2021 Formel E VM optakt: VM i respekt for og trods Corona

ABB FIA Formel E verdensmesterskabet 2021:

Formel E i respekt for og trods Corona

VM-status, nye tekniske regler og i sagens natur også nye Corona-dikterede retningslinjer har smittet af på det kommende Formel E mesterskab, som starter ud i Riyadh d. 26. februar. Ikke desto mindre kan det let blive den tætteste og mest spændende sæson i mesterskabets blot seks-årige historie.

Det er på mange måder et paradoks, at den 7. sæson på den ene side er historiens første Formel E verdensmesterskab og på den anden side skal afvikles under restriktioner, som ikke er givet af det internationale bilforbund, FIA, men af den globale pandemi. Heldigvis er der tradition for, at jo større en trussel, motorsporten udsættes for, jo stærkere vokser den sig. Og historiens første Formel E verdensmesterskab er det perfekte udtryk for den livsindstilling, som på sigt forhåbentlig vil udslette Corona truslen.


Topfoto: Formel E feltet er klar til start, når det første officielle verdensmesterskab sættes i gang.

Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding - februar 2021


Formel E er nemlig fortsat den løbsserie med størst deltagelse af verdens globale bilfabrikker, og selvom Audi og BMW har valgt, at trække sig ud af mesterskabet efter denne sæson, består mesterskabet fortsat. Og med interesse fra fx McLaren og efter sigende også det nye genopståede elektrificerede MG, ser den fortsatte udvikling af verdens mest innovative verdensmesterskab lys ud.


Max Günther har travlt i år - BMW forlader Formel E ved årets udgang. Men andre er på vej ind...


Et halvt sekund adskiller 24 kørere

Læser man resultaterne fra de forberedende testkørsler på Valencia racerbanen sidst i 2020 bliver det tæt, meget tæt. Samtlige 24 kørere var indenfor 0,6 sekund pr. omgang og holder det, når det virkelig gælder, er der garanti for endnu tættere race, endnu flere overhalinger og endnu mere dramatik end det ellers i forvejen ret begivenhedsspækkede mesterskab hidtil har kunnet mønstre.

De regerende mestre, DS-Techeetah har i øvrigt totalt forpligtet sig til Formel E, også den fremtidige 3. generations racerbil, som tages i brug i 2023. Deltagelsen har været så givende for ikke mindst udviklingen af de serieproducere elektriske DS biler, at de ikke kunne drømme om at trække sig ud. En interessant udmelding at komme med, samtidig med at søstermærket, Peugeot, også har forpligtet sig til deltagelse i Le Mans i 2022.



Det i de sidste år mest vindende Formel E team fortsætter da også med de to kørere, der vandt mesterskaberne i de sidste tre sæsoner, Jean-Eric Vergne (som i øvrigt er ny team-kollega til Kevin Magnussen og Mikkel Jensen hos Peugeot i Le Mans 2022) og den regerende mester, Antonio Felix Da Costa.

Og de har ligesom Nissan, der blev nr. 2 sidste år, samt Dragon-Penske besluttet, at starte ud med sidste års drivliner. Det kræver en forklaring:

Omkostningsniveauet skal ned

Som konsekvens af Corona-pandemien indså man i FIA, at det var nødvendigt at reducere omkostningsniveauet i Formel E. Reglementet påbyder anvendelsen af et ”fælles” batteri, som i øvrigt produceres af McLaren og lejes af FIA. Men det er op til de deltagende teams selv at tage hånd om drivlinen fra batteri til de trækkende hjul. De 10 ud af de i alt 12 teams udvikler deres egen drivline, enten in-house (som fx Audi og Nissan) eller i samarbejde med andre (som fx Mahindra og ZR) og de sidste to køber drivlinen hos hhv. Audi og Mercedes.


Sebastien Buemi kender sin bil, for Nissan starter ud med samme drivline som man benyttede i fjor.


For at deltage med en given drivline skal den homologeres af FIA. Og fra og med den nye sæson skal en drivline i princippet forblive uændret i to sæsoner (der må dog foretages en opdatering en enkelt gang i løbet af perioden). Men fordi det var en sen beslutning, og udviklingen af en drivline tager tid, er det frit, om man vil starte ud med sidste års drivline og først introducere 2021/22-drivlinen senere på sæsonen (formentlig i april, som det ser ud nu), eller starte med den nye fra begyndelsen af. Man kan også benytte den gamle drivline i begge sæsoner, men det har ingen naturligvis valgt.

Udviklingstid er lig med fart og pålidelighed

Har man valgt løsningen med et senere introduktionstidspunkt, har man naturligvis længere tid til at udvikle den nye drivline, men man er da handikappet i de første løb. Fordi det var planlagt, at køre to løb i Santiago i januar forud for de to løb i Saudi Arabien d. 26.-27. februar, ville man med en ny drivline have fire løb, hvor man efter planen ville have et teknologisk forspring (= bilen er hurtigere). Risikoen ville da være, at de teams, der har haft længere tid til at udvikle deres ”to-års drivline”, siden vil være markant hurtigere og derfor være i stand til at indhente det, de måtte være kommet bagefter.

Alene af den grund bliver det meget spændende at se, hvor stor styrkeforskellen er, når sæsonpremieren finder sted i Riyadh.

Kørerbesætningerne

DS-Techeetah fortsætter som nævnt med den hidtidige kørerbesætning. Det samme gør Nissan, som meget naturligt har valgt det sene lanceringstidspunkt af den nye drivline, fordi de allerede i fjor var handikappet af, som den eneste at skulle bygge en ny drivline. Reglementet var dengang blevet ændret sent og forbød det to-motor princip, som Nissan havde fulgt året forinden og de nu måtte skrotte. Det giver da også god mening for sidste års vice-mestre at beholde Sebastien Buemi og Oliver Rowland i teamet. Så skal man ikke forfra på det punkt, og begge var meget hurtige i sæsonafslutningens seks løb.


Oliver Rowland (Nissan) vandt i Berlin sidste år sin første Formel E sejr.


Mercedes fortsætter også med uændret kørersammensætning, hvorimod Envision Virgin foruden Robin Frijns har engageret Nick Cassidy som erstatning for Sam Bird, der er blevet hyret af Jaguar. Hos Jaguar skal Bird køre side som side med Mitch Evans, der står for de to sejre, Jaguar til dato har vundet i deres forholdsvis korte tid i Formel E – og Evans var sidste år på denne tid faktisk fremme og føre mesterskabet.


Den erfarne Sam Bird kører for Jaguar i år.

 

Stoffel Vandoorne fortsætter hos Mercedes, der som det ses bakkes op af den danske Vestas vindmølle producent.


Andretti-BMW har pænt sagt farvel til Alex Sims, som skal køre hos Mahindra side om side med Alex Lynn, for Mahindra har mistet Jérôme d’Ambrosio, der er ny team-chef hos Venturi-teamet. I stedet har BMW suppleret Max Günther med Jake Dennis, der har en fortid i Formel 3, DTM og GT-racing. Venturi supplerer Edoardo Mortara med Norman Nato, der erstatter den tidligere Formel 1 stjerne, Felipe Massa.


Alex Lynn har fået fuldtidsansættelse hos Mahindra.

 

Jake Dennis debuterer hos BMW, der kører sit sidste år som fabriksteam, men Andretti har ambitioner om at fortsætte og højst sandsynlig med BMW som leverandør af drivlinen.


Ingen grund til intern dyst

At Audi forlader Formel E efter helt eller delvist at have været med siden starten for seks år siden er der en vis logik i, for efter Porsches indtræden i Formel E, var det ligesom i Le Mans for nogle år siden lidt meningsløst, at to søstermærker fra den samme koncern skulle kæmpe mod hinanden.


Lucas di Grassi kører sin sidste Formel E sæson for Audi.


Audi fortsætter dog med at levere drivline til Envision Virgin, der jo så kan benytte den helt frem til udgangen af 2022. Hos Audi fabriksteamet fortsætter Lucas de Grassi og René Rast, hvor sidstnævnte nåede en podieplacering inden 2020 sæsonen var til ende – han fik Formel E pladsen sent, efter at Daniel Abt var blevet erklæret uønsket, fordi han havde snydt i simulator-erstatningsløbene sidste sommer.


André Lotterer fortsætter hos Porsche.


Hos Porsche fortsætter André Lotterer og han får nu kompagniskab af Pascal Wehrlein, efter at Neel Jani konkluderede, at sportsvogns-racing nok var bedre for ham. Hos NIO 333 fortsætter Oliver Turvey side som side med en ny mand i NIO-sammenhæng, Tom Blomqvist (søn af den tidligere rallyverdensmester, Stig Blomqvist).

Og så er der god grund til, at holde et vågent øje med de to Dragon-Penske kørere, Nico Müller og det nye team-medlem, Sergio Sette Camara, for de to var næst-hurtigst hhv. 3. hurtigst ved Formel E træningen i Valencia sidste år (Camara var oven i købet hurtigst af de to, men kun med 14/1000 sekund). Men husk: Spredningen blandt de 24 kørere var blot 0,578 sekund, for nu at være helt nøjagtig.