First test: NIO ET5
Ny markedsrigtig premium sports coupé
NIO er ny i Danmark. Men internationalt er den kinesiske bilproducent så småt ved at have nogle år på bagen. Man kender ikke mindst NIO fra Formel E, hvor fabrikken, godt nok under et andet navn (NEXTEV) vandt det første mesterskab nogensinde tilbage i 2015. Sidste efterår blev NIO lanceret i Danmark med den velvoksne fuldt elektriske limousine, ET7, og nu er man klar med den helt nye og noget mere sporty ET5.
NIO er bevidst steget ind i premium-klassen, vel vidende, at de dominerende mærker globalt kan være vanskelige at vippe af pinden. Men med nye forretningsmetoder og alternativ tilgang til det, at eje biler, skal projektet i et vist omfang nok lykkes. Måske ikke lige i dag eller i morgen, og afhængig af hvor højt man sætter barren, men de gør tingene anderledes, og det har man haft succes med andre steder i verden, og i Skandinavien ikke mindst.
Af Søren Clauding – april 2023
Flere NIO prøvekørsler - find dem hér >>>
Den pågående etableringsfase
I Danmark er man fortsat i etableringsfasen og foretager det, man kan kalde en markedstilpasning. Grundlaget er fint nok, for bilerne er fine, om end de bærer et vist præg af den typiske kinesiske tilgang til bilkonstruktion. ET7 er fx ultra-affjedringskomfortabel, ET5 knap så meget, men sidstnævnte befinder sig også i en lidt anderledes kategori.
NIO ET5 er en 4,79 meter lang, 1,50 meter høj og næsten 2 meter bred 4-dørs sports-coupé. Den har lige store permanent magnet synkron elmotorer for og bag med tilsammen op til 490 hestekræfter samt et drejningsmoment på 700 Nm og tilhørende fartpræstationer. Og så vejer den kun 2,2 tons, hvilket er beskedent det store batteri og den i det hele taget store bil taget i betragtning. 0-100 km/t klares med træk på alle fire hjul på 4 sekunder og topfarten – nå, ja, det er jo ret beset ligegyldigt i et land med max 130 km/t på motorvejene, men den er hurtig nok (200 km/t).
Rækkevidde
Vægten inkluderer et 400 Volt 100 kWh batteri, og vil man spare vægt og penge er et batteri på 75 kWh en option. Det store batteri giver en WLTP rækkevidde på 590 kilometer og det mindre 456 km. Men vigtigere er det, at NIO satser på at udbygge antallet af batteriskiftestationer, de såkaldte Power Swap stationer, hvor den første netop er blevet åbnet nær Slagelse. Naturligvis kan man også lade selv – 11 kW på hjemmeladeren og 140 kW på en af de offentlige DC-lynladere.
På NIO Power Swap stationerne kan man på få minutter få udskiftet batteriet med et fuldt opladet (90 procent) et af slagsen. Man køber da bilen uden batteri og tegner et abonnement på enten 1300 kroner for det lille eller 2200 kroner for det store. Den månedlige udgift skal man så forholde sig til, sat i forhold til en købsbesparelse på 93.000 kroner for det lille og 168.000 kroner for det store. Uden batteri er købsprisen hhv. 408.000 og 453.000 kroner. Og nej, strømmen skal betales separat.
Forskellig tilgang
Det er en interessant forretningsmodel, som det bliver interessant at se i praksis. I Sverige er den en succes, i Norge det modsatte. Herhjemme – ja, nu skal man jo altså først lige i gang med at få nogle biler sat på danske nummerplader, og det skal den nye ET5 såmænd nok medvirke til.
Den store forskel på ET5 og vores tidligere første møde med ET7 er ikke bare størrelse og pris, men også bilernes udstråling.
Rammeløse døre medvirker til det sportslige udtryk.
Det sportslige snit betyder givetvis meget for mange købere i den prisklasse, og dér rammet ET5 ret godt plet, fordi den ser godt ud. De mange kræfter lægger også op til frisk kørsel og de første kilometer på hastighedsbegrænsede danske landeveje og motorveje vidner om, at den både er smidig i trafikken og meget letkørt.
Godt greb i underlaget
500 hestekræfter er på ingen måde nødvendige, men de kompenserer for den knap så agile opførsel gennem kurverne. Det kunne dog være meget værre. Hvor visse af de tunge elektriske konkurrenter, også med masser af kræfter, lider under udfordrende vejgreb, virker ET5 særdeles god på skiftende underlag, og derved efterlader den også et indtryk af sikre køreegenskaber i kritiske situationer. Det til trods for at den ikke har luftaffjedring som storebror ET7. Den har i øvrigt multilink hjulophæng både for og bag.
245/45-19 hjul giver et harmonisk og godt vejgreb og forbavsende god affjedringskomfort, hvilket dog nok især kan tilskrives den avancerede affjedring for såvel som bag.
At den er yderst lydløs er en selvfølge og derved er der også mere ro på, når man skal lege med stemmestyring og den indbyggede chatbot, som den første test ikke gav tid nok til. Om lige præcis den gimmick har en fremtid, er nok en smule tvivlsomt. MINI har tidligere eksperimenteret med ”talende biler” og slap ikke så heldigt fra det. Det må tiden give svar på.
NIO ET5 har mange teknologiske gimmicks, som naturligvis er baseret på de mange muligheder, computerteknologien byder på. Men det er bemærkelsesværdigt og anerkendelsesværdigt ikke mindst, at man ikke har overdrevet viften af gimmicks, som visse kolleger iblandt synes at have for vane.
11 kameraer hjælper til at gøre kørslen sikker og i overensstemmelse med det store fartpotentiale.
Der er gigantisk meget benplads ved bagsædet.
Omvendt er bagagepladsen på 375 liter mere beskeden.
Det karakteristiske NIO logo illustrerer himmelbuen (den øverste del) og veje der fører dertil (den nederste del).
NIO's europæiske direktør, Hui Zhang var til stede ifm. præsentationen i København og pegede bl.a. på NIOs store netværk, der inkludere op imod 1000 europæiske underleverandører og samarbejdspartnere.
Premieren i Danmark fandt sted i København d. 12. april, efter alle kunstens regler med bl.a. moderigtig hip-hop dans med en direkte appeal til det unge købestærke publikum.