2019 Mexico City E-Prix

2019 Mexico City E-Prix: Afgjort på målstregen

Energistyring er nøgleordet i Formel E. Det blev helt kontant synliggjort i Mexico City, hvor Pascal Wehrlein mistede sejren på mållinjen, da hans Mahindra racer løb tør for strøm i opløbskurven.

Pascal Wehrlein havde på det tidspunkt ført hele løbet, som blot var hans tredje E-Prix overhovedet. Han var startet fra pole-position, men en utidig pause pga. et voldsomt uheld medførte afbrydelse af løbet, og det gav givetvis mange deltagere hovedpine, at tilrettelægge et sammenhængende energiforbrug, da løbet blev genstartet.


Topfoto: Da Wehrleins Mahindra tabte fart, strøg Di Grassi inden om og vandt Mexico E-Prix.


Di Grassi vinder

I opløbssvinget tabte Mahindra raceren fart, Audis Lucas di Grassi så sit snit til at smutte indenom, og han vandt det mexicanske race for anden gang i karrieren med et forspring på beskedne 2/10 sekund. En sejrsmargin, der siden blev forøget til 4/10 sekund, fordi Wehrlein fik 5 sekunders straf for i sit forsvar af føringen havde skåret lidt for meget af en chikane. 2. pladsen gik i stedet til BMW’s Antio Felix da Costa, der løbet igennem havde været med helt fremme.

På løbets sidste omgang løb begge Nissan racere tør for strøm og mistede to ellers velfortjente topplaceringer, for begge Nissan racere med kørerne Oliver, Rowland og Sebastien Buemi, havde kvalificeret sig til superpole og sandsynligjorde derigennem, at den fart, de havde haft allerede i Santiago, men som heller ikke kunne læses på resultatlisten, ikke var en engangsforestilling.


Oliver Rowland lå til en podieplacering i sin Nissan racer, da den løb tør for strøm.


Underholdende

Mexico City E-Prix var underholdende fra allerførste meter. Løbet blev afviklet på en tilrettet og til godt 2 kilometer forkortet udgave af den permanente racerbane, som ligger indenfor bygrænsen i den mexicanske multimillionby. En vanskelig håndterbar faktor var den større højde, for i Mexico City befinder man sig 2,2 kilometer over havoverfladen og dér er luften tyndere.

Det påvirker bilernes downforce og har også indflydelse på afkølingen af batterier og invertere. Men da det er ens for alle, må man endnu engang konstatere, at hurtighed og energistyring er de afgørende faktorer.


BMW's safetycar, en i8, der nu fremstor i samme design som fabrikkens Formel E racerbiler, fører feltet an på vej mod genstart efter det voldsomme uheld, der involverede Piguet og Vergne. BMW's Antonio Felix da Costa blev iøvrigt nr. 2 i løbet.


Rødt flag

Kørernes indsats skal ingen dog underkende. Foruden den praktiske energistyring fra cockpittet, skal de også kunne slå til, når lejlighed byder sig, og det var præcis, hvad Jaguars Nelson Piquet gjorde i et forsøg på, at overhale DS’s Jean-Eric Vergne indenom. Piquet snittede med sit venstre forhjul DS-racerens højre baghjul. Vergne slap forholdsvis nemt fra uheldet, alt imens Piquets Jaguar blev kastet ud i autoværnet i det, man godt kan kalde for den voldsomste ulykke i Formel E mesterskabets historie.

Løbet blev afbrudt (rødt flag), mens man sikrede sig at Piquet var OK (det var han heldigvis) og der blev ryddet op på banen. Siden blev det genstartet efter safetycar og løbsledelsen havde beregnet en ny løbslængde, som skulle være mulig at gennemføre. Det var den da også for de fleste af deltagerne, men intense dueller i frontgruppen og Wehrleins måske lidt for optimistiske brug af Attack mode (det koster som bekendt også energi) ramte førnævnte tre kører hårdt.


Der blev kørt meget tæt løbet igennem. Her er Pascal Wehrlein i spidsen foran Oliver Rowland i Nissan og Lucas di Grassi i Audi.


Massa brillerede

Det kan være vanskeligt for selv de allerbedste racerkørere, at skifte fra konventionelle racerbiler til de moderne, innovative Formel E racerbiler, det har mange måtte sande, fx den tidligere Formel 1 verdensmester Jacques Villeneuve. André Lotter havde også sine problemer i de første løb, men lærte hurtigt, og nogle var i færd med at afskrive den tidligere Formel 1 kører og Grand Prix vinder Felipe Massa, fordi han ikke fra begyndelsen var helt skarp i Formel E.

Men tvivlen må efter Mexico City E-Prix nu være gjort til skamme. Massa kørte sin Venturi i Superpole, startede fra 3. pladsen og sluttede som nr. 8. Sidstnævnte var ikke helt efter planen men skyldtes en fejl kalkulation af den energi, Massa havde til rådighed, da løbet blev genstarter. Den kan man dårligt klandre ham.

Placeringer foræret

I stedet kunne team-kollegaen, Edoardo Mortara glæde sig over 3. pladsen i mål. Han havde først i løbet holdt sig lidt tilbage og sparet på energien, så han var sikker på at nå målstregen. Siden var det en ren gave at få forærende tre placeringer på sidste omgang, da andre løb tør for strøm.


Edoardo Mortara blev nr. 3.


Sam Bird, der førte mesterskabet inden Mexico City E-Prix, blev sendt helt bagud allerede inden løbet startet. Hans Envision Virgin Audi racer havde en defekt drivaksel under kvalifikationen, som betød at han ikke fik sat en tid og måtte starte bagest. Derfra arbejdede han sig i løbet op gennem feltet og formåede endda at slutte på 9. pladsen.

Vergne fik sin DS repareret efter kollisionen med Piquet, men havde et svært løb og måtte nøjes med 13. pladsen.

I mesterskabet genvandt Jerome d’Ambrosio føringen efter at være sluttet på 4. pladsen i Mexico og i team-mesterskabet er det nu hans team, Mahindra, som fører an inden næste løb, som finder sted i Hong Kong d. 10. marts.


Af Søren Clauding – 17. februar 2019


Resultat som pdf


Mexico City E-Prix, 4. afd. af Formel E 2019

Resultat:

  1. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 1t13m15,422s.
  2. Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, +0,436s.
  3. Edoardo Mortara (CHE), Venturi, +0,745s.
  4. Jerone d’Ambrosio (BEL), Mahindra, +1,159s.
  5. André Lotterer (DEU), DS, +1,785s.
  6. Patrick Wehrlein (DEU), Mahindra, +5,210s.
  7. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +5,800s.
  8. Felipe Massa (BRA), Venturi, +8,084s.
  9. Sam Bird (GBR), Envision-Virgin-Audi, +8,356s.
  10. Daniel Abt (DEU), Audi, +8,438s.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet

Kørere:

  1. Jerome d’Ambrosio (BEL), Mahindra, 53 pts.
  2. Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, 46 pts.
  3. Sam Bird (GBR), Envision-Virgin, 45 pts.
  4. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 34 pts.
  5. Pascal Wehrlein (DEU), Mahindra, 30 pts.
  6. André Lotterer (GER), DS, 29 pts.
  7. Robin Frijns (NZL), Envision-Virgin, 28 pts.
  8. Jean-Eric Vergne (FRA), DS, 28 pts.
  9. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 28 pts
  10. Edoardo Mortara (CHE), 27 pts.

Teams:

  1. Mahindra, 83 pts.
  2. Envision Virgin, 73 pts.
  3. BMW, 64 pts.
  4. DS-Techeetah, 57 pts.
  5. Audi, 56 pts.
  6. Venturi, 31 pts.
  7. Jaguar, 29 pts.
  8. Nissan, 21 pts.
  9. NIO, 4 pts.
  10. GEOX DRAGON, 2 pts.
  11. HWA (Mercedes), 0 pts.

Se videoen med højdepunkterne fra Mexico E-Prix, bl.a. den dramatiske ulykke, der involverede Nwelson Piquet og Jean-Eric Vergne


Næste fyldte tilskuertribuner vidner meget om den succes, Formel E nyder, hvor de elektriske racerbiler kommer frem.