2025 ABB Formel E verdensmesterskabet 1 afd. Sao Paulo

2025 ABB Formel E VM – 1. afdeling: Sao Paulo E-Prix

Mitch Evans og Jaguar: Fra sidst til sejr i dramatisk sæson-åbner

Hvis det handler om underholdning på højt niveau, var sæsonens første Formel E løb en tops-scorer. Masser af dramatik, IT-udfordringer, opgør mod AI og oven i det startede Mitch Evans fra sidstepladsen, for siden at køre sin Jaguar til en sejr – som ellers længe så ud til at tilfalde Nissans Oliver Rowland.

Et moderne Formel E løb er nemlig baseret på tusindvis af strategiske scenarier, alle beregnet ved hjælp af avanceret kunstig intelligens, hvor et team erfaringsmæssigt vælger én strategi, som så rettes til, efterhånden som løbet udvikler sig. Meget kan den kunstige intelligens nemlig beregne, men den kan ikke forudsige kørernes håndtering af racerbilerne. Og det var præcis, hvad man oplevede i Sao Paulo E-Prix.


Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Topfoto: Oliver Rowland i Nissan var på en måde den moralske vinder af sæsonens første Formel E VM-løb. Han startede 2'er men var på 1. pladsen allerede i løbets første sving, foran Pascal Wehrlein i Porsche.

Af Søren Clauding – 7. december 2024



Power-fuld Attack-mode

Formel E feltet lagde ud med ny teknik, som gav træk på alle fire hjul. Ikke hele tiden, men i starten og siden under Attack-mode, der i princippet afvikledes som i sidste sæson. Hvad der stod lidt hen i det uvisse, var hvor stor fordelen ville blive ved at de 350 kW (470 hk) nu kunne fordeles mellem for- og bagaksel. Men på en regulær bybane som den i Sao Paulo med mange snævre kurver, og med en ofte noget reduceret friktion, fulgt af kraftige accelerationer, var fordelen betydelig.

Det vidnede starten om, for bilerne fór afsted med raketfart. Siden kom de pænt igennem de første kurver, for kørerne ved udmærket godt, at de ikke har maksimal bremseeffekt, fordi det meste stammer fra regenerativ bremsning. Og den omstændighed, at bremseeffekten på forhjulene gennem den samme enhed ændres fra at trække bilen til at bremse den – plus den indbyrdes fordeling af bremsekræfterne, spillede i mange tilfælde kørerne et pus.

Verdensmesteren i pole

Verdensmesteren Pascal Wehrlein startede fra pole-position i sin Porsche, alt imens Mitch Evans fra det VM-vindende Jaguar team startede sidst. For Wehrleins vedkommende var han øjensynlig konkurrencedygtig undervejs i løbet, men ikke hvad der svarede til forventningerne fra en verdensmester og pole-man. Og så blev der effektivt sat en stopper for mulighederne, da Nick Cassidy, der selv var startet midt i feltet i sin Jaguar, påkørte Wehrlein. Eller gjorde han nu det?

Lige forinden havde Cassidy nemlig ramt Max Günther i en skarp venstrekurve, efter at være kommet i klemme mellem Günther og Wehrlein, der forsøgte at overhale Cassidy indenom. Det beskadigede Jaguarens styring, og i den efterfølgende højre-kurve forsøgte Wehrlein denne gang at passere Cassidy på ydersiden. Der var ikke plads nok, og Cassidy ramte Porsche-raceren så uheldigt, at den tippede op imod barrieren og kurrede henad langsiden med hjulene i vejret. Wehrlein slap fra uheldet uden personlige skrammer, men Porschen var ude af løbet og senere udgik også Cassidy.

Men så var der selvsagt rødt flag – for anden gang i løbet.

Svigtende bremser

Første gang var, da Jake Dennis i Andretti-Porsche oplevede en slags bremsesvigt ved indgangen til banens første højre-venstre forløb. Øjensynlig lukkede Porschens system ned, derved udeblev den regenerative bremseeffekt, der står for størstedelen af bremsningen på forhjulene og det hele på baghjulene. Øjensynlig blev den mekaniske nødbremse på baghjulene koblet til, men da bilen holdt stille med slukket system, kunne Dennis naturligvis ikke komme videre. Derfor ”rødt flag” til bilen var væk.

Oliver Rowland havde en perfekt løbsstrategi, for Nissan er blevet meget gode til at fastlægge og forudsige et forløb. Rowland styrede fejlfrit igennem og aktiverede sit sidste Attack-mode på det helt rigtige tidspunkt. Havde det ikke været for Wehrlein og Cassidys røde flag. For øjensynlig fortsætter attack-mode med at tælle ned, selvom et løb er sat på pause med rødt flag (noget reglementet burde ændre). Så da der skulle genstartes, manglede Rowland fire minutter med 50 ekstra kW – til trods for, at han også havde økonomiseret med energien, så han kunne få det fulde udbytte af sit Attack.

Rowland mistede sejrchancen

Men så blev han sat ud af spillet officielt pga. overskridelse af max-effekten på løbets 23. omgang – på et tidspunkt, hvor han ikke engang kørte i Attack-mode. Det er noget, der elektronisk begrænses af bilen, som køreren ikke har indflydelse på, og som typisk maksimalt indtræder i få sekunder eller mindre. Men det må ikke ske. Det udløste en gennemkørselsstraf, som sendte ham fra førstepladsen ned bagest i feltet, hvor han siden sluttede på 14. pladsen. Imponerende nok kun 11 sekunder fra den vindende Jaguar.


Mitch Evans vandt en flot sejr for Jaguar i sæsonens første Formel E løb - foran Porsches Antonio Felix da Costa.


Mitch Evans, nu fra en førsteplads, kunne siden stå distancen og i løbets sidste fase afvise gentagne overhalingsforsøg fra Antonio Felix da Costa. Men hvorfor var det så lige, at Evans var startet bagest? Jo, såmænd på grund af to fejl: Under kvalifikationen opstod der et teknisk problem i Jaguaren, som udløste et rødt flag. Derpå fik han frataget sin eneste hurtige tid og siden måtte der så søges om dispensation, så han alligevel kunne deltage i løbet. Men med start som rosinen i pølseenden.

Bedre end den kunstige intelligens

Mitch Evans har før præsteret at køre op gennem feltet, bl.a. fordi han har en erfaring, der overgår enhver kunstig intelligens. Men det er første gang i Formel E historien, at en kører starter bagest og slutter 1’er.

Og mens vi nu er ved Formel E rekorder, så opnåede McLaren-Nissans blot 20-årige Taylor Barnard at køre i mål på 3. pladsen. Sao Paulo E-Prix var blot hans fjerde Formel E løb, og han er nu den yngste kører i historien, der er sluttet på en podieplacering.


Ian Taylor sammen med Sam Bird og Taylor Barnard var begejstrede over resultatet som var det en sejr.


Med til historien hører, at Barnard nåede podiet til trods for en gennemkørselsstraf på grund af overskridelse af max-effekten, altså det samme som passerede for Rowlands fabriks-Nissan. På fjerdepladsen i løbet sluttede team-kollegaen, den rutinerede Sam Bird, som også havde været en tur gennem pitten af samme grund. Og minsandten om ikke Norman Nato i sit come-back på Nissans fabriksteam fik præcis den samme straf. Han sluttede løbet på 6. pladsen men endte op med en 13. plads. Der er nok en algoritme, Nissan lige skal have kikket lidt nærmere på.



Stor opgave

Men det er en stor mundfuld, at være konkurrencedygtig fra første løb med de nye GEN3 Evo racere, oven i købet efter en før-sæson test, der i sidste øjeblik blev forlagt fra det oversvømmede Valencia til Jarama banen. Det lykkedes da også kun 14 af de 22 biler at nå mållinjen i Brasilien.

Mahindra gjorde i den forbindelse en flot figur med 5. hhv. 7. pladsen til Edoardo Mortara og Nick de Vries, Sebastien Buemi tog 8. pladsen efter en uforskyldt kollision med Jake Hughes i Maserati først i løbet. Den gik i øvrigt hårdt ud over Hughes og også Nico Nüller, for de endte efterfølgende begge i barrieren. Sidste mand i pointene var den tidligere dobbelte mester, Jean-Eric Vergne i DS.

Set i bagspejlet var sæson-premieren ikke bare god underholdning, den var også udtryk for, at selvom meget kan overlades til IT-eksperternes algoritmer, er det ikke lige meget, hvordan kørerne forvalter de mange input, når det går løs på racerbanen. Det er på mange måder befriende…

Resultat Sao Paulo E-Prix, 2024/2025 ABB Formel E VM, 1. afd., 7. december 2024

  1. Mitch Evans (NZL), Jaguar I-TYPE 7, 1t45m14,758.
  2. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche 99X Electric, +0,384s.
  3. Taylor Barnard (GBR), McLaren, NISSAN e4ORCE 05, 0,844s.
  4. Sam Bird (GBR), McLaren, NISSAN e4ORCE 05, +1,158s.
  5. Edoardo Mortara (CHE), Mahindra M11Electro, +1,800s.
  6. Nyck de Vries (NLD), Mahindra M11Electro, +2,640s.
  7. Sebastien Buemi (CHR), Envision Jaguar I-TYPE 7, +2,997s.
  8. Dan Ticktum (GBR), Cupra Kiro Porsche 99X Electric WC63, +3,683s.
  9. Jean-Eric Vergne (FRA), DS E-TENSE FE25, +4,216s.
  10. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-E-TENSE FE25, +4,779s.

Stillingen i ABB Formel E VM 2024/2025:

Kørere:

  1. Mitch Evans (NZL), Jaguar TCS Racing, 25 points.
  2. Antonio Felix da Costa (PRT), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 19 pts.
  3. Taylor Barnard (GBR), NEOM McLaren Formula E Team, 15 pts.
  4. Sam Bird (GBR), NEOM McLaren Formula E Team, 12 pts.
  5. Edoardo Mortara (CHE), MAHINDRA RACING, 10 pts.
  6. Nyck de Vries (NLD), MAHINDRA RACING, 8 pts.
  7. Sebastien Buemi (CHR), Envision Racing, 6 pts.
  8. Dan Ticktum (GBR), Cupra Kiro, 4 pts.
  9. Pascal Wehrlein (DEU), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 3 pts
  10. Jean-Eric Vergne (FRA), DS PENSKE, 2 pts.
  11. Stoffel Vandoorne (BEL), DS PENSKE, 1 pt.

Konstruktører:

  1. Jaguar, 31 points.
  2. Nissan, 27 pts.
  3. Porsche, 22 pts.
  4. Mahindra, 18 pts.
  5. Stellantis, 3 pts.

Teams:

  1. McLaren-Nissan, 27 pts.
  2. Jaguar TCS, 25 pts.
  3. Porsche, 22 pts.
  4. Mahindra, 18 pts.
  5. Envision, 6 pts.
  6. Cupra Kiro, 4 pts.
  7. DS Penske, 2 pts.
  8. Maserati, 1 pt.

Mitch Evans skrev Formel E rekord i Brasilien og sikrede sig selv og Jaguar en føring i VM for kørere og konstruktører.