Toyota Corolla Hybrid 180 hk - Biltest

 

Biltest: Toyota Corolla 2,0 VVT-i Hybrid H3 H/B Premium

Køreglæde på miljøets præmisser

Det er ingen hemmelighed, at den nye Toyota Corolla var blandt de biler, som undertegnede pegede på, da nomineringen af Årets Bil i Danmark 2020 fandt sted. Den blev ikke nomineret, men sådan er en demokratisk proces iblandt. Ikke desto mindre er netop den prøvekørte udgave af Toyota Corolla med 180 hestes hybridmotor et fremragende eksempel på, hvorfor netop dén bil fortjente en nominering.

I modsætning til flere og flere af kollegerne har Toyota nemlig valgt, at fortsætte lanceringen af nye hybridbiler i stedet for at dreje fokus over på den teknologi, hvor man alene kører på elektricitet. Det er ikke fordi, at verdens største bilmærke ikke mestrer teknologien. Begrundelsen ligger sjovt nok i miljøet, selvom en hybridbil slipper CO2 ud, hvad en elbil isoleret betragtet ikke gør (hvis der ikke medregnes det CO2 udslip, der er forbundet med at bygge bilen og det, der kommer fra CO2-udledende elektricitetsværker).


Af Søren Clauding - oktober 2019


Hybrid for alle har større effekt

Fabrikken er på vej med en plug-in hybrid udgave af den mellemstore SUV, RAV4, men i Corolla anvender man fortsat den selvladende hybridteknologi. Forklaringen derpå er enkel:

Endnu mestrer ingen lande på Jorden en infrastruktur, som betyder, at man kan køre i en ”ren” elbil på samme måde, som de fleste er vant til og måske har behov for. Det er ikke batteriernes størrelse, der sætter begrænsningen, men derimod opladningstiden.

Dertil kommer Jordens begrænsede litium-reserver, som mange videnskabsmænd mener, kun række de næste 10 år med det nuværende accelererende forbrug. Litium er også dyrt, det smitter af på prisen for litium batterier, og elbiler er kun prismæssigt konkurrencedygtige, hvis de subventeres.



Litium-forbruget holdes nede

I en selvopladende hybrid forbruger man godt nok benzin, men ikke nær så meget som uden hybridteknologien. Faktisk kører en selvopladende hybridbil typisk mere end halvdelen af sin tid på elektricitet alene. Som sådan holdes forbruget af litium nede, eller undgås helt som i den prøvekørte udgave. Den er nemlig udrustet med et ”gammeldags” nikkel-metal batteri.

Hvorfor? Jo, for dermed sikrer Toyota, at fabrikken fortsat kan udvikle og producere hybridbiler, også hvis der skulle opstå problemer med litium-forsyningerne tidligere end forventet eller på anden måde. Og prisen holdes i ave, så rigtig mange bilkøbere har råd til at købe en miljø-optimeret bil, som de ellers ikke ville kunne, uden at de enkelte stater behøver, at subventere salget.

Masser af kræfter
Resultatet er næsten forbilledligt. Den hér prøvekørte Corolla har en 4-cylindret, 2-liters benzinmotor på 153 hestekræfter. Den suppleres af en elmotor på 109 hestekræfter og computerstyringen af drivlinen regulerer samspillet med de to motorer, så systemeffekten holdes på 180 hestekræfter. Samtidig med, at man kan holde benzinforbruget på 20,4 km/l (19,2 km/l med Premium-udstyret, inkl. 17" alufælge) – vel at mærke iht. de nye realistiske WLTP målemetoder. Det er ret pænt for så kraftig en motor.



Præstationerne i øvrigt? 0-100 km/t på 7,9 sekunder, 180 km/t på toppen (det kan kun de færreste elbiler) og i den kompakte 4,37 meter lange hatchback-version har man stadig plads til 313 liter bagage – og oven i købet mulighed for at køre med en anhænger på 750 kg.

Og køreegenskaberne: I modsætning til den tidligere prøvekørte Sport Tourer version opleves Hatchback-versionen mere spændstig, men forskellen er beskeden og har måske mere med den forskellige vægtfordeling at gøre. Begge de prøvekørte biler har 16" hjul som standard, men var udstyret med 17" hjul, med noget mindre affjedring i dæksiderne. Bilens balance er glimrende og helt parat til at håndtere de mange hestekræfter. Støj-niveauet er beskedent, men man bemærker dog e-CVT gearets typiske karakter, hvor det, godt hjulpet af køre computeren, til stadighed tilpasser omdrejningstallet, så energiudnyttelsen bliver optimal.





Burde være nomineret

I undertegnedes optik er Toyotas bidrag til på én gang at kunne fastholde mobilitetsmuligheden for alle de mange mennesker, der har behov derfor, og samtidig kunne gøre det i respekt for miljøet en vigtig grund til, at den nye Corolla burde være blevet nomineret.

Afgørende er det også, at netop en variant som 180-hestes hybrid-udgaven gør det muligt, at opleve køreglæde på højt niveau – stadig i respekt for miljøet. Toyota er nemlig ikke gået på kompromis med fundamentale konstruktionsprincipper, som skaber gode, sikre og underholdende køreegenskaber. Eksempelvis anvendes der dobbelte wishbone hjulophæng bagtil.

Masser af udstyr
Udstyrslisten omfatter desuden masser af både luksuøst og formålstjenligt udstyr som fx 2-zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot helt op til de 180 km/t (herunder automatisk nødbremse), bakkamera, el-ruder for og bag, rat- og sædevarme og Fuld LED lygter. Samt naturligvis det automatgear, der er et naturligt element ved en selvopladende hybridbil.

Listeprisen for den prøvekørte version med H3 udstyr er 329.000 kroner. Den billigste Hybrid-Corolla, med 122 hestes motor, er prissat til 250.000 kroner.


Link til importøren


Model:

Toyota Corolla 2,0 VVT-i Hybrid H3 H/B Premium.

Listepris:

Kr. 322.990+ kr. 30.000 (Premium-pakke)

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor 2,0. 153 hk, 190 Nm. El-motor 109 hk, 202 Nm. Systemeffekt: 180 hk. e-CVT aut. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,9 sek. 180 km/t. 19,2 km/l. 118 g/km.

Hjul, for / bag

225/45-17

Længde:

4,37 m.

Bagagerum:

313 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 16” alufælge. Fuld LED. Opvarmning af vinduesvisker. P-sensorer for og bag. Multijusterbart læderrat med varme. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare foldbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. 2 X Isofix. 8” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth.