Nu begynder slaget for alvor

Formel E i Marrakesh:

Nu begynder slaget for alvor

Efter premieren på den nye Formel E sæson i december, skal det nu vise sig om styrkeforholdet er holdbart. Den første indikation får vi lørdag d. 12. januar, hvor det går løs i Marrakesh.



Det var overraskende, at BMW kom fra en absolut sidsteplads i sæsonen forinden, strøg direkte til tops og scorede sejren i sæson premieren i Ad Diriyah. Det sender måske et klart signal om, hvad det betyder, når en bilfabrik med stor motorsports erfaring tager skeen i egen hånd. Spørgsmålet er naturligvis, om BMW kan bevare sin position, når man kommer til en bane, hvor man som fabriksteam ikke før har kørt – alt imens de fleste af konkurrenterne har været der flere gange tidligere.


Af Søren Clauding - 7. januar 2019


Men sæsonstarten efterlod mange andre ubesvarede spørgsmål.

Attack mode

Hvordan kommer det fx til at gå, når FIA begynder at ændre på Attack-mode opsætningen? I Saudi Arabien benyttede man som forventet den helt simple model med 2 gange 4 minutter. Det betød, at alle kunne være vel forberedt på den del. Ændres den i Marrakesh til fx tre sekvenser af forskellig varighed, og den information, som tanken er, først meldes ud få minutter inden start, vil styrkeforholdet meget vel kunne ændres. (læs mere om Attack mode hér >>>)



I Saudi Arabien var de nye racerbiler heller ikke for alvor under pres. De havde ingen problemer med at stå distancen, men de var godt hjulpet af flere perioder under gult flag og med safetycar på banen. Det sparede dem energi.

Og så er det et spørgsmål, om eventuelle højere temperaturer i Marokko vil påvirke batteri effektiviteten. Faktisk var forholdene hvad det angår ganske moderate i Saudi Arabien. Og de gule periode medvirker også direkte til at afkøle batterierne, så der er i hvert fald ikke givet svar på, hvordan det vil se ud, hvis man kører hele løbet for fuld fart.

I øvrigt legede vejrguderne jo rigtig meget med på sæsonens første løbsdag. Træning i regn, kvalifikation efter andre regler og dermed et andet forberedelses-forløb end planlagt.

Jean-Eric Vergne kunne have vundet

At Jean-Eric Vergne i DS-Techeetah raceren tog 2. pladsen i løbet var måske også lidt en tilfældighed, givet af en gennemkørselsstraf, som han dog fik snoet sig udmærket ud af uden den helt store skadevirkning. Men uden den, havde den regerende mester måske taget sejren.


Jean-Eric Vergne kørte sin DS-Techeetah ind på 2. pladsen i Saudi Arabien - et løb han måske kunne have vundet.


I fjor var Mahindra meget hurtig på banen i Marrakesh og med en 3. plads i Ad Diriyah er det ikke utænkeligt, at det momentum fortsætter, og såvel Jaguar som Nissan indikerede i det første E-Prix, at dem vil man også kunne regne med. Med mindre, altså, at tingene bliver vendt på hovedet.


I fjor blev Nelsom Piquet (Jaguar) nr. 4. - det bliver spændende at opleve, om han kan gøre det bedre i år.

Sebastien Buemi blev med en 2. plads den bedst placerede af de aktuelle Formel E kørere i Marrakesh. I år kører han for Nissan, men det er i princippet samme team som i fjor i Renault regi.


Banen i Marrakesh består af en permanent bane og offentlig vej. Det er tredje gang, der køres Formel E i Marrakesh og den er 3 kilometer lang.

Følg Marrakesh E-Prix LIVE på Eurosport - hér er udsendelsesplanen >>>


Der var fuld gang i "Gaming Zonen" under Marrakesh E-Pris i 2018.