2022 Formel E verdensmesterskabet 9. afd. - Jakarta

2022 Formel E verdensmesterskabet 9. afd - Jakarta

Intelligent sejr til Jaguar og Mitch Evans

For første gang nogensinde blev der kørt Formel E i Indonesien. Løbet fandt sted på en til anledningen bygget permanent racerbane tæt ved havnen i det centrale Jakarta. Og takket være intelligent kørsel, energistyring og anvendelse af Attack Mode og Fanboost kunne New Zealandske Mitch Evans køre sin Jaguar I-Type 5 til sejr om end med et forspring på beskedne 0,7 sekund.

Evans var startet fra 3. bedste startposition, efter at have tabt semifinalen til DS-Techeetahs Jean-Eric Vergne. Vergne var beskyttet af sin team-kollega, Antonio Felix da Costa, som også havde sikret sig en finaleposition og med vilje lod franskmanden opnå de 3 points, der følger med en pole.


Topfoto: I den afsluttende fase genvandt Mitch Evans føringen og førte feltet an med Vergne, Mortara og Da Costa lige i baghjulet.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding – 4. juni 2022


Team-play var afgørende

”JEV ligger i toppen i VM, det gør jeg bestemt ikke, så af hensyn til teamet var der ingen grund til, at jeg startede forrest,” var forklaringen efterfølgende fra den sympatiske portugiser, som i øvrigt ikke er en del af DS Formel E-teamet næste sæson.

Siden var det øjensynlig planen, at Da Costa fra 2. pladsen skulle agere skjold for Vergne, men selvfølgelig helst af hensyn til Team-VM bringe sig selv i mål på 2. pladsen. Han kunne dog ikke modstå presset fra Evans, der, efter at have erobret 2.pladsen kørte et yderst intelligent løb, hvor han uden at miste placeringen fik aktiveret sit andet Attack Mode, og siden kunne benytte Fanboost til erobre førstepladsen fra Vergne i løbets sidste fase.


Mitch Evans er med sejren i Jakarta - hans tredje sejr i 2022 - den mest vindende kører i Formel E verdensmesterskabet i år.

Jean-Eric Vergen startede fra pole og opnåede ialt 21 points i Jakarta.


Franskmanden blev nr. 2, og da også Edoardo Mortara i sin Venturi kunde-Mercedes havde fået presset sig forbi Da Costa, måtte denne affinde sig med 4. pladsen. Siden fulgte den fortsat VM-førende Mercedes EQ fabriksracer med Stoffel Vandoorne, men Vandoorne, som til næste år skal køre for netop DS-teamet, har nu fået det hedt i kampen om VM-føringen.

Vandoorne fører knebent VM

Efter løbet i Jakarta fører han kørernes VM-kamp med i alt 121 points, men Vergne har nu 116, Mortara 114 og Evans 109 points. I team-mesterskabet kan det samme siges om Mercedes fabriksteamet, som nu har 186 points mod DS Techeetah’s 170 pts, Venturis 169 og Jaguars 139.

At Jaguar halter lidt bagefter i team-mesterskabet skyldes ikke mindst, at Sam Bird har lidt vanskeligt ved at leve op til sin team-kollegas niveau. Bird opnåede godt nok at få points, men de sølle 2 han fik for en 9. plads gør ikke megen mere forskel end det ene, Evans fik for at sætte løbets hurtigste omgangstid. Og det gør ikke meget ved, at såvel Da Costa i sin DS-Techeetah og Lucas di Grassi i den anden Venturi-Mercedes opnåede markant flere points for deres 4. hhv. 7. plads i mål.


Edoardo Mortara rykkede med 3. pladsen også tættere på dem førende Stoffel Vandoorne. På billedet er han umiddelbart foran Jean-Eric Vergne.


Ikke overbevisende

Længere nede i resultatlisten fandt man den fortsat mest vindende Formel E kører i historien, schweiziske Sebastien Buemi, som for første gang havde kørt sin Nissan i finalerunden under kvalifikationskørslerne. Han startede 6’er, men sluttede 10’er – det var ikke overbevisende.

Det var det dog heller ikke, at verdensmesteren Nyck de Vries i sin Mercedes kolliderede med André Lotterer i Porsche. Lotterer fik tildelt fem strafsekunder og blev nr. 11, alt imens de Vries efter sejren for nylig i Berlin på ny måtte se sig ude af et Formel E løb i utide.

2023 fakta og rygter

Og så er Silly Season godt i gang: Her er lidt af de seneste nyheder:

Sebastien Buemi forlader Nissan til fordel for Envision, som til næste år benytter Jaguar drivliner. En erstatningskører er endnu ikke fundet.

McLaren overtager som bekendt Mercedes-teamet, og nu er det bekræftet, at man kører med Nissan drivliner de næste to år, hvilket indikerer en tro på, at Nissan nok skal komme tilbage til tidligere tiders storhed, som trods alt kun ligger et par år tilbage.

Antonio Felix da Costa flirter med Porsche, som i øvrigt skal levere drivliner til Andretti teamet næste år. André Lottterer forventes på Porsches foranledning at søge tilbage til sportsvogns-racing, og fortsat hos Porsche, og Nyck de Vries forventes tilsvarende, at være fuldtidsansat i Toyotas WEC team.

Mahindra forventes at levere drivliner til ABT-teamet, som gør comeback, og René Rast forventes også at gøre comeback, men ikke nødvendigvis hos ABT, som imidlertid har hyret Robin Frijns.

Maserati er bekræftet som partner med Venturi, der skal køre med DS drivliner. Alt imens DS fabrikken splitter op med Techeetah og fortsætter som fabriksteam i samarbejde med Penske. Sandsynligvis vil Teceheetah også kunne benytte sig af Nissan drivliner i 2023.

 


Jaguar Motorsportsdirektør James Barclay på vej til sejrsskamlen.

Racerbanen i Jakarta er permanent, men byen synker 17 cm om året, så spørgsmålet er, hvor længe den holder.