Jakarta E-Prix: Hot stuff og støvbad sikrede Ticktums første triumf
Efter næsten fire år i Formel E sikrede den britiske Cupra-Porsche kører, Dan Ticktum, sig lørdag morgen d. 21. juni sin første triumf. Han kørte først over mållinjen på den steghede og støvbelagte midlertidige racerbanen i hjertet af den indiske hovedstad Jakarta, og overvandt dermed den belastende hede såvel som racerbanens ustandseligt uforudsigelige vejgreb.
På mange måder var Formel E løbet i Jakarta nærmest at sammenligne med et regnvejrsløb, men der var knasende tørt, til trods for en ret høj luftfugtighed. Dermed blev løbet på i alt 38 omgange en god blanding af batteri-skånsom og energi-optimal kørsel, kombineret med vanskelige overhalingsforhold på et ustandseligt skiftende underlag, hvor støv og andre deltageres spor satte dagsordenen for et yderst spændende løb.
Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright/fotograf er anført på mesterskabets media-site og også fremgår af fil-navnet.
Topfoto: Jake Dennis tog starten på den voldsomt støvede racerbane i Jakarta - hér foran Taylor Barnard i McLaren-Nissan.
Af Søren Clauding – 21. juni 2025
Regn om natten
Løbsdagen begyndte på en regnvåd asfalt, som dog tørrede op, men ikke gav deltagerne de allerbedste muligheder for at finjustere opsætningen af deres fuldt elektriske racerbiler, hvor ikke mindst det computerstyrede samspil mellem firehjulstræk og baghjulstræk samt en affjedring, der var det bedste gennemsnit af de krav, racerbanen måtte stille, fik stor indflydelse på startopstilling såvel som forløbet i racet.
2023 verdensmesteren Jake Dennis kørte sin Andretti-Porsche ind på den bedste startposition, og McLaren-Nissans Taylor Barnard (som aldrig havde kørt på banen før) startede 2’er, hvilket var grænsende til sensationelt. Formel E historiens første officielle verdensmester, Nyck de Vries har efterhånden genfundet rytmen efter tilbagekomsten til Formel E og kørte sin Mahindra ind på tredje startplads.
Og så udnyttede Jaguars Nick Cassidy til fulde det momentum, der fulgte i hælene på sejren i Shanghai, til at score 4. bedste startposition. Først på 5. pladsen, der dog historisk set var fremragende, holdt Dan Ticktum, og skråt bag ham den anden Mahindra, kørt af Edoardo Mortara.
Fjorårs Porsche
Ticktums præstation skulle ses i lyset af, at hans racerbil er en sidste-års Porsche 99X Electric med betegnelsen WCG3, der iklædt Cupra og Kiro sponsorat (Cupra er som Porsche en del af VAG), var hurtigere end de to fabriksbiler med Pascal Wehrlein og Antonio Felix da Costa samt Nico Müller i en tilsvarende 2025-Porsche, som han ligesom Dennis kører for Andretti-teamet.
Fra startopstillingen er det også værd at nævne, at Sebastien Buemi i Envision-Jaguar også oplever en slags renæssance, underbygget af den fremragende indsats i Le Mans en uge tidligere, og startede 7’er, at Mitch Evans 10. plads i fabriks-Jaguaren (identisk med Cassidy’s), samt den VM-førende Oliver Rowlands beskedne 16. startplads, som var forårsaget af et uheldigt samspil med Nissan team-kollegaen Norman Nato under kvalifikationen og et efterfølgende møde med betonvæggen.
I VM-sammenhæng var det dog vigtigt for Rowland, at Pascal Wehrlein startede en placering lavere i sin Porsche.
Dennis mod De Vries
I løbets første fase oplevede man en dyst om topplaceringerne mellem især Jake Dennis og Nyck de Vries. Ticktum var dog fra start også med fremme, og lå det meste af tiden på 4. pladsen, kun afbrudt af det naturlige skift, der følger med aktivering af Attack-mode. Men på 23. omgang mente De Vries, at han skulle sætte et angreb ind på den førende Dennis. Han strøg ind foran Dennis, men så tæt, at Dennis’ venstre frontvinge blev kørt af, af De Vries’ højre baghjul. Det medførte siden en 10 sekunders tidsstraf for De Vries.
Jake Dennis (Andretti-Porsche) henimod afslutningen på løbet, foran Edoardo Mortara i Mahindra, Taylor Barnard i McLaren-Nissan og Dan Ticktum i Cupra-Porsche.
Efter Dennis var udgået og den sidste safetycar var væk førte Dan Ticktum foran Mortara og de placeringer holdt over målstregen.
Sejren var Ticktums første i Formel E.
I løbets afsluttende fase var kampen om førstepladsen reduceret til en dyst mellem Dennis, Ticktum og Mortara, men så spillede en safetycar-periode ind på kørernes forvaltning af Attack-mode, forårsaget af at Stoffel Vandoorne kørte af banen. På grund af en begivenhed på en sekundær 15. plads, som Vandoorne indtog, ændrede topstriden karakter. Derpå opgav Dennis’ Porsche 6 omgange fra målstregen, formentlig pga. et batteri, der var blevet overophedet på grund af manglende køling efter safetycar.
Drivlinerne reagerer på varmen
Flere andre kørere havde tidligere oplevet temperaturpåvirkningen af deres drivline, bl.a. Mark Hughes, hvis Stellantis-drivline lukkede ned 9 omgange fra mål. Derved fandt Dan Ticktum sig pludselig i spidsen af løbet, og alene med Mortara som den tilbageblevne trussel. Og sådan sluttede løbet.
Sebastien Buemi dystede med Nico Müller, der fra 13. startposition havde kørt sig pænt op i feltet, men Buemi fik en tidsstraf efter en påkørsel tidligere i løbet. Dermed redede Porsche fabriks-æren ved at få Müller ind på 3. pladsen i Andretti-bilen og Antonio Felix da Costa blev nr. 4. Med andre ord tre Porsche racere i top-4 – det er godkendt.
Nick Cassidy var en af de topkørere, der fik sin Attack-mode strategi molesteret af safetycar-fasen sidst i løbet, og han blev nr. 5, selvom han med fuldt Attack-mode forinden havde kandideret til en podieplacering. Og Barnard blev bedste Nissan i sin McLaren-racer, foran team-kollegaen Sam Bird.
Nick Cassidy kørte sin Jaguar ind på 5. pladsen.
Egentlig var Sebastien Buemis Envision-Jaguar den bedst placerede Jaguar over målstregen, men han fik tildelt 5 sekunders straf for en kollision med en anden deltager tidligere i løbet.
Et enkelt point for en 10. plads var nok til at Oliver Rowland i Nissan udbyggede sin føring - for den nærmeste rival, Pascal Wehrlein, kom pointløs fra Indonesien.
Rowland udbyggede VM-føringen
Oliver Rowland i fabriks-Nissan’en lå til en 7. plads, som blev forvandlet til en 10. plads, da han fik tildelt 5 sekunders tidsstraf for en påkørsel af Max Günther undervejs i løbet. Lige efter, på 11. pladsen, sluttede Pascal Wehrlein, der havde et middelmådigt løb. Det betyder, at Rowland faktisk øgede sit forspring i VM-kampen for kørere, hvor Wehrlein fortsat er nr. 2 men nu har team-kollegaen Da Costa lige i baghjulet.
Det gennemgribende tema løbet igennem var den stadige kamp om at holde batteri-temperaturen i ave, uden at miste kræfter og ultimativt at give køb på placeringer (flere kørere måtte udgå, da systemerne lukkede helt ned). Og ikke mindst at holde bilerne i sporet. Det er svært nok med en konventionel racerbil, at foretage overhalinger udenfor et spor, når det er enten vådt eller støvet. Men det er en yderst vanskelig opgave for en elbil, hvor den naturlige mekaniske reaktion på skiftende vejgreb, skal kontrolleres i et samarbejde mellem køreren og den computer, der styrer drivlinen.
For Mitch Evans var løbet endnu en skuffelse. Jaguar-køreren startede 10'er, men blev på 5. omgang påkørt bagfra af Jean-Eric Verge i DS, der i støvet fejlbedømte vejgrebet under nedbremsning. Det beskadigede Jaguarens baghjulsophæng, og han sluttede løbet på 12. pladsen. Ligeledes var løbet uheldigt for Norman Nato i den anden Nissan, da han aktiverede Attack-mode umiddelbart inden en safetycar periode, og dermed var den ekstra energi spildt. Han avancerede dog syv positioner og sluttede som nr. 14. Jean-Eric Vergne havde efter påkørslen af Evans heller ikke meget at skrive hjem, han fik en tidsstraf på 5 sekunder og en slutplacering som nr. 16. Det er nu 40 løb siden den tidligere dobbelte Formel E mester har vundet et Formel E løb.
Resultat Jakarta E-Prix, 2025 ABB Formel E VM, 12. afd., 21. juni 2025
- Dan Ticktum (GER), Porsche 99X Electric WCG3, 48m33,418s.
- Edoardo Mortara (SUI), Mahindra M11Electro, +0,371s.
- Nico Müller (SUI), Porsche 99X Electric, +2,936s.
- Antonio Felix da Costa (POR), Porsche 99X Electric, +4,316s.
- Nick Cassidy (NZL), Jaguar I-Type 7, +4,833s.
- Taylor Barnard (GBR), McLaren-NISSAN e4ORCE 05, +5,741s.
- Sam Bird (GBR), McLaren-NISSAN e4ORCE 05, +6,060s.
- Sébastien Buemi (SUI), Jaguar I-Type 7, +7,513s.
- Robin Frijns (NED), Envision-Jaguar I-Type 7, +7,745s.
- Oliver Rowland (GBR), NISSAN e4ORCE 05, +10,142s.
Stillingen i ABB Formel E VM 2025:
Kørere:
- Oliver Rowland (GBR), NISSAN Formula E Team, 172 pts.
- Pascal Wehrlein (GER), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 103 pts.
- António Félix da Costa (PRT), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 100 pts.
- Taylor Barnard (GBR), NEOM McLaren Formula E Team, 94 pts.
- Dan Ticktum (GBR), Cupra Kiro, 80 pts.
- Jean-Éric Vergne (FRA), DS PENSKE, 74 pts.
- Maximilian Günther (GER) DS PENSKE, 71 pts.
- Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 68 pts.
- Eduardo Mortara (SUI), MAHINDRA Racing, 65 pts.
- Jake Dennis (GBR), Andretti Formula E, 59 pts.
Konstruktører:
- Nissan, 303 pts.
- Porsche, 299 pts.
- Stellantis, 215 pts.
- Jaguar, 202 pts.
- Mahindra Racing, 147 pts.
- Lola, 46 pts.
Teams:
- Porsche, 203 pts.
- Nissan, 191 pts.
- DS Penske, 145 pts.
- McLaren-Nissan, 127 pts.
- Mahindra, 121 pts.
- Andretti-Porsche, 106 pts.
- Jaguar, 93 pts.
- Maserati-Stellantis, 89 pts.
- Cupra-Kiro-Porsche, 80 pts.
- Envision-Jaguar, 69 pts.
- Lola-Yamaha, 30 pts.