2019 Santiago E-Prix

 

2019 Santiago E-Prix: Vilde i varmen

Sam Bird vandt 3. afdeling af Formel E mesterskabet i et på mange måder endnu mere vildt løb, end Marrakesh E-Prix to uger tidligere. Santiago E-Prix var også det varmeste Formel E løb nogensinde.

Om de to forhold havde med hinanden at gøre, er svært at svare på, men et faktum er det, at kun 14 ud af 22 startende kørere nåede målstregen. Antallet af kørefejl var stort, og FIA dommerne var i arbejde allerede under kvalifikationskørslerne og uddelte straf på straf, fordi kørerne havde svært ved at overholde reglerne.


Topfoto: Sam Bird sejrede i Santiago og fører nu FIA Formula E mesterskabet.


Logikken mangler til tider

Det er nu heller ikke alt sammen lige logisk – og ret beset udtryk for, at Formel E mesterskabet er i stadig udvikling. Det er forståeligt, at når man som Stoffel Vandorne undlader at respektere det røde lys ved udkørslen fra pitten i hans første Superpole session, så bliver straffet. Han var for sent på vej mod udkørslen, som skal finde sted indenfor en kort periode af hensyn til de andre kørere på banen, så det var helt hans eller teamets egen skyld.

Men siden bliver han straffet ved, blot at få frataget sin Superpole tid og han skulle så starte 5’er i stedet for 4’er. Præcis det samme ville være sket, hvis han var stoppet for rødt og havde undladt at køre.

Lucas di Grassi straffet i flere tempi

Omvendt blev Audi’s Lucas di Grassi sendt allerbagest i startfeltet, fordi han ikke præcis havde fulgt en ny regel, som har til formål, at forhindre kørerne i at overophede bremserne på deres indkørselsomgang i et forsøg på at opvarme dækkene, så vejgrebet bliver bedre. Er bremserne for varme, fungerer de dårligere, og det vil kunne forårsage alvorlige ulykker på banen. Reglen siger, at kørerne skal bruge bremserne på indkørselsomgangen på samme måde, som de siden vil gøre det på kvalifikationsomgangen, og det gjorde Di Grassi ikke. ”Måde” måles bl.a. på bremsetrykket og ikke på den energi, der opsamles, og det blev Di Grassi så straffet temmelig meget for. Hans kvalifikationstid blev annulleret.

Siden blev han i løbet straffet for, at påkøre Jose Maria Lopez. Brasilianeren og 2017-sæson vinderen fik tildelt en tidsstraf, som i det samlede resultat sendte ham ned på 12. pladsen.


Topfoto: Sebastien Buemi startede i poleposition i sin Nissan racer. Det var Nissan e.dams teamets første pole i blot deres tredje E-Prix.


Nissans første poleposition

Hurtigste mand under kvalifikationskørslerne var 2016-mesteren, Sebastien Buemi, der dermed gav Nissan deres første Formel E poleposition. Men sidst i løbet indtraf der en bremsefejl, som indebar at Buemi fra en føring i løbet placerede Nissan raceren i autoværnet og var ud af racet.

I praksis var det asfalten, der var begyndt at revne på grund af de høje temperaturer, (der da var krøbet op på 38 grader og dermed gjorde Santiago E-Prix til det varmeste i Formel E historien), som Buemi pga. bremseproblemet ikke kunne undgå, og det sendte ham væk fra hans ”race-line” og ud i autoværnet.

Mange mistede gnisten

Andre kørere havde deres egne problemer med temperaturen, fordi deres batterier blev for varme henimod afslutningen på løbet. Derved faldt deres ydelse og i sagens natur også elmotorernes formåen, og flere biler kørte med stærkt nedsat fart sidst i løbet. Bl.a. mistede Pascal Wehrlein omkring 5 sekunder på de sidste 1-2 omgange.

Og så var der en klar tendens til, at de kørere, der startede i den første kvalifikationsgruppe led under at være først: En støvet og ikke tilstrækkelig tilkørt bane betød, at de havde svært ved at score toptider. Kun Sam Bird klarede en Superpole plads, og siden startede han løbet fra 4. pladsen.

Det var måske en af årsagerne til, at kun få, af de, der i årets første løb havde været med helt i toppen, var i nærheden af deres tidligere resultater. Og måske også årsagen til, at Pascal Wehrlein i blot sit andet Formel E løb kunne køre Mahindra raceren ind på næstbedste startposition.

Buemi førte fra starten af

Da løbet startede, var det Buemi i Nissan, der førte an. Buemi aktiverede sit Attack-mode tidligt i løbet og kunne derved udbygge sit forspring over tyskeren. Sam Bird (Envision Virgin) var på intet tidspunkt langt fra de førende biler, og da Buemi var væk, aktiverede han sit Attack-mode og overhalede Wehrlein. Siden formåede han at holde føringen til målstregen.


Sam Bird på sejrspodiet.


På 3. pladsen kom Alexander Sims i BMW, efter at være kørt op fra 8. startposition, men han fik en tidsstraf for at have påkørt Edoardo Mortara og havnede derved på 7. pladsen. Mortara kæmpede sig siden ind på 4. pladsen efter effektivt at have holdt Birds teamkollega Robin Frijns bag sig, og Jaguars Mitch Evans kørte et stærkt løb, som gav ham 6. pladsen i mål.


Der blev kørt tæt i Santiago. Mitch Evans midt i billedet kørte sin Jaguar ind på 6. pladsen.


Jerome d’Ambrosio kørte også et godt løb, men fra en umulig startposition som nr. 20 (han var, som den mesterskabsførende, første deltager, der skulle kvalificere sig og var handikappet som før nævnt) sluttede han på 8. pladsen. En placering fik han dog forærende, da Jose Maria Lopez’ 7. plads blev forhandlet til 10. pladsen, fordi han overskred den højest tilladte effekt. Siden blev d’Ambrosio selv straffet ned til 10. pladsen, fordi han havde kørt for hurtigt under gult flag og så var der næsten status quo.

Forvirring tilladt

Kære læser: Er du forvirret? Det er i givet fald ikke så mærkeligt, men afslutningsvis skal vi så også blot konstatere, at de to DS-Techeetah kørere, Jean-Eric Vergne og André Lotter hhv. udgik af løbet og sluttede 13’er, at også BMW’s Antonio Felix da Costa udgik, Venturi’s Felipe Masse ligeså og det mildest talt overophedede racerløb medførte resultatet nedenfor – samt at Sam Bird derved nu fører kørernes mesterskab og Envision Virgin Racing er på førstepladsen i team-mesterskabet:


Af Søren Clauding – 27. januar 2019


Resultat som pdf


Santiago E-Prix, 3. afd. af Formel E 2019

Resultat:

  1. Sam Bird (GBR), Envision-Virgin-Audi, 47m02,511s.
  2. Pascar Wehrlein (DEU), Mahindra, +6,489s.
  3. Daniel Abt (DEU), Audi, +14,529s.
  4. Edoardo Mortara (CHE), Venturi, +17,056s.
  5. Robin Frijns (NLD), Envision-Virgin-Audi, +20.276s.
  6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +23,755s.
  7. Alex Sims (GBR), BMW, +27,590s.
  8. Oliver Turvey (GBR), NIO, +45,059s.
  9. Jose Maria Lopez (ARG), DRAGON, +45,376s.
  10. Jerome D’Ambrosio (BEL), Mahindra, +46,984s.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet

Kørere:

  1. Sam Bird (GBR), Envision-Virgin, 43 pts.
  2. Jerome d’Ambrosio (BEL), Mahindra, 41 pts.
  3. Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, 28 pts.
  4. Jean-Eric Vergne (FRA), DS, 28 pts.
  5. Robin Frijns (NZL), Envision-Virgin, 28 pts.
  6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 22 pts.
  7. Daniel Abt (DEU), Audi, 21 pts.
  8. André Lottere (GER), DS, 19 pts.
  9. Alex Sims (GBR), BMW, 19 pts.
  10. Pascal Wehrlein (DEU), Mahindra, 19 pts

Teams:

  1. Envision Virgin, 71 pts.
  2. Mahindra, 59 pts.
  3. DS-Techeetah, 47 pts.
  4. BMW, 46 pts.
  5. Audi, 30 pts.
  6. Jaguar, 23 pts.
  7. Nissan, 21 pts.
  8. Venturi, 12 pts.
  9. NIO, 4 pts.
  10. GEOX DRAGON, 2 pts.
  11. HWA (Mercedes), 0 pts.

Kik over start/mål området på Formel E banen i O'Higgins parken i Santiago.