Formel E i 2025: Sådan ser det ud
En ny Formel E sæson står for døren, og den kan meget hurtigt gå hen at blive meget anderledes end de resterende to sæsoner, for nu bliver racerbilerne firehjulstrukne – ind imellem i hvert fald – og kortene er blevet blandet – sådan da. Og hurtigst? Det vil tiden vise, men…
En kryptisk indgang til en optakt til den nye formel E sæson, der starter op 7. december i Sao Paulo. Måske, og alligevel ikke. Fordi ændringerne ER store, især i en sport, hvor der dystes på marginalerne.
Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.
Topfoto: Da Formel E feltet i begyndelsen af november testede deres nye GEN3 Evo racerbiler blev der også kørt et prøve-race. Da ugens tider blev gjort op, var det Mitch Evans i Jaguar, som også fører test-racet på billedet foran team-kollegaen Nick Cassidy, der var hurtigst.
Af Søren Clauding – 28. november 2024
Afkoder man styrkeforholdet, baseret på den samlede test af alle deltagere plus en god håndfuld rookies, der selv blev testet, er der overraskelser. Men man skal passe på, ikke at lægge for meget i det billede, der viste sig først i november, hvor Formel E feltet med næsten dags varsel måtte flytte aktiviteterne fra det oversvømmede Valencia til Jarama racerbanen nord for Madrid.
Ekspres-logistik
Det var ekspres-logistik, der dér skulle tages i brug, men heldigvis var racerbanen i Valencia ikke berørt af oversvømmelserne. Man syntes blot ikke, at man kunne være bekendt, at boltre sig på en racerbane, samtidig med at omgivelserne var en dødelig katastrofe. Det ville på mange måder være forstyrrende og et forkert signal at sende. For ansvarsløs var man ikke i Formel E, der samtidig med, at ”the show must go on”, sendte en check til nødhjælps-arbejdet i Valencia på 50.000 Euro. Nogle kalder det aflad, men virkeligheden er jo nok, at der er katastrofer næsten dagligt, rundt om i verden. Denne var blot meget tæt på.
Det betød så i praksis, at man ikke var forberedt med forhåndsdata, da man ankom til Jarama. Banen er desuden permanent og kunne ikke tilpasses, så den genspejlede et typisk Formel E baneforløb. Plus, at en del af det planlagte forberedelsesarbejde ikke kunne realiseres, fordi baneforholdene ikke gjorde det muligt.
Jaguar, Porsche og Nissan i top
Ikke desto mindre var det tydeligt, at hverken Jaguar, Porsche eller Nissan er faldet bagom dansen siden finalen i London i sommer. Mitch Evans satte ugens hurtigste tid i sin VM-vindende Jaguar, verdensmesteren Pascal Wehrlein var brøkdele af et sekund efter i sin Porsche og den hurtigste Nissan, i McLaren-farver og kørt af Taylor Bernard var også meget tæt på. Alle bilerne er selvsagt de helt nye firehjulstrukne racere.
Mitch Evans kørte test-ugens hurtigste omgang i sin nye opdaterede Jaguar GEN3 racer.
Oliver Rowland foran Taylor Barnard i Nissan fabriksbil hhv. McLaren-Nissan var begge ret hurtige på Jarama banen.
Dan Ticktum havde fuld fart på, men nu er den kinesiske konstruktion også erstattet med en Porsche, godt nok årgang 2024.
Men, og det er lidt interessant: Top-5 inkluderede også to biler fra det tidligere ERT med henholdsvis Dan Ticktum og David Beckman i cockpittet. De sluttede på 2. respektive 4. bedste omgangstid. Men der er en forklaring på alting: ERT, som nu hedder Kiro Race Co og har skiftet det kinesiske licens ud med et amerikansk, har droppet deres egen bilkonstruktion og kører nu med kundebiler fra Porsche – ligesom det amerikanske Andretti team.
Igen med udgangspunkt i Jarama-testen var Antonio Felix da Costa, fortsat som team-kollega til Wehrlein, 6. hurtigst. Nissan fabriksteamets Oliver Rowland var 7. hurtigst, og a-pro-pos var Norman Nato, som erstatter Fenestraz hos Nissan, 12-hurtigst. Det var en ganske respektabel come-back tid, fordi den blev sat i 3. sidste session (ud af 6), og fordi testtider trods alt kun er en status, der ikke nødvendigvis forbliver uændret, når det går løs for alvor.
Kort opsummeret forud for 2024/25:
Bilerne er en videreudvikling af de hidtidige GEN3 biler, og nu vil frontmotoren også kunne trække bilen – indledningsvis med op til 50 kW og alene i Attack-mode. Attack-mode maks-effekten er fortsat 350 kW. Det forventes, at omgangstiderne i Attack-mode typisk vil være 2-3 sekunder hurtigere. Og 0-100 km/t vil tage omkring 1,9 sekund, hvilket er et halvt sekund hurtigere end en Formel 1 racerbil vil kunne gøre det. Det er isoleret betragtet bemærkelsesværdigt og skyldes altså alene firehjulstrækket.
Men ellers, team for team i 2025:
Jaguar vandt verdensmesterskabet for teams i 2024-sæson’en og bibeholder kørerne Mitch Evans og Nick Cassidy. Bilerne er af typen Jaguar I-Type 7.
Porsche lagde bil til Pascal Wehrleins VM-titel for kørere. Han forbliver i fabriksteamet sammen med Antonio Felix da Costa. Bilerne er Porsche 99X Electric
DS-Penske fortsætter med Jean-Éric Vergne, men han har nu følgeskab af Max Günther, der dog ikke er uvant med bilen, en DS E-TENSE FE25. Den er udviklet på basis af 2024-bilen, som han kørte under Maserati-banneret i forgangne år.
Nissan fortsætter med Oliver Rowland, men har erstattet Sacha Fenestraz med Norman Nato, der tidligere har kørt for Nissan. Bilerne hedder nu NISSAN e-FORCE 05.
Andretti har forlænget samarbejdet med Jake Dennis, og har som ny mand hyret Nico Müller, formentlig godt pushet af Porsche, som også fortsat leverer teamets biler, Porsche 99X Electric.
Envision teamet har beholdt Robin Frijns såvel som Sébastien Buemi og disponerer fortsat over biler fra Jaguar, nu kaldet Jaguar I-Type 7.
Hos McLaren har man givet Taylor Barnard en fast plads, side om side med Sam Bird. Bilerne leveres af Nissan, altså er der tale om NISSAN e-FORCE 05 racere.
Maserati har nu Stoffel Vandoorne og Jake Hughes i teamet. Vandoorne har bil-erfaring fra DS, for selvom bilerne kaldes Maserati Tipo Folgore, er de i praksis identiske med DS E-TENSE FE25 racerbilerne. Hughes kommer fra et helt andet univers hos McLaren med Nissan-drivline. Interessant…
ABT Cupra er ikke eksisterende længere. Men ABT som team medvirker fortsat, selvom ”butikken” er videregivet til Formel E debutanterne LOLA og Yamaha. Den kendte racerbilsproducent har i samarbejde med motor-eksperterne fra Yamaha bygget en Lola T001 racerbil, der bliver kørt af Lucas di Grassi og Zane Maloney. De opnåede ret respektable omgangstider på Jarama, og teamet hedder ganske enkelt LOLA YAMAHA ABT FORMULA E TEAM. Hvor svært kan det være…
Mahindra er stadig i Formel E, og er godt kørende med Edoardo Mortara og Nyck de Vries, Om deres M11ELECTO racer er konkurrencedygtig, må tiden vise. Men De Vries satte 9. bedste tid i Jarama.
Sidst, men øjensynlig jf test-tiderne ikke mindst, er ERT videregivet til Kiro Race Co, som med Dan Ticktum og David Beckman skal forsøge, at holde sig til med deres Porsche 99X Electric, som dog har type-betegnelsen WCG3 – og i praksis er de biler, Porsche deltog med i den seneste Formel E sæson.
Lola er ny i Formel E og har i samarbejde med Yamaha bygget denne fra starten af ret hurtige Formel E racer. ABT er inde over som team.
Samtidig med den officielle pre-season test blev der også afholdt test af særlig indbudte kvindelige kørere. Det handlede ikke om, hvem der var hurtigst, men hvem der hurtigst forstod en Formel E racerbils særlige karakteristika og ikke mindst var god til at samarbejde med teamet. Ikke desto mindre var det Abbi Pulling, der i en Nissan satte testdagens hurtigste omgangstid.