Biltest: Peugeot e-2008 GT-Line
GT, GT-Line, Allure Pack - eller hvad den nu hedder
Egentlig er en Peugeot 2008 jo blot en forhøjet udgave af Peugeot 208. Den er skabt på samme platform, samme drivline. Men alligevel er den en meget anderledes bil. Det samme kan siges om Peugeot e-2008. Den har i øvrigt samme drivline som e-208, men bortset fra de tekniske sammenfald, er den helt sin egen. Og hvad så med model betegnelserne – hmm, det vender vi tilbage til.
Skal man sammenholde e-2008 med en anden bil fra PSA-koncernen, er det den luksuøse DS3 Crossback E-Tense. Det skyldes mest den suveræne affjedring. Men netop fordi den har en så fint afstemt affjedring, som har hovedvægten på det komfortable, går Peugeot e-2008 rent ind. Og den burde ret beset have fået tillagt større vægt, da Årets Bil i Danmark 2021 skulle kåres. For uanset den findes også med ICE-motorer (altså benzin og diesel), kunne den udmærket stå alene, og den står som elbil måske endda endnu stærkere i konkurrencen med andre elbiler end dens konventionelle søsterbiler og deres konkurrenter.
Af Søren Clauding – januar 2021
Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også:
Peugeot 2008 og e-2008 First World Test >>>
Tungere - men ikke så meget
Dens køreegenskaber er én ting, og de hænger naturligvis sammen med den forøgede vægt på grund af 50 kWh batteriet. Men det er nu en relativt beskeden mervægt. Batteriet vejer 300 kg og da el-drivlinen er lettere end en ICE-drivline, er mervægten omkring 225 kg. Det giver e-2008 en køreklar vægt på 1662 kg, som er pænt for en 4,30 meter lang og 1,55 meter halvhøj elbil.
Peugeot kalder den selv for en SUV, men med en frihøjde på 16 cm og uden firehjulstræk kan den ikke helt opfylde SUV-kriterierne. Men ”rummelig crossover” vil dække. El-drivlinen har dog tæret en smule på bagagepladsen. Men det er beskedne 29 liter, der er tale om.
God pris
En anden ting er prisen. Prismæssigt står den ret stærkt, og bestemt ikke svagere, hvis den nye afgiftslov bliver vedtaget. Det er dog ikke den enkleste sag i verden at sammenligne direkte, for Peugeot har umiddelbart efter vores test af e-2008 GT-Line ændret versionsbetegnelsen, så en tilsvarende bil nu vil hedde ”Allure” med en Allure Pack.
e-2008 Allure er prissat til 290.000 kroner, Allure Pack koster 10.000 kroner. Den hidtidige GT-Line kostede efter de gamle afgiftsregler 320.000 kroner, så den er med andre ord faldet 20.000 kroner i pris.
Mere for de samme penge
Tilsvarende er ”GT” udstyrs versionen faldet med 20.000 kroner til 320.000 kroner, hvilket altså præcis er, hvad GT-Line kostede inden afgiftsændringerne. Den store forskel er 18” hjul i stedet for 17” hjul og forskelligt ekstraudstyr. Men ligeså interessant er det, at e-2008 nu kan købes for blot 270.000.
Al det skal ses i lyset af, at en ICE-version, altså en bil med 130-hestes benzinmotor, Allure udstyr og 8-trins automatgear er 10.000 kroner billigere end e-2008 Allure. Handler det alene om økonomi, er energi-udgiften noget i retning af det halve for e-2008, men noget mere om vinteren, hvor den har svært ved at komme i nærheden af de målte 318 kilometers elektrisk rækkevidde på et fuldt batteri. Og jo kortere rækkevidde, jo højere udgift – for en opladning koster jo det samme.
Miljø og funktion
I sagens natur handler det om andet end økonomi. Med et mellemstørrelse-batteri som det i e-2008 belaster man ikke verdens litium- og kobolt ressourcer så meget, som hvis den havde et meget større batteri. Så må man klare sig med den moderate rækkevidde. Men det skal elbilsejere alligevel. Rækkevidden er ikke problemet, det er tilgængeligheden og derunder opladningstiden til gengæld. Med en ICE-motor kan man fortsat køre, når man vil. Men indrømmet, især bymiljøet har bedre af elbiler.
En e-2008 kan varmes op hjemmefra. Er den tilsluttet elnettet gennem fx en vægboks, kan man vha. en app aktivere varmepumpen, der står for opvarmningen. Kabinen varmes ikke meget hurtigt op, så fjernbetjening kan bestemt anbefales. Når så den tid måtte komme, at hurtigladere er fast inventar i bybilledet, kan man glæde sig over at e-2008 kan håndtere 100 kWh og dermed kan 50 kWh batteriet lades op fra nul til 80 procent på en halv time. I praksis kan der nemlig ikke lades så kraftigt fra nul til cirka 20 procent og fra omkring 80 procent op til 100.
Harmonisk
Allerede ved de første internationale prøvekørsler fik vi en god idé om ikke bare bilens vejbeliggenhed, men også dens kræfter og harmoni. De 136 hestekræfter passer fint til den forhøjede bil og forhjulstrækket, og da 100 km/t kan nås, ganske blidt og næsten lydløst på 9 sekunder, så er præstationen i perfekt harmoni med affjedringskomforten. I videoen her på siden, der stammer fra den første test, havde bilen 18” hjul i stedet for 17”. Det gør vejgrebet på tør vej en smule bedre og ved alle kørselsforhold mere direkte og kontant.
Udstyret, uanset hvad det nu måtte blive kaldt, er rimelig omfattende og inkluderer bl.a. alufælgene, klimaanlæg, Fuld LED og automatisk op- og nedblænding, p-sensorer og bakkamera, men adaptiv fartpilot og andre kørehjælpemidler skal tilkøbes – hvis vi altså har læst tilbehørslisten korrekt.
Model: |
Peugeot e-2008 Allure Allure Pack |
Listepris: |
Kr. 289.990 |
Motor og transmission: |
El-motor, 136 hk. 260 Nm. A/T. 50 kWh litiumion batteri. 100 kWh hurtigladning. |
Præstationer acceleration/ topfart/ rækkevidde (WLTP)/ Energiforbrug: |
8,1 sek./ 150 km/t/ 318 km/ 16,5 wh/km. |
Længde: |
4,30 m. |
Bagagerum: |
405-1438 liter |
Værd at bemærke: |
ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. 17” letmetal fælge. Fuld LED. Fartpilot. Automatisk klimaanlæg. Varmepumpe. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. |