Dobbelt Mercedes i Formel E sæsonfinalen
Sæsonfinalen i årets corona-ramte Formel E mesterskab var ligeså uforudsigelig som store dele af sæsonen har været. Hvem havde fx forestillet sig, at vinderen af 10. afdeling, Nissans Oliver Rowland, skulle starte bagest, og at det samme galt alle de topplacerede deltagere – og at sejren siden blev en ”dobbelt” til Mercedes med Stoffel Vandoorne og Nyck de Vries på 1. og 2. pladsen.
Topfoto: Stoffel Vandoorne og Nyck de Vries indtog præmieskammelen i 2020 sæsonens sidste Formel E race.
Af Søren Clauding - 13. august 2020
Og dog… under kvalifikationen til 10. afdeling af det, der i næste sæson bliver et officielt FIA-sanktioneret verdensmesterskab, legede de bedst placerede i mesterskabet kispus med hinanden og fire af dem fik ikke sat nogen tider, hvorefter de måtte deles om de bageste startpositioner. Men spørgsmålet er, om de overhovedet ville have opnået en bedre tid, hvis de var lykkedes.
For helt uden kispus formåede ingen af topkørerne, at score bedre end de bageste placeringer i 11. afdeling. Simpelthen fordi banen var markant langsommere, da den første kvalifikationsgruppe, der består af de seks bedst placerede i mesterskabet, skulle sætte deres tider. Nissans Oliver Rowland (2’er i mesterskabet) startede siden bagest, Jaguars Mitch Evans (4’er i mesterskabet) startede næst-bagest, Jean-Éric Vergne i DS-Techeetah (3’er i mesterskabet) startede 4-sidst, for Nico Müller i Penske-Dragon havde lige knebet sig ind som tredje-dårligst trods en bedre kvalifikationsgruppe.
Siden fulgte den nykårede mester, Antonio Felix da Costa fra 19. startposition ud af 24 og fra 18. position startede BMW’s Max Günther, der lå på 6. pladsen i mesterskabet.
Vandoorne (Mercedes) tog starten fra pole foran Buemi (Nissan´) og René Rast (Audi)
Vandoorne i pole
I pole-position lukrerede Stoffel Vandoorne af, fra en 9. plads i mesterskabet at være i 2. kvalifikationsgruppe. Det havde Nissans Sebastien Buemi fra 8. pladsen også glæde af, så han startede 2’er, efter i øvrigt at have scoret et point for at have sat den hurtigste kvalifikationstid overhovedet – inden ”Super-pole” konkurrencen for de seks hurtigste.
Det samme gjorde René Rast i sin fabriks-Audi, som startede fra en flot 3. plads mens Nyck de Vries i den anden Mercedes (3. kvalifikationsgruppe) startede fra 4. pladsen. Den anden Audi fabrikskører, Lucas di Grassi, var i 2. kval-gruppe og startede 10’er.
Denne lange indledning, for at understrege vigtigheden af taktisk rigtig kørsel og det i mange deltageres øjne noget urimelige kvalifikations forløb. Problemet er blot, at endnu har ingen fundet en bedre løsning til det kompakte én-dags set-up.
Dobbelt triumf til Vandoorne: Sejr og 2. pladsen i mesterskabet.
Sejr og mesterskabs-to’er
Da starten gik og løbet igennem forvaltede Mercedes-kørerne deres fordele perfekt, alt imens Buemi havde ”udviklet” sin Nissan racer i den forkerte retning. Han formåede dog at bringe den i mål på 3. pladsen, men mistede muligheden for en potentiel 2. plads i årets Formel E mesterskab – potentiel, ikke kun matematisk, men også i kraft af hans gode startposition.
Resultatet faldt i stedet ud til Vandoornes fordel. Sejren bragte ham nemlig op på 2. pladsen i mesterskabet, Jean-Éric Vergne blev nr. 3 og Buemi nr. 4. Hårdt gik det ud over Di Grassi, der sluttede 5’er, Rowland, der faldt fra 2. pladsen til 6. pladsen og Evans, der efter at have ført mesterskabet inden 5. afdeling først på året, måtte affinde sig med 7. pladsen. André Lotterer kørte sin Porsche ind på 8. pladsen i mesterskabet, á-points med Evans, men symptomatisk var det, at kun 16 points adskilte nr. 2 og nr. 8 i mesterskabet.
Sebastien Buemi sluttede 3'er i sæsonfinalen og cementerede Nissans 2. plads i team-mesterskabet.
Nissan to’er i team-mesterskabet
Antonio Felix da Costa havde inden sæson-finalen vundet mesterskabet og ligeledes DS Techeetah sejret i team-konkurrencen. Men selvom det ikke blev til podieplaceringer for de to Nissan kørere i kørernes mesterskab, formåede Nissan e.dams teamet dog at tage 2. pladsen i team-mesterskabet. Det var ret beset var en flot præstation i et år, hvor man var startet ud med et reglementsmæssig tvunget nyt én-motor koncept og også, at det skete i tiden umiddelbart efter DAMS-teamets grundlægger, Jean-Paul Driots triste død af kræft.
Som følge af dobbelt-triumfen i sæsonfinalen avancerede Mercedes til 3. pladsen i mesterskabet, mens Audi-kundeteamet, Envision Virgin blev nr. 4., bl.a. takket være en flot indsats fra Sam Birds side netop i sæsonfinalen, hvor han fra 14. startposition avancerede til 5. pladsen i mål. BMW’s fabriksteam blev nr. 5, Audi nr. 6, Jaguar nr. 7 og Porsche nr. 8.
Skuffelse for flere
For BMW’s vedkommende var sæsonafslutningen skuffende. Efter to sejre og en 2. plads til Max Günther samt en sejr til Alex Sims først på sæsonen havde man haft større forhåbninger. Det samme gjaldt Audi, der ikke opnåede en eneste sejr i år. Jaguar havde også større forhåbninger efter flere topplaceringer, herunder en sejr til Mitch Evans først på sæsonen. Og mon ikke Porsche også havde sat næsen op efter noget mere.
Det samme kan siges om flere andre. Forud for finale-sekvensen i Berlin havde Jaguar skrevet kontrakt med Sam Bird på James Calados bekostning. Calado forlod teamet allerede inden de to sidste løb, fordi han skulle køre Ferrari under WEC-løbet på Spa-Francorchamps, så motivationsniveauet var næppe højt. I stedet kørte den Formel E urutinerede Tom Blomqvist de to afsluttende løb og scorede ingen points.
Mitch Evans var i praksis ene mand om at kæmpe for Jaguar i Berlin.
Farvel til Formel E
Umiddelbart efter sæsonfinalen blev det også offentliggjort, at Felipe Massa ikke fortsætter hos Mercedes kundeteamet, Venturi, til næste år. Ligeledes vil Neel Jani efter et noget problematisk møde med Formel E fortsætte sin karriere i andre løbsserier, men fortsat hos Porsche. I stedet har Porsche som ventet engageret Pascal Wehrlein, som brød med Mahindra inden løbene i Berlin.
Mahindra-teamets karismatiske team-chef, Dilbagh Gill, savnedes i øvrigt i Berlin-pitten, da han var gået i isolation pga. en positiv corona-test. Det samme gjaldt Formel E grundlæggeren og manden bag Formel E succesen, Alejandro Agag.
Med sæsonfinalen i Berlin har Formel E universet et vist pusterum, for næste års sæson er planlagt til først at starte næste år, nærmere bestemt i januar, og ikke i udgangen af indeværende år, som det eller har været sædvane i de første seks sæsoner. Den foreløbige kalender kan ses hér >>>. Men i disse tider er kalenderen nok kun vejledende, en slags ønsketænkning, som meget hurtig kan ændre karakter.
Slutstillingen i 2019/20 Formel E mesterskabet:
Kørernes mesterskab, slutstillingen 2020:
- Antonio Felix da Costa, DS-Techeetah, 158 pts.
- Stoffel Vandoorne, Mercedes, 87 pts.
- Jean-Éric Vergne, DS Techeetah, 86 pts.
- Sébastien Buemi, Nissan, 84 pts.
- Oliver Rowland, Nissan, 83 pts.
- Lucas di Grassi, Audi, 77 pts.
- Mitch Evans, Jaguar, 71 pts.
- André Lotter, Porsche, 71 pts.
- Max Günther, BMW, 69 pts.
- Sam Bird, Envision Virgin Audi, 63 pts.
- Nyck de Vries, Mercedes, 60 pts.
- Robin Frijns, Envision Virgin Audi, 58 pts.
- Alex Sims, BMW, 49 pts.
- Edoardo Mortara, Venturi-Mercedes, 41 pts.
- René Rast, Audi, 29 pts.
- Jérôme d’Ambrosio, Mahindra, 19 pts.
- Alex Lynn, Mahindra, 16 pts.
- Pascal Wehrlein, Mahindra, 14 pts.
- James Calado, Jaguar, 10 pts.
- Neel Jani, Porsche, 8 pts.
- Daniel Abt, Audi, 8 pts.
- Felipe Massa, Venturi-Mercedes, 3 pts.
- Brendon Hartley, Penske, 2 pts.
- Oliver Turey, NI0, Nico Müller, Penske, Ma Qinghua, NIO, Tom Blomqvist, Jaguar, Sérgio Sette Camara, Penske – alle: 0 points.
Team-mesterskabet, slutstillingen 2020
- DS Techeetah, 244 points
- Nissan, 167 pts.
- Mercedes, 147 pts.
- Envision Virgin, 121 pts.
- BMW, 118 pts.
- Audi, 114
- Jaguar, 81 pts.
- Porsche, 79 pts.
- Mahindra, 49 pts.
- Venturi, 44 pts.
- Penske, 2 pts.
- NIO, 0 pts.
Startopstillingen 11. afd. som pdf
Højdepunkter fra 11. afdeling (Race 6 i Berlin):