2020 Berlin E-Prix - Race 1 og 2
Gigant-finalen: Da Costa dominerer
Formel E mesterskabet er i gang igen. Efter 158 dages ”corona-stand-by” har Tempelhof lufthavnen i Berlin slået portene op for præcis så mange mennesker, som er nødvendige for at kunne afvikle i alt 6 løb på blot 9 dage – samtidig med at man overholder corona-anti-smitte reglerne, som de administreres i Tyskland.
Topfoto: Starten er gået på 7. afdeling af Formel E mesterskabet, det andet race i Berlin Tempelhof lufthavnen, og Antonio Felix da Costa lægger an til endnu en sejr fra poleposition- den tredje i træk. Lige i sit baghjul har DS-Techeetah køreren Nissans Sebastien Buemi, der også sluttede løbet på 2. pladsen.
Af Søren Clauding - 7. august 2020
De seks løb køres på ni dage. Man har lagt ud med to løb på det eksisterende banelayout, der imidlertid køres i omvendt retning, hvilket kræver en række praktiske og funktionelle tilpasninger af banen. I skrivende stund, d. 7. august, holdes der løbspause, alt imens der arbejdes på højtryk, for at ændre omkørselsretningen.
8. og 9. august køres der den sædvanlige vej rundt og siden holdes der løbspause mandag-tirsdag. Og den benyttes til at bygge en tilføjelse på det kendte banelayout, som altså netop er blevet benyttet. Den forlængede bane bliver det meste af et par hundrede meter længere. I praksis er tilføjelsen længere, men der mangler jo også lidt af den eksisterende bane.
Mange mennesker på startopstillingen til det sidste af de to løb, der køres den modsat den normale kørselsretning. Men meget færre end der plejer at være. Normalt inkluderer staben bag et Formel E race, inkl. teams og kørere ialt 5000 personer. I Berlin var antallet reduceret til 1000.
FIA præsident Jean Todt gæstede Berlin Tempelhof lufthavnen og syntes ikke at det var uværdigt for en præsident at bære ansigtsmaske. Flere Formel E toppersoner er da også i hjemme isolation (dvs. på et hotel i Berlin): Mahindra teamchefen, Dilbagh Gill og Formel E grundlæggeren Alejandro Agag. Måske har de taget let på corona reglerne om afstand og hygiejne - hvem ved...
Derved kan man afvikle de sidste seks løb i indeværende sæson og det betyder i praksis, at torsdag d. 13. august kendes Formel E mesteren i 2019-20 sæsonen.
Hvem det bliver, vil tiden vise, men det vil være forkert at sige, at Antonio Felix da Costa ikke er topkandidat til titlen. Han havde en lidt langsom sæsonstart, grundet kort tid mellem sine forpligtelser hos BMW til første løb for DS Techeetah. Men så kom der gang i tingen og med en sejr i 5. afdeling, der fandt sted i Marrakech, tog han føringen i mesterskabet fra Jaguars Mitch Evans.
Antonio Felix da Costa vandt de to første løb i Berlin, hvor meget var anderledes, inklusive præmieoverrækkelse og den efterfølgende fejring. Men det ER da Costa, der skjuler sig bag ansigtsmasken.
Og helt kort: Da Costa formåede at tage pole-position i de to første løb i Berlin og siden føre dem fra start til mål. Med tre sejre i træk har han nu en føring i mesterskabet inden de sidste fire løb på imponerende 68 points. På de næste pladser er det tæt. Fem kørere inden for 5 points. Det er i sig selv spændende, men også sigende for, at modstanderne er mange og ikke udpræget konstante i modsætning til portugiseren selv.
Mitch Evans har ikke scoret et eneste point i Berlin (og ligger nu på 4. pladsen i mesterskabet, men kun ét point fra 2. pladsen. Onsdag blev han sendt på en snurretur efter påkørsel fra BMW’s Max Günther, der som i et domino-spil var blevet skubbet bagfra af Edoardo Mortara. Siden sluttede han på 13. pladsen, én placering dårligere end den 12. plads han opnåede dagen efter.
Hvis ikke Evans meget hurtigt får Jaguaren konstant oppe i fart, og gerne hjulpet af problemer for Da Costa, er den hurtige New Zealænder uden mesterskabschancer. Præcis det samme kan siges om alle de øvrige i Top-6, hvor den der aktuelt har gjort det bedst er Nissans Sebastien Buemi, som tog 2. pladsen i torsdagens løb efter en lidt skuffende 7. plads onsdag. De øvrige tre i Top 6 er Audi’s Lucas di Grassi, Mercedes’ Stoffel Vandoorne og Invision Virgins Sam Bird.
Sebastien Buemi blev 2'er i 7. afdeling af Formel E mesterskabet.
Men som Buemi selv siger: Det her mesterskab er tæt på at være afgjort nu. Underforstået, at der skal mirakler til, hvis nogen skal kunne æde sig tilstrækkeligt ind på Da Costas føring før finalen. Men netop Buemi har vist, at intet er umuligt: I fjor sluttede han 2’er i mesterskabet efter en vanskelig sæson.
Spredningen er stor, hvis man ser på enkelt resultater i de to løb. 14 kørere har scoret points i de to løb (der gives points til de 10 bedste i hvert løb), og efter Da Costa er der kun 27 points mellem de efterfølgende 12 kørere, hvor Top-5 som nævnt er meget snæver. Den maksimale score i sæsonens fire sidste løb er dog 120, så endnu er intet afgjort endnu – i hvert fald i matematiske forstand.
André Lotterer i Porsche blev nr. 2 i 6. afdeling, kun besejret af den kører hos DS Techeetah, der overtog hans plads i teamet, som Lotterer selv valgte at forlade.
Renè Rast debuterede for Audis fabriks team, efter at Daniel Abts plads blev ledig, da teamet erklærede ham uønsket. Den dobbelte DTM-mester scorede points i sit første løb med en 10. plads.
På grund af den store spredning blandt kørerne er situationen i team-mesterskabet ikke meget forskellig. Hér fører DS Techeetah med i alt 157 points mod BMW’s 92, Nissans 88 og Mercedes’ 87 points.
Startopstillingen 6. afd. som pdf
Startopstillingen 7. afd. som pdf
Stillingen i kørernes mesterskab som pdf
Stillingen i team mesterskabet som pdf
Højdepunkter fra 6. afdeling (Race 1 i Berlin):
Højdepunkter fra 7. afdeling (Race 1 i Berlin):