Korte Formel E nyheder april 2022

Sådan ser "GEN3 racerbilerne ud

FIA og arrangørerne af Formel E verdensmesterskabet har nu afsløret den nye 3. generations Formel E racerbil.

Læs mere om bilen nedenfor...



Formel E 2023: Voldsom effekt forøgelse

Når Formel E sæsonen 2023 begynder - og kalenderen foreligger endnu ikke - er det samtidig starten på en ny epoke, hvor de helt nye 3. generations Formel E racerbiler både bliver mere effektive og får voldsomt mange flere kræfter.

De nye "Gen 3" biler bliver ekstremt effektive og regenererer mindst 40 procent af energien i en E-Prix. De udstyres med to meget kraftige elmotorer, én 250 kW motor på forhjulene og én 350 kW motor på baghjulene. Om bilerne regulært får firehjulstræk er endnu uvist, men fordi en elmotor både kan drive en bil fremad og lade strøm på batteriet, når når bilen decelerere, disponere man over op til 600 kW effekt til regenerering. Bilerne vil derfor heller ikke længere være udrustet med konventionelle hydrauliske bremser på baghjulene. De 350 kW (470 hk) på baghjulene giver racerbilerne en potentiel topfart på 320 km/t.


Top foto: Nissan er blandt GEN 3 leverandørerne i 2022 og forventes og at skulle levere drivliner til det debuterende McLaren team.


Syv producenter leverer Formel E drivliner i 2023

Indtil videre har syv producenter meldt sig som leverandører af Formel E drivliner fra 2023 (9. sæson):

DS

Jaguar

Mahindra

Maserati

NIO 333

Nissan

Porsche


EXTREME.E kalenderændringer

På grund af den globale situation er EXTREME.E nødsaget til, at aflyse det planlagte løb på Sardinien d. 7.-8. maj. Løbet skulle have fundet sted på et militært område, der nu anvendes som det militære øvelsesterræn, hvortil det er skabt.

Resten af 2022 EXTREME.E mesterskabet afvikles efter planen sådan:

6.-7. juli: Sardinien

9.-10. juli: Sardinien

24.-25. september: Antofagasta

26.-27. november: Punta da del Este