Nissan parat til comeback i toppen

Formel E VM 2023 nærmer sig

Efter en periode, hvor den ene udefra kommende og uforudsigelige udfordring efter den anden havde sendt Nissan-e.dams Formel E teamet langt ned i feltet, har mestrene fra de første tre Formel E sæsoner (under alliancepartneren Renaults farver) brugt 2022 på at genvinde en plads i toppen – næste år. Et regulært comeback kan dermed forventes, når starten går på 2023 Formel E verdensmesterskabet lørdag d. 14. januar i Mexico City.

Der er populært sagt ryddet op i alle hjørner af teamet, og med et helt nyt reglement for 2023 racerbilerne, og mange nye regler også for afviklingen, samt et gennemgribende forandret og fornyet Nissan team, er man klar til sætte ind på lige fod med konkurrenterne.


Topfoto: Norman Nato er den ene af de to nye Nissan kørere i 2023. Han satte 7.-hurtigste tid under testkørslerne i Valencia i december.


Af Søren Clauding – 16. december 2022



Nato var hurtig

Allerede under de indledende trænings- og testkørsler, der netop har fundet sted på Valencia racerbanen i Spanien, formåede den ene af teamets to nye kører, Norman Nato, i sin første Formel E indsats i et år, at sætte den absolut hurtigste tid. Den rakte over testugen som helhed til en placering som nr. 7, blot 0,290 sekunder fra den hurtigste tid, der i øvrigt blev sat af den ene af sidste års Nissan-kører, Max Günther, som nu debuterer for Maserati, der er skabt på basis af Venturi-teamet og benytter drivliner fra DS.


Norman Nato.

Jake Hughes.


Fjerdehurtigst var i øvrigt Jake Hughes for det debuterende McLaren-team, der ikke er mere nyt end at det er det mesterskabsvindende Mercedes-team, som McLaren har overtaget – og som kører med Nissan drivliner. McLaren-teamets anden kører, René Rast, placerede sig lige efter Nato.

Næsten alt er nyt

Det er dog almindelig kendt, at man ikke skal lægge for meget i de forberedende tests. Især ikke i år, fordi bilerne er helt nye. Og i Formel E handler det også fortsat mere end nogensinde om energistyring. De nye biler en langt kraftigere, de er langt hurtigere og batteriet er mindre.

Men med mulighed for at regenerere strøm fra en 250 kW generator på forhjulene og 350 kW fra den bageste motor-generator enhed, der også driver bilen, kan man med imponerende 600 kW regenerering genvinde op imod 40 procent af den til rådighed værende energi, når løbene starter. Ud fra det betyder omgangstiderne i Valencia alene, at bilerne er hurtige, men ikke at de er det et helt løb igennem. Ikke mindst derfor bliver det første løb mere spændende end nogensinde.

Nissan teamet er dog fortrøstningsfuldt og tror på succes. Ved en storstilet præsentation tæt ved Jarama-racerbanen sidst i november, præsenterede man den nye Nissan Formel E racer med en dekoration af blomster, som man i Japan ofte udtrykker sig. Og man var helt skarp på at forandringerne skulle bære frugt. Det var det klare signal.


Nissan præsenterede deres nye 2023 Formel E racerbil sidst i november.


Nogle svære år

Efter at e.dams teamets grundlægger og teamchef, Jean-Paul Driot døde af kræft i 2019, valgte man hos Nissan trinvist at omstrukturere teamet. Man blev imidlertid samme år sat et år tilbage, fordi det internationale bilforbund, FIA, bandlyste Nissans motorkoncept, hvor man havde valgt to elmotorer i stedet for én.

Nissans koncept var helt i overensstemmelse med reglementet, men da det viste sig, at det japanske team havde en konkurrencemæssig fordel i forhold til alle konkurrenterne, der havde valgt en enkelt motor til at drive bilerne, valgte FIA den pragmatiske løsning: I stedet for, at alle de øvrige teams ville være blevet nødt til at bygge to-motor biler, måtte Nissan rette ind og reducere drivlinen til én motor. Men et års udvikling indhentes ikke bare i Formel E.

Nu venter et teknisk reglement, der er helt nyt for alle, og i princippet er alle dermed stillet ens.


Tommaso Volpe.


Nissan købte teamet

Siden 2019 har Nissan ikke desto mindre fortsat sin omstrukturering. Da Driots efterkommere ikke ønskede at fortsætte ejerskabet, endte det i foråret 2022 med, at Nissan ganske enkelt købte teamet og selv overtog styringen under ledelse af Tommaso Volpe, der selv var forholdsvis ny på opgaven. Han overtog team-ledelsen præcis da Corona-pandemien brød ud og enhver udvikling effektiv var sat på stand-by. Det var en meget svær opgave.

I 2022 virkede det da også som om, at teamets ene kører, 2016-mesteren Sebastien Buemi, regulært var kørt træt i opgaven (han havde også rigeligt at gøre med at servicere sin anden arbejdsgiver, nemlig Toyota i WEC), og Max Günther havde gjort sine hoser grønne hos Maserati. Derfor valgte Volpe at hyre dels den tidligere Formel E erfarne Norman Nato og en ny mand i Formel E sammenhæng, Nato’s franske landsmand, Sacha Fenestraz. Og det er så de to, der sidder i cockpittet på hver deres Nissan racer i 2023.


Nissan satser på at blomstre på ny.