Renault Zoe R135 Intens - Biltest

Biltest: Renault Zoe R135 Intens

Stille bytur i København city 

Det er ikke fordi gaderne var tømte i danskernes prisværdige forsøg på, at reducere spredningen af SARS-CoV-2 virussen, at køreturen i de københavnske gader i den helt nye Renault Zoe R135 var en stilfærdig oplevelse, for prøvekørslen fandt sted endnu inden truslen for alvor var gået op for regering og det danske folk.

Men en Renault Zoe er en så stilfærdig oplevelse i det miljø, hvortil den for alvor har sin berettigelse: I byernes tæt befolkede og trafikerede områder.

Faktisk fandt prøvekørslen sted i selvsamme periode, hvor forårets store internationale biludstilling skulle have været afholdt. Dér ville ikke mindst Renault have præsenteret deres bud på fremtidig elektrisk mobilitet. For Renault er eksperter udi elbiler og el-drift. Det har netop succesmodellen, Zoe, dokumenteret den ene gang efter den anden. Ikke mindre end en tredjedel af alle elbiler på europæiske veje er Renault Zoe, om end det er den første udgave, der har æren for det. Og Renault vandt Formel E mesterskabet for konstruktører i mesterskabets første tre år, inden stafetten blev givet videre til alliancepartnerne fra Nissan.


Af Søren Clauding – marts 2020

Link til importøren

Læs også >>>

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>


Fra sommervarme til vinterkulde

Og mon ikke succesen fortsætter. Det har man i alle tilfælde alle muligheder for med den nye Zoe. Vi prøvekørte den allerede i september sidste år ifm. de første internationale prøvekørsler. De fandt sted under sommerlige forhold på Sardinien. Og de tekniske detaljer fra dengang har ikke ændret sig siden.



Det har temperaturerne til gengæld. Vi prøvekørte Renault Zoe på danske nummerplader over nogle dage med temperaturer fra 2-6 grader Celcius og skiftende vejrforhold. Interessant var det, at trods kulden var en rækkevidde på 300 kilometer mulig – til trods for, at Renault selv har angivet en ”vinterrækkevidde” på blot 240 kilometer. Men indrømmet, frostgrader så vi ikke noget til i perioden.


På det fancy instrument kan man bl.a. se at bilen har beregnet en rækkevidde på 350 km, som holder i praksis ved meget bykørsel.


Mere energi, uændret vægt

En elbil er optimal, hvis man kan lade den op derhjemme og siden klare sig med den rækkevidde, der nu måtte være tilgængelig, afhængig af vejr og batterikapacitet. R135 har den nye og mere energioptimale 52 kWh 400 V batteri, som bl.a. udmærker sig ved at veje det samme som det hidtidige 41 kWh batteri, nemlig 326 kg.

326 kg er selvsagt noget mere end en brændstoftank på 50 liter benzin vejer, men en elmotor er lettere end en forbrændingsmotor og derfor ender Renault Zoe med en køreklar vægt på 1500 kg. Det er med til at gøre den sjov at køre udenfor byen, og stabiliteten er bevaret i såvel som udenfor byen. På de ondulerende brosten, som bl.a. indgår i on-board videoen her på siden, viser affjedringen sig fra sin bedste side. Selvom frihøjden blot er 12 cm og affjedringen er forholdsvis spændstig, for at kunne håndtere vægten, er Zoe komfortabel nok til kørsel på den ofte ujævne og lappede by-asfalt. 16” fælge og mere affjedring i dæksiderne ville dog nok være en gevinst. Testbilen var iklædt 215/45-17 hjul.



Gratis parkering for elbiler

Bytesten var også trigget af, at det siden 1. januar har været muligt med elbiler at parkere gratis og frit på gadeplan i København og Frederiksberg, et fænomen, der forventes at sprede sig i andre af landets storbyer. Det er godt for nærmiljøet og gør det mere attraktivt, at køre elbil. Udfordringen er dog fortsat antallet af p-pladser, som der netop i gadeplan er stadig færre af, i hvert fald i København.

Køreoplevelsen er herlig komfortabel. Støjniveauet er målrettet blevet reduceret med udviklingen af den nye bil. Alligevel kan man godt følge med i, hvad der foregår udenfor bilen, men mest fordi bilen ikke selv overdøver lydene udenfor.

Mere strøm – større fleksibilitet

Renault Zoe er prissat til 256.000 kroner med det kraftigere batteri. Det øger i sagens natur bilens fleksibilitet og hvis man tilkøber mulighed for hurtig opladning på 50 kWh (10.000 kroner) vil opladningstiden være væsentlig reduceret. Der findes blot ikke mange hurtigladere i Danmark, men det kan jo være det kommer. Og så er der måske også en mulighed for, at batteriteknologien bliver udviklet så hurtigt, at hurtigopladning er en medfødt egenskab.



En hvilken som helst Zoe leveres med et såkaldt Type 2 ladekabel, dvs. et kabel, der passer til de fleste offentlige ladestandere fx fra Clever og Eon. Man aktiverer ladestanderen med en oplåsningsbrik, sætter stikket i standeren og stikket i den anden ende af ledningen i bilen, og så lades der helt automatisk.

Luksusudstyr

Udstyrsniveauet i Zen og Intens versionerne understøtter den komfortable oplevelse. Varmepumpen kan fx startes via en app, så bilen er varmet op når man skal køre, og en varmepumpe forbruger ikke meget strøm. Via bilens skærm er man hele tiden orienteret om, hvor den nærmeste offentlige ladestander kan findes, fartpilot med skiltegenkendelse er standard, det samme er ratvarme, sædevarme og klimaanlæg.



Trådløs opladning af mobiltelefonen hører med, bakkamera ligeså, p-sensorer for og bag, Easy-link med navigation, vognbaneassistent og Fuld LED hører også med – plus 16” fælge, som man ikke nødvendigvis behøver skifte ud med 17” som på den prøvekørte bil (læs ovenfor…).



Model:

Renault Zoe R135 Intens

Listepris:

Kr. 255.900

Motor og transmission:

Elmotor, 135 hk/4200-11163 omdr./min. 245 Nm/1500-3600 omdr./min. A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Rækkevidde (WLTP)/ Faktisk kørsel/Sommer/vinter (Renault opgivelser):

9,5 sek./ 135 km/t/ 383 km/ 375 km/240 km.

Længde:

4,09 m

Bagagerum:

328-1225 liter.

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 16” alufælge (standard). Multijusterbart rat. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. Fartpilot. Klimaanlæg med fjernbetjent varmepumpe. Ratvarme. Sædevarme. Skiltegenkendelse. Bakkamera. Isofix.

 

Bemærk den firkantede "pølse" - det er en velkro fastgjort skillevæg, som hindrer at småting glider rundt i bagagerummet.