2021 Formel E VM optakt: Så er det nu det sker

ABB FIA Formel E Verdensmesterskabet 2021:

Så er det nu det sker

Motorsporten er kendt for at være innovativ og for at finde nye veje, hvor andre går i stå. Det gælder også Formel E sporten, der i seks år har vist, at E-mobilitet er vejen frem. Selv ikke en Corona pandemi kunne få Formel E til at ændre kurs og fredag d. 26. februar køres sæsonens første løb i det nu helt og aldeles officielle Formel E Verdensmesterskab.

Formel E er innovativ, og man har lige fra begyndelsen fundet nye veje. Man har nemlig, ved helt konkret at køre på kendte veje, nærmere bestemt dem, man finder storbyer verden over, bragt sporten direkte ind til de mest befolkede steder på Jorden, til de store bycentre. Man har gjort det på basis af et bæredygtigt koncept, ganske støjsvagt og uden nævneværdig forurening af luften.


Topfoto: 26. februar går det løs i Riyadh og den regerende mester, Antonio Felix da Costa i DS-Techeetah har et nyt fokus: VM titlen.



Af Søren Clauding - 12. februar 2021


Fem løb og resten på stand-by

I 2020 skulle der imidlertid findes nye veje – både i overført betydning og i praksis. Fem løb nåede at blive afviklet inden Corona pandemien satte verden på den anden ende. Efter fem måneders tvungen pause var man siden klar med en unik finalerunde bestående af seks løb, afviklet over ni dage i Tempelhof lufthavnen i Berlin først i august.

Det var nok mere kreativ end innovativ tænkning, der lå bag den løsning, men den var god for alle, når nu det ikke kunne være anderledes.

I 2021 er det dog så vidt muligt ikke et koncept, man ønsker gentaget. I stedet har arrangørerne siden august benyttet tiden til, at afsøge alternative måder at gennemføre det nye verdensmesterskab på, og den planlagte løbssæson er skabt i respekt for og med behørigt hensyn taget til det nye sundhedsmæssige regelsæt, der præger alverdens lande for tiden.


Antonio Felix da Costa og Nyck de Vries gemt bag ansigtsmasker - Corona retningslinjerne er regler i Formel E.


Derfor startede man heller ikke sæsonen sidst på efteråret/først på vinteren, som man havde gjort det i de første seks år af Formel E mesterskabets levetid. Egentlig skulle 2021-sæsonen så være påbegyndt i januar i Santiago, men chilenske indrejseregler gjorde det umuligt for en stor del af deltagerne og arrangørerne ikke mindst, at komme indenfor i det sydamerikanske land, fordi de kom fra Storbritannien, og løbene blev udsat til begyndelsen af juni. I stedet køres de første to VM-afdelinger så på fredag og lørdag i Saudi Arabien.

Men hvorfor ikke blot køre motorløb på racerbaner, med store hegn og uden publikum, sådan som andre af motorsportens banesportsgrene gør det? Forklaringen er enkel: Formel E er ikke bare ekstremt spændende motorsport, der giver et væsentligt bidrag til udviklingen af elektromobilitet. Formel E har også et budskab til jordklodens beboere. De, dvs. vi, skal se og opleve værdien af elektromobilitet på nært hold, vi skal bakke op om det, vi skal vide, at det er både spændende, engagerende og udfordrende at dyrke elektrisk motorsport. ”Vi” bor der flest af i byerne og derfor er racerløb i storbyerne en meget vigtig del af hele Formel E budskabet.


Race i storbyerne er en del af Formel E DNA'et og indtil videre satses der også på at gæste New York City i år.

Respekt for natur og miljø er en anden del af Formel E sportens DNA.

 

Den danske vindmølle producent, Vestas, bidrager væsentligt til elektrisk mobilitet og har i Formel E indgået et samarbejde med Mercedes-Benz Formel E teamet. På billedet er Nyck de Vries foran Stoffel Vandoorne.


Aftenpremiere i Riyadh

I år lægges der ud med to løb i den saudiarabiske hovedstad Riyadh, et sted man tidligere har gæstet, nemlig i den historiske forstad, Ad Diriyah. Det giver på alle måder god mening. Dels dokumenterede de saudiarabiske myndigheder allerede i januar i forbindelse med Dakar-rallyet, at de mestrede opgaven, at følge de internationale Corona-restriktioner, uden at det gik ud over den passion, der er en vigtig drivkraft i al sport. Dels er Formel E sporten netop udtryk for den forandring, landet befinder sig i, i forhold til hvordan energi i fremtiden skal opsamles og forbruges på en bæredygtig og ansvarlig måde.

Man går endda så langt, at de to saudiarabiske løb køres om aftenen, fredag og lørdag, og dermed opnår større eksponering i den vestlige verden end de traditionelle eftermiddagsløb. Energi har man jo rigeligt af på de kanter. Om elektriciteten på den oplyste racerbane i Diriyah så kommer fra fossile brændstoffer, eller den er hentet ned i løbet af dagen fra sollys, melder historien ikke endnu det helt store om. Men det er også mindre vigtigt, for det er signalet om E-mobilitet og elektrisk race, der skal formidles, og Rom blev nu engang ikke bygget på én dag, om end alle veje fører dertil.


Jaguars Mitch Evans var hurtigste mand i fredagens løb, sidste år i Riyadh og teamet er velforberedt til det nye Verdensmesterskab.


Alle veje fører til Rom

Men a-pro-pos Rom, er netop den italienske hovedstad stedet, hvor 3. afdeling af Formel E verdensmesterskabet skal køres. Det foregår dog først 4. april. Ikke alene fordi man håber på, at Corona-presset da er reduceret, men også pga.af noget så simpelt som det varmere vejr. Batterier er gode, men de yder nu engang deres bedste, når det ikke er koldt.

Derpå køres der i Valencia i Spanien. Det bliver godt nok på den permanente Ricardo Tormo racerbane i udkanten af byen. Men racerbanen dér har i flere år været en værdifuld del af forberedelserne til Formel E sæsonerne, så det er oplagt at køre et race dér, når der trods alt er brug for en vis form for opfindsomhed for at få løb nok i den første VM-sæson. Og så er jo i byen, i hvert fald i udkanten af den, det foregår, om end baneområdet er en permanent racerbane.


Givet af omstændighederne køres der en afdeling af Formel E mesterskabet på Ricardo Tormo racerbanen i udkanten af Valencia. Banen benyttes og blev sidste gang anvendt til Formel E træning sidst i november 2020. Men layout'et bliver med stor sandsynlighed anderledes, når der skal køres race i april.


Siden køres der i Monaco, i Marrakesh i Marokko og som nævnt i Santiago (to løb). Endnu er de sidste fire løb i ABB FIA Formel E verdensmesterskabet ikke bekræftet, men hvis alt går, som man håber, bliver det i Berlin, i New York og i London i juni og juli måned. Det kan godt være, det er lige om lidt, for fire måneder er ikke lang tid. Men i disse tider er det langt ud i fremtiden og det gør det heller ikke helt let for deltagerne endsige arrangørerne at planlægge og tilrettelægge. Men det er en af de udfordringer, motorsporten altid har haft.

Link til den foreløbige kalender for Formel E verdensmesterskabet >>>