nogle få demorunder på det køretekniske anlæg i Kastrup. Havde Veloster N ETCR ikke været en elektrisk racerbil, havde det næppe kunne lade sig gøre uden naboklager, om end man som nabo til Københavns Lufthavn burde være vant til støj af helt andre dimensioner end biler i almindelighed udsender – men det er en helt anden ting om end en smule tankevækkende.