Ad-Diriyah E-Prix:
Action-fyldt sæsonpremiere
Formel E mesterskabet er i gang på ny, endnu ikke med officiel VM-status, men mesterskabet er det ypperste indenfor elektrisk motorsport. Formel E er gået rent ind hos ikke mindst de unge verden over og sæsonpremieren i Saudi Arabien leverede da også alt det, som har gjort Formel E så populært. Da premieren var forbi, var det Alexander Sims (BMW) og Mercedes, der førte an.
Topfoto: Alex Sims (BMW) vandt sin første E-Prix sejr, da han efter at have taget pole-position i begge de indledende afdelinger af Formel E mesterskabet førte Race 2 fra start til mål. På billedet fra starten fører han foran Nissans Sebastien Buemi og Audis Lucas di Grassi. Buemi mistede senere i løbet enhver chance for et topresultat, da Antonio Felix da Costa kørte ham af banen.
Af Søren Clauding - 23. november 2019
Der blev kørt to løb på banen i det historiske område i Riyadh-forstaden Ad-Diriyah, det første fandt sted fredag d. 22. november og det andet dagen efter – og begge var i den grad præget af den ganske særlige beliggenhed. Saudi Arabiens hovedstad ligger i ørkenen og der er sand over alt. Sandet lægger sig også som et fint støvlag på asfalten og det tog nogen tid, inden de 24 deltagere, som Formel E feltet i år består af, havde fået ”fejet” asfalten nogenlunde ren.
Topkørernes handikap
Det favoriserede forud for det første af weekendens løb i den grad de kørere, som var nye i mesterskabet eller havde scoret få points i sidste års mesterskab. For de indledende kvalifikationsrunder, med seks deltagere i hver, blev i overensstemmelse med reglementet indledt med de seks bedste fra sidste års mesterskab. Banens vejgreb var dårligt, og ingen af deltagerne i den første kvalifikationsgruppe (sidste års top-6) var hurtige nok til at komme i ”superpole”.
Fra 2. kvalifikationsgruppe var den erfarne Sam Bird fra Envision Virgin-teamet den eneste, der kneb sig indenfor blandt de seks i superpole. Først i tredje kvalifikationsgruppe begyndte der at ske noget og hér fandt man bl.a. den senere pole-position- scorer, BMW’s Alex Sims.
Den regerende mester, Jean-Eric Vergne i DS-Techeetah, startede løbet fra 11. pladsen og sidste års nr. 2, Sebastien Buemi i Nissan, startede fra 14. pladsen. Hårdest ramt var Audi’s Lucas di Grassi, der startede fra 19. pladsen. Alt imens debutanterne i et vist omfang lukrerede på kvalifikationssystemet.
Således startede Stoffel Vandoorne og Nyck de Vries i hver deres Mercedes fra 2. og 3. pladsen. André Lotterer startede fra 7 pladsen i sin Porsche mens hans nye team-kollega, Neel Jani måtte tage til takke med en startposition lige bag Di Grassi.
Alex Sims startede fra pole i fredagens løb og begik flere fejl undervejs. Her i fredagens løb, hvor han allerede i første sving var ude på afkørselsarealet. Denne fejl var dog ikke grunden til, at han mistede føringen i løbet.
Sims missede energistyringen – blandt andet
I løbet tog Alex Sims øjeblikkelig føringen. Den beholdt han indtil det blev klart, at hans energiforbrug havde været for stort. I praksis fik efterfølgerne på det nærmeste frit spil, et par kører-fejl fra Sims side trak også i den forkerte retning og da løbet var forbi, kunne Sam Bird glæde sig over en kanon-start på den sjette Formel E-sæson: Han stod øverst på skamlen, da pokalerne skulle overrækkes.
2’er i mål blev Andre Lotterer, alt imens Stoffel Vandorne kørte sin Mercedes ind på 3. pladsen. Først som nr. 4 kom en af de teammæssigt mere etablerede deltagere, nemlig Nissans Oliver Rowland. Den præstation var ikke at kimse af, Rowland var startet 8’er og teamet havde det handikap, at de over de sidste måneder både skulle udvikle en helt ny drivline og samtidig komme sig over tabet af dams-teamets grundlægger, Jean-Paul Driot, der for få måneder siden døde af cancer.
Sims sluttede på en skuffende 8. plads, men havde lært af fredagens vanskeligheder. I lørdagens løb satte han på ny pole-position (den tredje i træk), og denne gang gav han ikke på noget tidspunkt førstepladsen fra sig.
Sims vandt Race 2
Da Sims kørte over målstregen som vinder, var det oven i købet med sin nye unge BMW team-kollega, Maximillian Günther på 2. pladsen (så længe det varede – se længere nede). 3’er i løbet blev i første omgang Lucas di Grassi, der havde hen noget bedre andendag i Diriyah. Di Grasi kunne på banen være blevet nr. 2, for Nissans Sebastien Buemi, som havde kvalificeret sig til næstbedste startposition, blev nemlig effektivt fejet af vejen af en lidt for optimistisk Antonio Felix da Costa, som i den grad skulle forsøge at vise sin nye arbejdsgiver (DS-Techeetah), hvad han kan.
Det kunne Da Costa så bare ikke, han påkørte Buemi blot 8 omgange inde i racet. Buemi blev skubbet af banen fra den 2. plads, han lå på, og han måtte siden nøjes med 14. pladsen over målstregen. Da Costa fik en straf og sluttede løbet blot én placering foran Buemi. Di Grassi forinden blevet overhalet af Günther, så flaskede tingene sig alligevel for brasilianeren, men først da løbet var forbi (se længere nede).
For Nissan var det en vis kompensation, at Rowland fortsatte sin gode form fra Race 1, hvor han sluttede 4'er til at tage 5. pladsen på 2. dagen. Det indebærer, at han sammmenlagt ligger på 4. pladsen i mesterskabet.
Alex Sims kørte sin BMW til sejr i lørdagens løb - hans første i Formel E - og Di Grassi (Audi) i baggrunden kunne være fejret som nr. 2 i løbet, men 2. pladsen måtte han vente med til senere...
Og så var det næsten som at se tilbage i historien, da Michael Andretti var på podiet. Andretti har gennem tiden scoret et utal af imponerende sejre, dog mest i amerikansk motorsport. I dag er han ansvarlig for driften af BMW i Andretti Motorsport.
Oliver Rowland scorede stabilt i begge løb og Nissan køreren er sammenlagt på 4. pladsen i mesterskabet.
Underholdende på den dramatiske måde
Lørdag var banen i øvrigt omkring 3 sekunder hurtigere pr. omgang, givet af alle de dækrester, der var blevet kørt ned i asfalten under fredagens race. Uden for dæksporet var banen fortsat ret støvet og det var formentlig en medvirkende årsag til, at Formel E mesterskabets 2. afdeling blev væsentlig mere dramatisk – underholdende, vil nogle måske sige.
Et faktum er det, at Jaguars Mitch Evans, (som havde sat løbets hurtigste tid om fredagen, og siden var sluttet på 10. pladsen) og Sam Bird påkørte hinanden så effektivt, at Bird udgik og Evans efterfølgende fik en umiddelbart lidt urimelig gennemkørselsstraf, som sendte ham ned på 18. pladsen på resultatlisten. Hvilket så indirekte medvirkede til, at hans nye team-kollega, James Calado, scorede mesterskabspoint ved at komme i mål som 10’er.
James Calado scorede 7. pladsen i lørdagens løb, hvor team-kollega Mitch Evans fik skadet sin Jaguar racer i forbindelse med et intermezzo med fredagens vinder, Sam Bird. Evans (nedenfor) nåede dog at sætte hurtigste omgangstid under fredagens løb.
Sam Bird vandt fredagens løb men lørdag havnede hans Audi i væggen...
Flere andre lignende episoder satte hver især deres præg på løbet og det var især evnen til at sno sig igennem de uforudsete forhindringer og til at forvalte sit Attack-mode rigtigt, som afgjorde løbets udfald.
Det viste sig i øvrigt, at de 35 ekstra kW, som Attack-mode nu giver mulighed for, præcis havde den virkning, som man i fjor troede, at 25 kW ville give. Nu er det faktisk blevet til et ganske underholdende element i Formel E racing og noget af det, der nok skal medvirke til at øge mesterskabets popularitet yderligere.
Mange blev straffet
Men i Formel E er intet sikkert før et løb er kommet på en vis afstand. Det er desværre ét af de uundgåelige elementer, som den moderne teknologi giver mulighed for: Man kan måle utrolig meget og dokumentere utrolig meget, men det tager tid at efterforske og er ofte yderst vanskeligt at sikre sig imod. Så lad os tage det, der skete efter løbet, fra en ende af (uden sikkerhed for at vi har fået det hele med):
Havde man haft et skarpt øje, havde man måske set, at Max Günther øjensynligt overhalede Lucas Di Grassi og Stoffel Vandoorne under gult flag. Straffen blev udmålt som et 24-sekunders tillæg og derved blev BMW-køreren sendt ned på 11. pladsen i løbet. Og det havde de bagvedkørende (ned til 11. pladsen) naturligvis glæde af – de avancerede alle en placering.
Top 10 ændrede sig yderligere, da Nyck de Vries og Oliver Turvey hver især fik en straf. Mercedes-køreren fik en 24 sekunders straf ligesom Günther for at overhale (Turvey) under gult flag og hans 7. plads blev forvandlet til 16. pladsen. Uafhængigt af det blev Turvey diskvalificeret (og mistede 8. pladsen) da han havde brugt 0,06 kWh mere strøm end de 40 kWh, det maksimalt er tilladt i det 45 minutter +1 omgang lange løb.
Den regerende mester, Jean-Eric Vergne fik ikke så meget ud af sæsonpremieren. Fredag udgik han med skade på DS-racerens styretøj og i lørdagens løb fik han en straf, som sendte ham bagerst i feltet. Siden formåede han at slutte på 8. pladsen, da også andre kørere af forskellige årsager blev straffet.
Yderligere tre kørere blev diskvalificeret af lignende grunde. Det betød bl.a. at Audi’s Daniel Abt avancerede fra 9. til 6. pladsen, Jaguar’s Calado fra 10. til 7. pladsen og Jean-Eric Vergne fra 11. til 8. pladsen. Penske-teamets Brandon Hartley og Antonio Felix da Costa avancerede ligeledes til hhv. 9. og 10. pladsen. Vergne var allerede inden løbets start blevet sendt fra 11. pladsen til bageste start-position og desuden tildelt 10 sekunders gennemkørsels-straf. Straffen var givet af at, at han havde ramt væggen under den frie træning forud for løbet, bilen var blevet repareret, men batteriet skulle udskiftes, hvilket udløser en 20 pladser grid-straf. Da den ikke kunne effektueres, blev den omformet til løbsstart bagest i feltet og yderligere 10 sekunder gennemkørsels-straf under løbet. Hver kører disponerer som bekendt kun over en enkelt bil på en løbsdag, så skader under træningen kan koste dyrt.
Sidst men ikke mindst har det længe set ud som om at 3. afdeling af Formel E mesterskabet kunne blive aflyst pga. udsigt til uroligheder i byen (Santiago). Løbsdatoen d. 18. januar er nu blevet bekræftet, men meget kan ændre sig i de næste små to måneder.
Højdepunkter fra 1. afdeling af Formel E 2020:
Højdepunkter fra 2. afdeling af Formel E 2020:
Diriyah E-Prix, 1. afd. af Formel E 2020
Resultat:
- Sam Bird (GBR), Envision-Virgin-Audi, 46m17,371.
- André Lotterer (DEU), Porsche, +1,319s.
- Stoffel Vandoorne (BEL), Mercedes, +1,672s.
- Oliver Rowland (GBR), Nissan, +1,944s.
- Robin Frijns (NLD), Envision-Virgin-Audi, +3,983s.
- Nyck de Vries (NLD), Mercedes, +4,560s.
- Edoardo Mortara (CHE), Venturi-Mercedes, +5,122s.
- Alexander Sims (GBR), BMW, +5,712s.
- Jerone d’Ambrosio (BEL), Mahindra, +6,628s.
- Mitch Evans (NZL), Jaguar, +7,048s.
Diriyah E-Prix, 2. afd. af Formel E 2020
Resultat:
- Alexander Sims (GBR), BMW, 46m48,327.
- Lucas di Grassi (BRA), Audi, +2,817s.
- Stoffel Vandoorne (BEL), Mercedes, +3,581s.
- Edoardo Mortara (CHE), Venturi-Mercedes, +4,294s.
- Oliver Rowland (GBR), Nissan, +5,475s.
- Daniel Abt (DEU), Audi, +16,942s.
- James Calado (GBR), Jaguar, +17,221s.
- Jean-Eric Vergne (FRA), DS, +19,394s.
- Brendon Hartley (GBR), Penske, +20,702s.
- Antonio Felix da Costa (PRT), DS, +22,634s.
Stillingen i FIA Formel E mesterskabet
Kørere:
- Alexander Sims (GBR), BMW, 35 pts.
- Stoffel Vandoorne (BEL), Mercedes, 30 pts.
- Sam Bird (GBR), Envision-Virgin, 26 pts.
- Oliver Rowland (GBR), Nissan, 22 pts.
- Lucas di Grassi (BRA), Audi, 18 pts.
- André Lotterer (DEU), Porsche, 18 pts.
- Edoardo Mortara (CHE), Venturi, 18 pts.
- Robin Frijns (NLD), Envision-Virgin, 10 pts.
- Nyck de Vries (NLD), Mercedes, 8 pts.
- Daniel Abt (DEU), Audi, 8 pts.
Stillingen i kørernes mesterskab som pdf
Teams:
- Mercedes, 38 pts.
- Envision-Virgin, 36 pts.
- BMW, 35 pts.
- Audi, 26 pts.
- Nissan, 22 pts.
- Porsche, 18 pts.
- Venturi, 18 pts.
- Jaguar, 8 pts.
- DS, 7 pts.
- Mahindra, 2 pts.
- Penske, 2 pts.
Stillingen i team-mesterskabet som pdf
Mercedes motorsportsdirektør kan være godt tilfreds med Formel E debut'en. teamet fører mesterskabet efter de to første E-Prix'er