MG ZS EV - Biltest

Biltest: MG ZS EV Luxury

Luksuriøs elektrisk hver dagsbil

Den kan ikke fjernbetjenes og i stedet for varme i rattet må man tage handsker på, når det er vinter og man ikke vil fryse om hænderne. Bortset fra det får man en i øvrigt luksuriøs elbil, til en ganske attraktiv pris. Med andre ord: En luksuriøs elektrisk "hver dags" bil. Og så bærer den rundt på et legendarisk britisk bil-navn. Bilen er en MG.

Værdien af MG navnet er nok mindre, i hvert fald i Danmark, for hér skal man være mere end almindelig bilbevidst og helst også tilhænger af klassiske biler, for at have et forhold til, hvad en MG er. Og det er ret beset også lige meget, for anno 2020 er en MG ikke britisk længere, men bygget i Kina. Hvad der i sig selv heller ikke er noget problem, hvis man ser på hvor ufattelig mange af de produkter, vi benytter i dagligdagen, der også stammer fra Kina.


Af Søren Clauding – november 2020

Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>


Link til importøren


Hvor svært kan det være

At der ikke er mulighed for, at fjernbetjene bilen via net-baseret kontakt med bilen, særlige apps og den da nødvendige adgang til ejerens mobiltelefon, er der måske endda nogle, der vil mene er en fordel. Med en MG ZS EV får man ganske enkelt en bil, ligesom den man er vant til, blot topmoderne med alle de løsninger, man forventer at finde i en BIL. Og så er den altså også elektrisk. Prisen er også ganske attraktiv: 220.000 kroner for den billigste MG ZS EV og 250.000 for den luksus-version, der ganske enkelt bærer tilnavnet Luxury. Hvor svært kan det være.

Allerede i juni måned fik vi den første fornemmelse af, at det hele egentlig var meget let med den nye MG. Den er let at betjene, den er let at forstå, ikke så mange fiksfakserier, man sætter sig ind og kører. Hvor svært kan det være.

Fornuftig rækkevidde

Den er også let, når det kommer til bilens egen vægt. Den vejer under 1500 kg og det er ikke meget for en elbil. Det er der naturligvis en forklaring på, for den har ikke klassens største batteri, men et middelstort et af slagsen på 44,5 kWh, som giver en fornuftig ”WLTP rækkevidde” på 263 kilometer, som øges til omkring 300 kilometer, hvis man bliver i byen med bilen.

Hér er den også god. ”Også” refererer til, at vi ved den første testkørsel fik en god oplevelse af en ret komfortabel og ikke mindst lydløs elbil. Men vi prøvede den alene på danske provinsveje. Nu udsatte vi den for den ultimative ”brostensprøve”, ved at køre over affjedringsondulerende brosten i bl.a. Københavns Nyboder, hvoraf nogle af stenene måske endda er lagt for flere hundrede år siden. Den prøvelse klarede MG’en forbavsende godt.

Komfortabel affjedring

MG har nemlig valgt at give ZX en lettere forøget frihøjde til 16,1 cm. Den er bl.a. udnyttet til at gøre affjedringen lidt blødere, og endda i stand til at håndtere den trods alt større vægt. MG er dog ingen sportsvogn, men det lægger motorkræfterne på 136 hestekræfter jo heller ikke op til, at den skal være. ZS krænger ikke meget, trods de forlængede fjedre, hvilket givetvis kan tilskrives den lave placering af batteriet, men også en lav placering af elmotoren i motorrummet.

Det store og mere eller mindre konstante drejningsmoment på 353 Nm medvirker til, at 100 km/t kan nås på 8,2 sekunder – det er mere end rigeligt ved bykørsel. Topfarten er begrænset til 140 km/t, hvilket holder til danske motorveje. Da elbiler forbruger uforholdsvis meget strøm ved at køre hurtigt, bl.a. fordi de ikke oplader nævneværdigt undervejs, vil det ikke give mening, at gøre bilen til en hurtig motorvejsfræser.

Ved bykørsel kan man til gengæld vælge mellem tre regenereringsniveauer, så man er i stand til at føre rigtig meget af bevægelsesenergien tilbage til batteriet, når man reducerer farten.

MG ZS EV har træk på forhjulene, modsat eksempelvis den nye VW ID.3. Det vil være forkert, at gøre sig til dommer over hvilket system, der er bedst, men det er jo et faktum, at forhjulstræk i årtier har været anset for bedst til hverdagsbrug, fordi det sikrer stor retningsstabilitet og rolig kørsel. Og et faktum er det, at den beskrivelse også passer på MG’en.

5 stjerne og 5 års garanti

Mht. kvalitet og garanti importeres MG til Danmark af Nellemann koncernen, der også står for KIA herhjemme. De har stor erfaring med elektriske biler og er ikke blege for, at håndtere de 5 års garanti, der også gives på MG. Desuden har bilen opnået 5 EuroNCAP sikkerhedsstjerner og som et kuriosum produceres batterierne på samme Panasonic fabrik, som også leverer batterier til Tesla, Volkswagen, Volvo, Cadillac og desuden koreanske Samsung, der i den grad er kendt for deres elektroniske produkter.

Sidst men ikke mindst: Udstyret: I Luxury udgaven får man 17” alufælge, nøglefri betjening, sædevarme, el-ruder for og bag, panorama glastag, adaptiv fartpilot med kø-assistent, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, bakkamera, navigation (som også viser de offentlige ladestandere), 8” berøringsskærm, Apple CarPlay og Android Audi – og fra en hurtigopleder kan der tilføres 80 kW.

Egentlig savner man alene…ratvarmen og måske muligheden for fjernstyring.

Model:

MG ZS EV Luxury

Listepris:

Kr. 249.079.

Motor og transmission:

Elmotor, 136 hk, 353 Nm. 35,5 kWh litiumion batteri. Forhjulstræk. Hurtigopladning: 80 kW.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

8,2 sekunder/ 140 km/t/ 16,9 Wh/km/ 263 km.

Længde:

4m31 m

Frihøjde:

16,1 cm

Bagagerum:

448-1166 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 17” alufælge. Automatisk fjernlys.  Sædevarme. Klimaanlæg. Adaptiv fartpilot med kø-assistent. Vognbaneassistent. Navigation. Nøglefri betjening. Bakkamera. P-sensorer for og bag. El-ruder for og bag. 8" touch skærm. Skiltegenkendelse. Panorama glastag. 5 års garanti.