2022 Formel E verdensmesterskabet 10. afd. - Marrakesh

2022 Formel E verdensmesterskabet 10. afd - Marrakesh:

Mislykket DS team-play gav Mortara sejren

DS-Techeetah’s Antonio Felix da Costa besejrede team-kollegaen Jean-Eric Vergne og tog pole-position på den steghede asfalt i Marrakesh. I løbet havde han farten til at vinde, men et mislykket forsøg på team-play gav i stedet Edoardo Mortara sejren såvel som VM-føringen.

Det er på mange måder befriende, at ikke alting i motorsportens mest elektrificerede mesterskab kan afgøres ved hjælp af algoritmer. I fjor mistede DS-Techeetah med stor sandsynlighed (som dog aldrig er blevet indrømmet), VM-titlen pga. en fejlslagen algoritme styret løbsstrategi. Meget tyder på at det var det samme, der skete i lørdagens 10. afdeling af Formel E verdensmesterskabet, der udenfor planen fandt sted på den semi-permanente racerbane i Marokkos 4. største by, Marrakesh.


Topfoto: Edoardo Mortara kæmpede løbet igennem med Antonio Felix da Costa - undtagen i den periode hvor portugiseren fulgte team-ordre og gav plads for Jean Eric Vergne. Dertil er det på billedet ovenfor ikke kommet endnu, hér ligger "JEV" fortsat på 3. pladsen.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding – 3. juli 2022


Scenariet var sat først på sæsonen. En stribe af uheldige omstændigheder havde betydet, at Antonio Felix da Costa ikke var i nærheden af den form, som gav ham mesterskabet i 2020. Den portugisiske stjernekører forlader DS Techeetah teamet ved udgangen af indeværende sæson. Hvorimod pariseren Jean-Eric Vergne fortsætter for det ligeså parisiske bilmærke, som i øvrigt skifter sit Formel E engagement med det kinesiske Techeetah team ud med det amerikanske Penske team.

Team-player

Men Da Costa er team-player og erkendte forud for løbet i Marrakesh, at han med kun halvt så mange points i VM-kampen som Vergne havde opnået, ville fokusere på såvel Vergnes som DS’s VM-titel. For Vergne lå forud for løbet på 2. pladsen i VM, blot 5 points efter den førende Mercedes fabrikskører, Stoffel Vandoorne.

Løbet i Marrakesh var en erstatning for den uventede aflysning af E-Prix’et i Vancouver, en beslutning der blev truffet sidst i april. Marrakesh var den oplagte erstatning, der er fire gange tidligere blevet kørt på den afrikanske bane, men hver gang ved vintertide. Nu var banen steghed med asfalt temperaturer på over 50 grader.

Da Costa hurtigst

Ikke desto mindre var Antonio Felix da Costa dominerende under de indledende træningskørsler såvel som kvalifikationen. Præcis som i 2020 - sidste gang, der blev kørte Formel E i Marrakesh – startede han fra pole-position. Dengang vandt han også løbet og var klar til endnu en sejr, selvom temperaturerne var høje.


Da Costa startede fra Pole-position og fik sit første trofæ med hjem.


Næstbedst på startopstillingen var Edoardo Mortara i Venturi-kunde Mercedes EQ raceren, og fra 3. pladsen startede Jean-Eric Vergne (populært kaldet JEV, udtales ”djef”). De øvrige to i VM-toppen, Jaguars Mitch Evans, og den VM-førende Vandoorne startede hhv. 6’er og fra 20. pladsen. Vandoornes fabriks-Mercedes havde bremseproblemer under kvalifikationen.


Da Costa dominerede løbet i Marrakesh - her i starten foran Mortara og Vergne. Men det var Mortara, der vandt, og overtog føringen i VM-kampen.


Egentlig var strategien enkel: Da Costa skulle fører an fra starten af, hvilket han så også gjorde. På grund af de høje temperaturer, og det faktum, at bilernes batterier bliver mere og mere stresset – og derved stadig varmere – undervejs i løbet, var der imidlertid (og også forudset) på det nærmeste trafikkaos i kørernes forsøg på at få afviklet deres energikrævende Attack Modes så tidligt i løbet som muligt, uden at sætte den samlede løbsstrategi overstyr.

Den del af forløbet var Mortara rigtig god til. Det samme var Da Costa og også Mitch Evans, der en overgang var helt fremme på 2. pladsen. Vergne havde imidlertid problemer, påkørte en anden kører og hans højre forskærm truede løbet igennem med at falde af. Og så traf teamet den afgørende beslutning, på et tidspunkt, hvor Vergne lå efter Da Costa uden at andre var imellem dem på hhv. 2. og 3. pladsen: På løbets 24. omgang ud af 34 skulle Da Costa give plads for Vergne, hvilket han gjorde.

Vergne var for langsom

Men Vergne havde problemer med batteri temperaturen og kunne ikke hale ind på den førende Mortara. Det mente Da Costa godt at han kunne, og efter en vis parlamentering med teamet fik han lov til på løbets 31. omgang at passere JEV. Men det var for sent. På få omgange havde indhentede portugiseren godt nok den førende Mortara, men der var ikke tid nok til også at sætte et angreb ind. Og sådan blev slut resultatet. I mellemtiden havde Evans også halet ind på JEV, og vinderen fra det seneste E-Prix (i Jakarta) overhalede franskmanden på løbets sidste omgang og tog dermed den sidste podieplacering.


Mitch Evans bevarede sin 4. plads i VM ved i sin Jaguar at blive nr. 3 i Marrakesh.


Uden forsøget på team-kørsel ville Da Costa med stor sandsynlighed have vundet løbet foran Mortara og Evans og dermed sikret DS-Techeetah teamet flere VM-points. Vergne ville formentlig da også være sluttet på 4. pladsen og Mortara såvel som Venturi-teamet være sendt ned på en delt 2. plads i VM.

I stedet er det nu Edoardo Mortara, der fører med i alt 139 points, foran JEV med 128 pts, Vandoorne med 125 og Evans med 124.


Edoardo Mortara vandt i Marrakesh og fører nu også VM.


Kunde-Mercedes bedre end fabriks-Mercedes

Vandoorne havde kørt et godt løb, hvor bremserne ikke drillede, og var sluttet løbet på 8. pladsen. To placeringer foran ham sluttede den regerende verdensmester, team-kollegaen Nyck de Vries, som på løbets sidste omgang blev overhalet af Mortaras team-kollega, Lucas di Grassi. Mitch Evans’ team-kollega, Sam Bird, blev nr. 9 og Mahindra-køreren Oliver Rowland sluttede på 10. pladsen.

Aktuelt er det mest bemærkelsesværdige nok, at Mercedes’ fabriksteam besejres af kunde-teamet og at heller ikke Porsche og Nissan havde meget succes. Det ændrer dog ikke for sidstnævntes vedkommende på det faktum, at tilliden til Nissans fremtid i Formel E er stor, efter at det er blevet officielt bekræftet, at McLaren ikke alene overtager Mercedes fabriks-teamet og debuterer i Formel E i den kommende sæson – med drivliner fra Nissan (der fortsætter som selvstændigt og nu fabriksejet og -drevet team). Kører-sammensætningen er dog ikke på plads endnu for hverken McLaren eller Nissan.

Næste E-Prix finder sted i New York blot to uger efter løbet i Marokko.

 


Efter løbet fik André Lotterer annuleret sin straf.