2025 ABB Formel E verdensmesterskabet 6.-7. afd. Monaco

Strategiernes mestre, Rowland og Nissans første Monaco triumf

- men Buemi og Jaguars tredje

Nissan og Oliver Rowland er strategiernes mestre. Det dokumenterede de endnu engang, da den britiske kører i Monaco vandt lørdagens 6. afdeling af Formel E VM, og kun missede sejren i 7. afdeling på grund af en overilet overhaling. En 2. plads blev det dog til, men VM-føringen er nu gigantisk, og ingen i resten af feltet havde fortjent sejren i 7. afdeling mere end Jaguar køreren Sebastien Buemi, der nu for tredje gang triumferede i det mondæne fyrstendømme ved den franske riviera.


For første gang i Formel E historien skulle Monacos gader lægger asfalt til to VM-løb over en weekend, og de blev endnu mere forskellige, end der var lagt op til. Men én kører og ét team mestrede udfordringerne mere end nogen andre: Nissan teamet og Oliver Rowland dominerede i den grad i de snævre gader og gennem det berømte havneparti.


Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright/fotograf er anført på mesterskabets media-site og også fremgår af fil-navnet.

Topfoto: I søndagens 7. afdeling af Formel E VM førte lørdagens vinder, Oliver Rowland, starten fra pole-position i sin Nissan foran Nyck de Vries i Mahindra samt de to DS'ere.

Af Søren Clauding – 4. maj 2025



Det går som han forudsagde

Forud for sidste års VM var Nissans motorsportsdirektør Tommaso Volpe overbevisende i sin forudsigelse. I klar tekst fortalte han undertegnede, at man forventede i 2024 regelmæssigt at kæmpe i top-3 (hvad man så i det store hele også gjorde), og siden forventede man i 2025 at kæmpe om VM-titlen. Og det gør man så i overbevisende grad: Efter de to løb i Monaco E-Prix fører Oliver Rowland kørernes VM med i alt 115 points mod Antonio Felix da Costas 67 og Pascal Wehrleins 66.


Oliver Rowland og Nissan fører suverænt kørernes og konstruktørernes VM.


Tilsvarende fører Nissan VM for konstruktører med 192 points mod Porsches 163 og Jaguars 115. Kun i team-mesterskabet må Nissan med 126 points ”nøjes” med 2. pladsen efter Porsche, der har opnået 133. Hér er Mahindra i den grad skudt i vejret og er nr. 3, men kun med 91 points.

Kimen til Nissans succes ligger i en eminent computerstyring af strategien, baseret på et IT-udviklingsarbejde uden sidestykke, og i Oliver Rowlands evne til at omsætte strategien og finjustere arbejdet gennem en fremragende ”car-control”.

Men hvordan var så forløbet i Monaco?

De to løb var på forhånd erklæret væsens forskellige. I lørdagens løb var der for anden gang i historien indbygget et obligatorisk pitstop, hvor man havde 34 sekunder til at lade ekstra 3,85 kWh på batteriet. Derved havde man rigelig energi til at gennemføre det 29 omgange lange løb. I praksis blev løbet forlænget med én omgang på grundlag af det skarpt definerede regler for løbsforlængelse efter et givet antal sekunder med safetycar på banen (i Monaco var det 4 minutter og 14 sekunder, men tiden varierer fra løb til løb).

På grund af, at man var tæt på 8 minutter med nedsat fart, var der rigelig energi til at gennemføre et sprintløb, og det var derfor den valgte pitstop-strategi, som ville kunne blive udslagsgivende på en bane, hvor overhaling er vanskelig – om end ikke umulig, hvad Formel E kørerne gang på gang dokumenterer.

Derfor var det helt uproblematisk for Oliver Rowland, der startede fra 2. startposition, at gennemføre en strategi, som bragte ham sikkert i mål som vinder. Hans og Nissan første i Monacos gader.


Taylor Barnard er nu historiens yngste pole-man i Formel E - men han mangler erfaring og satte fordelen over styr flere gange i løbet.


 

Under kvalifikationen var han udfordret af den blot 20-årige Taylor Barnard, der blot et år efter sin debut, netop i Monaco, kørte sin første pole-position hjem i en Nissan fra kundeteamet, McLaren.

På startopstillingen glimrede Dan Ticktum i sin fjorårs Porsche i Cupra-regi, og Formel E historiens første officielle verdensmester, Nyck de Vries startede fra 4. pladsen for Mahindra. Den regerende verdensmester, Pascal Wehrlein i en 2025-Porsche, startede 5’er foran Robin Frijns i Envision-Jaguar. Sidste års Monaco-vinder, Jaguar-fabrikskøreren Mitch Evans, startede fra 8. pladsen.

Barnard ødelagde sit eget løb

I løbets første fase trak Barnard læsset indtil Rowland aktiverede sit Attack-mode midt i løbet. Attack-mode indebærer ikke bare 70 flere hestekræfter men også firehjulstræk, som især på en snoet bane med langsomme sving som i Monaco giver en stor hastighedsfordel, som fuldt ud modsvarer, at banen notorisk er vanskelig at overhale på.

På 17. omgang begik Barnard en kørefejl i Sct. Devote, som sendte ham ned på 14. pladsen, og 10 omgange senere satte han det hele overstyr i autoværnet. Barnard er hurtig, men han mangler erfaring…

Siden var der i princippet fri bane for Rowland, ingen mestrede en pitstop- og Attack-mode strategi som han, og han var på intet tidspunkt truet på sejren. At Nyck de Vries blev 2’er er udtryk for at han er ved at have fået greb om tingene igen, men det var kun med gode team-kollegers hjælp, at Jake Dennis blev nr. 3. Han havde fået 5 sekunders tidsstraf for at overskride hastighedsgrænsen under safetycar, men hans team-kollega, Nico Müller, som lå i englænderens baghjul i løbets sidste fase, kørte så defensivt, at resten af feltet blev sat så meget bagud, at Dennis kunne blive nr. 3 – trods tidsstraffen.

Søndags regn

Søndagens 7. VM-afdeling skulle have været et energispareløb. Samme distance som lørdag, men ingen energi-tankning undervejs. Men så legede vejrguderne med, som de ofte gør det i Monaco. Regnen silede ned. Så meget, at kvalifikationskørslerne var ret kaotiske og gav mekanikerne en del arbejde inden løbet skulle køres.

Denne gang startede Rowland fra pole. Barnard havde ikke let ved regnen og startede fra 16. pladsen, så nu startede de Vries 2’er. De to rutinerede DS-kørere, Max Günther og Jean-Eric Vergne (som vandt i Monaco i 2019), startede lige efter, med 2022-vinderen Stoffel Vandoorne (Maserati med DS-drivline) og da Costa (2021 vinder) på de følgende pladser. Sébastien Buemi var hurtigste Jaguar-kører for Envision teamet på 8. startposition.

4X4 i regnvejr gav 6-7 sekunder

Da starten gik lå det endnu mere i kortene, at Rowland skulle vinde. Men Sébastien Buemi har ikke for ingenting over 10 års Formel E erfaring og to Monaco-sejre i bagagen. Han arbejdede sig fremad og havde godt styr på strategierne. Og så var det allerede under kvalifikationskørslernes finalerunder åbenlyst, at værdien af firehjulstrækket under Attack-mode gav en fordel på op til 6-7 sekunder pr. omgang på den sjaskvåde racerbane.


Nyck de Vries foran de to DS'er med Vergne og Günther faldt tilbage sidst i søndagens regnfulde løb.


Rowland hang imidlertid lidt for længe fast i 2. pladsen efter at Jean-Eric Vergne havde bragt sig i føring netop vha. Attack Mode. Da det så blev ”Rowlands tur”, forsøgte han sig med en lidt for ivrig overhaling ind i chikanen. Han var for meget væk fra sporet og blev hurtigt dømt til at tilbagelevere den erobrede placering.

Men da var toget kørt, og selvom Rowland gjorde sit bedste og holdt sig på sporet i resten af løbet, kunne han ikke true Sébastien Buemi, der midt i virvaret havde bragt sig i føring. De Vries havde også lukreret på Rowlands ambitiøse overhalingsforsøg, men han måtte give sig og overlade 2. pladsen til Rowland sidst i løbetl. Havde Rowland ikke været lige den tand for ivrig, havde han med stor sandsynlig vundet søndagens løb.


Sébastien Buemi i den grønne Envision Jaguar befandt sig midt i feltet først i søndagens løb. På billedet side om side med Dan Ticktum i en 224-Porscheracer med Cupra som medsponsor.


Populær sejr

Det var overraskende og godt kørt af Buemi at tage sejren. Den var populær og virkelig fortjent, og lunede også i Jaguars point-regnskab blandt konstruktørerne. Det var tiltrængt, for bortset fra Mitch Evans sejr i sæsonens første løb har det været en meget svær sæson for de regerende verdensmestre. Lunede gjorde det også, da sidste års nr. 2 og 2023-vinderen, Nick Cassidy, kørte sin Jaguar op fra 14. startposition til 3. pladsen – på en bane som nogle påstår, man ikke kan overhale på.

Oliver Rowland (Nissan) tog sin første Formel E sejr nogensinde i Monaco ved at vinde lørdagens 6. VM-afdeling. Men Søndag var det den tidligere dobbelte Monaco-vinder Sébastien Buemi (Envision-Jaguar) til højre, der vandt, alt imens Nick Cassidy (Jaguar), der vandt i Monaco i 2022, med 3. pladsen var på podiet for første gang i år.


Team-kollegaen Mitch Evans havde igen to uheldige løb, hvor han ikke selv var skyld i, at han blev elimineret undervejs. Nu ligger de to fabriks kørere á-point i kørernes VM på en samlet 12. plads. Det var ikke præcis dét, der var ventet efter sæsonstarten. Om det har været udløseren for, at Jaguar motorsportsdirektør James Barclay har sagt sit job op, står lidt hen i det uvisse. Eller også var det udsigten til et job hos McLaren, som debuterer i WEC om to år, der trak. Men det er endnu ikke bekræftet – kun at McLaren forlader Formel E ved udgangen af indeværende sæson.


Jean-Eric Vergne (DS) foran Norman Nato i Nissan. Ingen af dem gjorde sig for alvor gældende i lørdagens løb. Dog gik det bedre for Vergne om søndagen.


Resultat Monaco E-Prix, 2025 ABB Formel E VM, 6. afd., 3. maj 2025

  1. Oliver Rowland (GBR), NISSAN e4ORCE 05, 52m21,444s.
  2. Nyck de Vries (NED), Mahindra M11Electro, +2,116s.
  3. Jake Dennis (GBR), Porsche 99X Electric, +7,523s.
  4. Edoardo Mortara (SUI), Mahindra M11Electro, +11,375s.
  5. Nico Müller (SUI), Porsche 99X Electric, +11,531s.
  6. Pascal Wehrlein (GER), Porsche 99X Electric, +11,887s.
  7. Dan Ticktum (GER), Porsche 99X Electric WCG3, +12,731s.
  8. Robin Frijns (NED), Jaguar I-Type 7, +14,848s.
  9. Stoffel Vandoorne (BEL), Maserati Tipo Folgore, +16,306s.
  10. Max Günther (GER), DS E-Tense FE25, +16,340s.

Resultat Monaco E-Prix, 2025 ABB Formel E VM, 7. afd., 4. maj 2025

  1. Sébastien Buemi (SUI), Jaguar I-Type 7, 56m18,898s.
  2. Oliver Rowland (GBR), NISSAN e4ORCE 05, +4,169s.
  3. Nick Cassidy (NZL), Jaguar I-Type 7, +6,342s.
  4. Antonio Felix da Costa (POR), Porsche 99X Electric, +6,561s.
  5. Nyck de Vries (NED), Mahindra M11Electro, +10,978s.
  6. Jean-Eric Vergne (FRA), DS E-Tense FE25, +16,537s.
  7. Pascal Wehrlein (GER), Porsche 99X Electric, +16,764s.
  8. Max Günther (GER), DS E-Tense FE25, +17,545s.
  9. Jake Dennis (GBR), Porsche 99X Electric, +17,882s.
  10. Stoffel Vandoorne (BEL), Maserati Tipo Folgore, +18,780s.

Stillingen i ABB Formel E VM 2025:

Kørere:

  1. Oliver Rowland (GBR), NISSAN Formula E Team, 115 pts.
  2. António Félix da Costa (PRT), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 67 pts.
  3. Pascal Wehrlein (GER), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 66 pts.
  4. Taylor Barnard (GBR), NEOM McLaren Formula E Team, 54 pts.
  5. Nyck de Vries (NED), MAHINDRA Racing, 52 pts.
  6. Jake Dennis (GBR), Andretti Formula E, 44 pts.
  7. Maximilian Günther (GER), DS PENSKE, 42 pts.
  8. Edoardo Mortara (SUI), MAHINDRA RACING, 39 pts.
  9. Jean-Éric Vergne (FRA), DS PENSKE, 26 pts.
  10. Sébastien Buemi (SUI), 31 pts.

Konstruktører:

  1. Nissan, 192 pts.
  2. Porsche, 163 pts.
  3. Jaguar, 115 pts.
  4. Mahindra Racing, 110 pts.
  5. Stellantis, 107 pts.
  6. Lola, 20 pt.

Teams:

  1. Porsche, 133 pts.
  2. Nissan, 126 pts.
  3. Mahindra, 91 pts.
  4. DS Penske, 76 pts.
  5. McLaren-Nissan, 70 pts.
  6. Andretti, 68 pts.
  7. Jaguar TCS, 50 pts.
  8. Maserati, 46 pts.
  9. Envision, 39 pts.
  10. Lola Yamaha Abt, 18 pts.
  11. Cupra Kiro, 12 pts.