2019 New York E-Prix Race 2

New York E-Prix Race 2

Vergne Formel E mester påny

Selvom Formel E er ekstremt uforudsigelig, lykkedes det alligevel DS Techeetah teamets Jean-Eric Vergne søndag aften dansk tid i New York E-Prix at generobre Formel E mesterskabet, og samtidig scorede DS Techeetah også mesterskabet for teams.


Topfoto: Jean-Eric Vergne er Formel E historiens første dobbelte mesterskabsvinder - og så tog han oven i købet titlen to år i træk. Ved samme lejlighed vandt DS-Techeeth mesterskabet for første gang.  


Jean-Eric Vergne blev mester, og dermed også den korte Formel E histories første dobbelte mester. Men han vandt ikke i samme dominerende stil som i fjor, hvor den parisiske DS-kører sejrede for første gang. Sidste år vandt han mesterskabet allerede inden sæsonens sidste løb og kunne sætte kronen på værket ved at vinde sæsonfinalen. I år var sejren noget mere usikker, for ikke færre end 4 kørere havde en matematisk chance for at score titlen inden finaleløbet - men i sagens natur, med en føring på 22 points havde Vergne det stærkeste udgangspunkt.

Sebastien Buemi sluttede sæsonen med manér på en samlet 2. plads i kørernes Formel E mesterskab.


Nissans Sebastien Buemi, der tilbage i maj efter Paris E-Prix var nr. 13 i mesterskabet, havde gjort et gevaldigt fremskridt, og med sejr i finale weekendens første race, der fandt sted lørdag aften, havde han med en nu 4. plads i mesterskabet sikret sig titelchancen. Men det krævede, at han søndag ville opnå de tre points, der følger med en pole-position. Sådan gik det ikke. 1/10 sekund skilte ham fra “pole” og fra 4 mesterskabskandidater søndag morgen var antallet reduceret til 3 efter kvalifikationskørslerne.

Alex Sims i pole

Det var BMW’s britiske kører, Alex Sims, der søndag var hurtigst af alle. Han opnåede sin første “pole”, foran hollandske Robin Frijns i en Envision Virgin kunde-Audi, Buemi var 3’er, men bemærkelsesværdigt: De tre øvrige titel kandidater, Jaguars Mitch Evans, Vergne og Audis fabrikskører, Lucas di Grassi startede midt i feltet, med Evans som den bedst placerede af de tre. Han fulgte op på den fornemme 2. plads i lørdagens løb med 8. startposition.


Alex Sims startede sin BMW fra pole-position og opnåede med 2. pladsen sin første podieplacering i Formel E.


Da starten gik fastholdt Sims førstepladsen, Buemi snuppede andenpladsen mere eller mindre i første sving og formåede længe at holde konkurrenterne bag sig. Spillet med Attack mode, som der var tre af i finaleløbet, gik i gang og Formel E uforudsigeligheden var på højt niveau løbet igennem.

Vergnes mesterskabstitel var i princippet aldrig truet, for Di Grassi og Evans kom aldrig i nærheden af den sejr, som i givet fald ville være en nødvendighed, hvis de skulle kunne kalde sig Formel E mester. Og prikken over i’et blev sat på løbets sidste omgang, hvor Evans et sted på banen, hvor den snævrede ind, fik blokeret for Di Grassi. De to kolliderede og ingen af dem scorede points i søndagens løb.


Mitch Evans startede 8'er og holdt løbet igennem samme tempo som de førende i sin Jaguar racer, men kolliderede med Di Grassi på sidste omgang. Alligevel var New York weekenden positiv for Jaguar og Evans sluttede sammenlagt på 5. pladsen i kørernes mesterskab.


Vinder begge mesterskaber

Ved samme lejlighed avancerede Vergne et par placeringer og det betød sammenlagt, at han såvel som DS Techeetah-teamet var nye mestre. For teamet var triumfen ekstra stor, fordi Audi i fjor snuppede team-mesterskabet fra dem, netop i New York. Nu måtte Audis fabriksteam nøjes med 2. pladsen og Di Grassi blev populært sagt på målstregen besejret af Nissans Buemi, som avancerede til 2. pladsen i mesterskabet.

Buemi nr. 2 - Nissan nr. 4

I mål måtte Nissan køreren dog “nøjes” med 3. pladsen, hvilket betød at Nissan teamet lige præcis blev flyttet fra 3. pladsen til 4. pladsen i team-mesterskabet, dog fortrinsvis fordi Oliver Rowland trods 6. pladsen i løbet ikke performede tilstrækkeligt.


Sebastien Buemi var på podiet to gange i New York weekenden.


Det havde da også været halsløs gerning fra Buemis side at forsøge på, at generobre den 2. plads, som han sidst i løbet havde afgivet til Sims, der længe forinden var blevet passeret af en usædvanlig hurtig Robin Frijns. Derved ville han have risikeret at miste 2. pladsen i kører-mesterskabet, som efter en vanskelig start på 2018/19 sæsonen var et uventet godt resultat. Robin Frijns var som sådan den bedste Audi-kører på banen og han scorede sin anden løbssejr i år ved med et suverænt forspring at køre først over målstregen. Han kørte et klogt løb og havde gavn af de efterfølgende køreres tidskrævende indbyrdes stridigheder.


Robin Frijns startede fra 2. pladsen, men lå i løbets første fase efter Sebastien Buemi. Bagenden af hans Nissan racer skimtes til venstre i billedet. Siden avancerede hollænderen og kørte en overbevisende sejr i hus - hans anden efter triumfen i Paris i maj.

Robin Frijns blev sæsonens sidste løbsvinder og sluttede derved på 4. pladsen i kørernes mesterskab.


Evans sluttede 5’er

Mitch Evans blev nr. 5 i kørernes mesterskab, slået med et enkelt point af Frijns, men set i lyset af den svingende form, Jaguar hen over sæsonen har haft i forhold til at omsætte hurtighed til løbsresultater, var det en flot afslutning på deres tredje sæson i Formel E. Man må ikke glemme, at Jaguar først debuterede i Formel E et par år efter de øvrige teams, for selvom eksempelvis BMW og Audi begge er bilfabrikker, er de skabt på basis af teams, der har deltaget i Formel E i alle de fem sæsonen, mesterskabet har eksisteret.


Mitch Evans nåede lørdag aften at være nummer 3 i mesterskabet men reducerede sin slut placering til en 5. plads, da han søndag fra en pointgivende placering kolliderede med Di Grassi.


For BMW’s vedkommende var sæsonafslutningen dog også et værdigt punktum på en sæson, som begyndte på toppen, men undervejs var dykket ret kraftigt. Selvom Antonio Felix da Costa ikke søndag havde samme fart, som gav ham 3. pladsen lørdag, scorede han dog points med en 9. plads og sluttede sammenlagt på 6. pladsen i kører-mesterskabet.

At DS Techeetah vandt team-mesterskabet var for en stor dels vedkommende Vergnes fortjeneste, for André Lotterer havde en vanskelig weekend i New York. Og det blev ikke bedre af en delvis selvforskyldt kollision med Jose-Maria Lopez, der iøvrigt må formodes at have en næppe eksisterende fremtid i Formel E.


André Lotterer og José Maria Lopez kolliderede midt i søndagens race og satte derved hinanden ud af spillet. Det satte en ekstra streg under Lopez' tvivlsomme fremtid i Formel E.


Nogle af de andre...

Mahindra teamet havde også over sæsonen en noget svingende form, og skuffende var det, at Pascal Wehrlein ikke kunne omsætte næstbedste startposition i lørdagens løb til et topresultat. Men mon ikke Venturi teamets satsning på den tidligere 11-dobbelte Formel 1 Grand Prix vinder, Felipe Massa, var sæsonens største skuffelse. Bortset fra en podieplacering i Monaco var det symptomatisk, at Edoardo Mortara over året scorede næsten dobbelt så godt som Formel 1 vinderen. Det er et godt eksempel på, at Formel E sporten stiller ganske anderledes krav til kørerne, end det, de har været vant til i den mere konventionelle Formel 1 racersport.


Daniel Abt kørte søndag et godt løb i New York efter at han har fået forlænget sin kontrakt med Audis fabriksteam.


Af Søren Clauding - 15. juli 2019


Højdepunkter fra Race 2 i New York:


Resultat, New York E-Prix Race 2, 14. juli 2019

1
Robin Frijns
Envision Virgin Racing
47:22.289s
2
Alexander Sims
BMW i Andretti Motorsport
+3.200s
3
Sebastien Buemi
Nissan e.dams
+3.912s
4
Sam Bird
Envision Virgin Racing
+4.270s
5
Daniel Abt
Audi Sport ABT Schaeffler
+4.757s
6
Oliver Rowland
Nissan e.dams
+8.382s
7
Jean-Eric Vergne
DS TECHEETAH
+9.446s
8
Stoffel Vandoorne
HWA RACELAB
+9.738s
9
Antonio Felix da Costa
BMW i Andretti Motorsport
+11.727s
10
Gary Paffett
HWA RACELAB
+12.251s
11
Jerome D’Ambrosio
MAHINDRA RACING
+18.944s
12
Pascal Wehrlein
MAHINDRA RACING
+27.144s
13
Oliver Turvey
NIO Formula E Team
+28.045s
14
Tom Dillmann
NIO Formula E Team
+28.580s
15
Felipe Massa
VENTURI Formula E Team
+28.635s
16
Alex Lynn
Panasonic Jaguar Racing
+41.420s
17
Mitch Evans
Panasonic Jaguar Racing
+1:27.009s
18
Lucas di Grassi
Audi Sport ABT Schaeffler
1 Lap
19
Maximilian Gunther
GEOX DRAGON
2 Laps
 
 
 
 
DNF
Edoardo Mortara
VENTURI Formula E Team
17 Laps
DNF
Andre Lotterer
DS TECHEETAH
3 Laps
DNF
Jose Maria Lopez
GEOX DRAGON
2 Laps

Resultat som pdf >>>

Startopstillingen som pdf >>>

Slutstillingen i kørernes Formel E mesterskab 2018/19:

Jean-Eric Vergne
DS TECHEETAH
136
Sebastien Buemi
Nissan e.dams
119
Lucas di Grassi
Audi Sport ABT Schaeffler
108
Robin Frijns
Envision Virgin Racing
106
Mitch Evans
Panasonic Jaguar Racing
105
Antonio Felix da Costa
BMW i Andretti Motorsport
99
Daniel Abt
Audi Sport ABT Schaeffler
95
Andre Lotterer
DS TECHEETAH
86
Sam Bird
Envision Virgin Racing
85
Oliver Rowland
Nissan e.dams
71
Jerome D’Ambrosio
MAHINDRA RACING
67
Pascal Wehrlein
MAHINDRA RACING
58
Alexander Sims
BMW i Andretti Motorsport
57
Edoardo Mortara
VENTURI Formula E Team
52
Felipe Massa
VENTURI Formula E Team
36
Stoffel Vandoorne
HWA RACELAB
35
Maximilian Gunther
GEOX DRAGON
20
Alex Lynn
Panasonic Jaguar Racing
10
Gary Paffett
HWA RACELAB
9
Oliver Turvey
NIO Formula E Team
7
Jose Maria Lopez
GEOX DRAGON
3
Nelson Piquet Jr.
Panasonic Jaguar Racing
1
Tom Dillmann
NIO Formula E Team
0
Felipe Nasr
GEOX DRAGON
0
Felix Rosenqvist
MAHINDRA RACING
0

Slutstillingen kørermesterskabet som pdf >>>

 

Slutstillingen i Formel E team-mesterskabet 2019

DS TECHEETAH
222
Audi Sport ABT Schaeffler
203
Envision Virgin Racing
191
Nissan e.dams
190
BMW i Andretti Motorsport
156
MAHINDRA RACING
125
Panasonic Jaguar Racing
116
VENTURI Formula E Team
88
HWA RACELAB
44
GEOX DRAGON
23
NIO Formula E Team
7

Slutstillingen teammesterskabet som pdf >>>