Peugeot 3008 HYBRID4 - Biltest

Biltest: Peugeot 3008 HYBRID4 GT AWD EAT8

Hestekræfter i overtal

0-100 km/t på 10,8 sekunder i en mellemstor komfortabel SUV burde vel række for de fleste. Men i den elektrificerede mobilitets tidsalder er proportionerne anderledes. Her er det mere reglen end undtagelsen, at man disponerer over flere hundrede hestekræfter. Effekten får man forbrugsmæssigt næsten gratis, pga. elmotorernes særlige karakter, men mange kræfter stiller andre krav til både bil og fører.

Er man rutineret og vant til, at omgås mange hestekræfter, er det intet problem. Men er man vant til f.eks. de 130 hestekræfter, som hidtil har været en slags standard-effekt i en bil som den prøvekørte Peugeot 3008, kan de 300 hestekræfter, som fulgte med i 3008 HYBRID4, virke overvældende.


Af Søren Clauding – november 2020


Sværvægter

Med 300 hestekræfter bliver en 3008 fra at være en velkørende middelsvær og harmonisk SUV, med tilstrækkelig motorkraft til fx med forhjulstræk at håndtere en anhænger på 1300 kg, med over 400 kg ekstra i kabinen forvandlet til at være en regulær sværvægter. Den har kræfter nok til at flytte de mange kg, ganske hurtigt endda, for 100 km/t nås allerede efter blot 5,9 sekunder. Men en sådan raket skal jo også dreje engang imellem. Det forløber ok, men køredynamikken, som kendetegner de konventionelt motoriserede versioner, er ikke længere eksisterende – altså bortset fra det dér med farten.

Det gør såmænd heller ikke så meget, hvis man husker at have sig det for øje. For de mange kræfter bør ikke benyttes til racerkørsel, men kun undtagelsesvis til hurtig kørsel fx på det tyske Autobahnnet – noget vi ikke har prøvet med en 3008.

Tilpasset affjedring

Det har vi til gengæld med søsterbilen Opel Grandland X. Den udmærker sig ved, at have en affjedring konfigureret netop til de høje hastigheder, den er noget strammere end en konventionel 3008, og derfor kan den håndtere farten forbilledligt, trods de medfødte fart-svagheder i form af stor højde og tilsvarende stor frihøjde.

Affjedringsoplevelsen af Peugeot 3008 ”HYBRID4”, som den firehjulstrukne plug-in hybrid udgave af 3008 er døbt, er ved moderat fart på danske landeveje ikke meget forskellig fra den ”tysk opsatte” Grandland X. Men pga. de noget mere sendrægtige bevægelser gennem kurverne, på grund af mervægten, er der alligevel en forskel, og da den ikke er ultrastram i betrækket, oplevede vi en vis sidevindsfølsomhed en blæsende dansk efterårsdag.

Plug-in er forklaringen

Den store vægt har affjedringen konstruktionsmæssigt næppe problemer med at håndtere, men køreoplevelsen er som sagt anderledes, og så må man af uransagelige grunde kun sætte 1250 kg på krogen.

Alt det skyldes, at Peugeot naturligt – og fornuftigt – nok har koblet sig på plug-in hybrid bølgen. En 3008 HYBRID (som er enten den forhjulstrukne plug-in eller med tilføjelsen af ”4-tallet” den firehjulstrukne plug-in version) er beregnet til, at køre på elektricitet i en forholdsvis stor del af tiden. Og så benytter man ikke 300 hestekræfter, for uden benzinmotorens hjælp er max effekten enten 108 eller 216 hestekræfter, og det ligner mere det, man er vant til.

Kørselsmønstret afgør forbruget

Det officielle WLTP forbrugstal er 76,9 km/l. I hybrid-indstillingen, hvor systemet var sat til at gemme 20 procent af strømmen, kørte vi under 15 km/l. Hvor man havner i den praktiske virkelighed har helt at gøre med ens kørselsmønster og ikke mindst opladningsmønster. Husk dog, at elektricitet også koster penge, men el-udgiften vil være moderat, for Peugeot’en forbruger iht. WLTP kun 153 Wh/km – det tal er pænere end i mange regulære elbiler.

Som testkører skal man være djævelens advokat engang imellem og det præger indledningen på denne artikel. For naturligvis er en Peugeot 3008 en udmærket SUV. Men havde det ikke været for de attraktive danske 2020-afgifter på netop plug-in hybrider, ville man måske være knap så forfalden til, at købe en plug-in i stedet for en konventionel motoriseret bil (hvilket jo også er årsagen til de fordelagtige afgifter). Hvis man omvendt kan benytte plug-in’ens unikke egenskaber, er 3008 bestemt ikke et dårligt valg.

200 benzinheste og to elmotorer

I tekniks forstand har man en 1,6 liters turbobenzinmotor på 200 hestekræfter i maskinrummet (180 hk i den forhjulstrukne version) og den suppleres af to elmotorer på hver 108 hestekræfter. Den ene hjælper benzinmotoren oppe fortil, og den anden sikrer i HYBRID4 trækket på baghjulene, når man har behov for firehjulstræk. Og er der brug for det, kan man altså få leveret op til de nævnte 300 hestekræfter.

Hvis man ikke har brug for det, træder man jo blot mindre på speederen, og da er de forskellige køreindstillinger hjælpsomme. Kan man udnytte fordelen ved, at sætte stikket i stikkontakten, kan man køre op til 63 kilometer på en fuld opladning. Vil man gemme strømmen, kan man enten gemme det hele eller i trin på 20 km hhv. 10 km rækkevidde.

Det hele fungerer i øvrigt gnidningsfrit, EAT8 gearet spiller godt sammen med drivlinen, uanset hvor mange motorer, der er i gang og hvor i omdrejningsforløbet, man er.

Veldesignet

3008 Hybrid – med eller uden ”4” – er veldesignet som enhver anden 3008 variant. Bagagepladsen er krøbet fra 591 til 395 liter hhv. 1670 til 1357 liter med bagsæderyglænene lagt ned. Pladsen optages naturligvis af 13,2 kWh batteriet. Og så skal man også beregne lidt plads til det ladekabel, som bør være fast inventar i enhver plug-in hybrid. Så vil man kunne udnytte fordelen ved at køre mest muligt på elektricitet – og derved, ikke at forglemme, forurene mindst muligt, både hvad angår støj og udstødning.

Hvad ladekablet angår, er der blevet plads til et rum under bagagerumsbunden lige indenfor bagklappen, så det ikke ligger og flyder i bagagerummet. Og så slipper man for en kardantunnel, der ellers ville forstyrre benpladsen ved bagsæderne, selvom bilen har firehjulstræk, for baghjulene håndteres af den bageste elmotor, som dog får sin energi fra drivværket oppe fortil – men energien transporteres gennem kabler, der fylder meget mindre end en roterende kardanaksel.

First Selection er fordelagtig

HYBRID4 GT er i skrivende stund prissat til 500.000 kroner inklusive den særlige GT-Pack. Den billigste plug-in version med First Selection udstyr koster imidlertid kun 330.000 kroner. Sidstnævnte pris er klart den mest fordelagtige, og så tæller det på plussiden, indtil Folketinget måtte blive enige om, ikke at stille plug-in hybrider afgiftsmæssigt dårligere i det kommende år, at Peugeot fortsat skulle være i stand til at kunne levere bilerne i 2020 og dermed til 2020 priser.

Prisen på den halve million inkluderer i HYBRID4 GT-udgaven med GT-Pack foruden de mange kræfter 19” fælge, som i den prøvekørte udgave dog var skiftet ud med 18” (standard i GT), specielle AGR certificerede forsæder, der giver særlig gode siddekomfort, Focal lydanlæg, 360 grader kamera, samt GT-udstyret, der i forhold til First Selection fortrinsvis består af Fuld LED forlygter.

 


Model:

Peugeot 3008 HYBRID4 GT AWD EAT8 GT-Pack

Listepris:

Kr. 499.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. turbo benzinmotor. 200 hk. 300 Nm/ 3000 omdr./min. 1 elmotor for 108 hk, 1 elmotor bag 108 hk. System: 300 hk. 520 Nm/3000 omdr./min. 8 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde:

5,9 sek./ 240 km/t/ 76,9 km/l / 29 g/km/ 63 km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

3951670 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 18” alu fælge. Fuld LED med drejefunktion. Nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart perforeret læderrat. Sædevarme. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. Isofix. 10” touchscreen. P-sensorer for og bag. Vejbaneassistent. Bakkamera. El-bagklap.