MG ZS EV Lancering og første test

First Test: MG ZS EV

Forbavsende velkørende elbil

Da Nellemann gruppen præsenterede deres nye bilmærke i form af en relancering af MG i Danmark, var det også vores første oplevelse bag rattet af den nye elektriske bil. Og indrømmet, godt pakket ind i fordomme om kinesisk kvalitet, var den største overraskelse bilens køreegenskaber. Den er en yderst velkørende elbil, sammenlignet med den vifte af elbiler, der efterhånden er blevet tilgængelig på markedet.

En prissætning, hvor den billigste version blot koster 220.000 kroner, gjorde også sit for at understøtte fordommene. De blev imidlertid hurtigt gjort til skamme. Når det så er sagt, skal man som ved ethvert andet bilkøb fokusere på bilens egenskaber, hvor det mest iøjefaldende er en rækkevidde på 263 km på en fuld opladning af det 44,5 kW store batteri - især fordi man ikke tilbyder den nye MG ZS EV med større batteri kapacitet. Men batteriet kan hurtigoplades med op til 80 kW.


Af Søren Clauding - maj 2020

Læs også på Motorsiden.dk:

Online køb til favorable priser

Link til importøren



Set i lyset af den noget overdrevne rækkeviddeforskrækkelse, der hersker blandt uerfarne førstegangselbilskøbere, skal man naturligvis gøre op med sig selv, om man kan leve med den rækkevidde. Men det er præcis det samme, man skal, hvis man fx overvejer køb af den helt nye Honda e eller for den sags skyld MINI Cooper SE eller de mindre elbiler, der heller ikke kan mønstre rækkevidde til at køre på plads af landet. Og når andre, der tidligere har haft lejlighed til at køre flere kilometer i den nye MG, oplyser, at rækkevidden trods WLTP-tallet i praksis snarere er i nærheden af 300 kilometer, ser tingene helt realistiske ud.



MG ZS EV er en halvhøj kompakt crossover med en længde på 4,31 meter og et bagagerum på 448 liter (der kan øges til 1166 liter med nedfældede bagsæderyglæn). Den har en frihøjde på godt 16 cm og den forøgede højde har man benyttet til, at gøre affjedringen meget tilgivende og komfortabel. Det er sket uden at kurveegenskaberne er blevet dårligere og ved et kik ned i motorrummet må man konstatere, at der er langt ned maskineriet. Med batteriet placeret i bundet af bilen er tyngdepunktet med andre ord meget lavt.

Letvægter

Men en MG er samtidig også overraskende let. Batteriet vejer i sig selv blot 277 kg og på alle måder er vægten holdt nede, så man rammer en egenvægt på cirka 1500 kg. Kombinationen af det lave tyngdepunkt, den større hjulvandring og den lave vægt har givet MG’en en glimrende køredynamik – uden at man har været tvunget til at stramme affjedringen op, som det ofte ses i elbiler med tunge magnum-batterier. Det er rigtig godt gået.

Det er det også, fordi støjniveauet er lavt, hvilket underbygger kørekomforten. Og maskineriet kan man ikke sætte en finger på. Der er tale om en 136-hestes elmotor, som også leverer et drejningsmoment på 353 hestekræfter og for en ordens skyld skal det også nævnes, at MG’en har forhjulstræk. Dermed er SUV-kategoriseringen ikke helt på sin plads, for den findes ikke med træk på alle fire hjul. 0-100 km/t klares på blot 8,2 sekunder og topfarten er 140 km/t.



Masser af udstyr

Kineserne er godt klar over, at moderne europæiske bilkøbere forventer masser af udstyr, uden en væsentlig fordyrelse af bilens pris – hvis man altså ser bort fra de såkaldte premium bilmærker, hvor pengene hurtigt kan få hjul at køre på, hvis man vil have ekstra udstyr.



I en MG ZS Comfort til de nævnte 220.000 kroner inkluderer udstyret bl.a.: 16” alufælge, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, automatisk fjernlys, el-ruder for og bag, læderrat, nøglefri betjening, 8” touch skærm, navigation, p-sensorer bag og automatisk nødbremse.



For de ekstra 30.000 kroner for Luxury versionen er fælgene opgraderet til 17” (215/50-17 dæk), og udstyrslisten omfatter også panorama soltag, bakkamera, el-justerbart førersæde, kunstlædersæder, og sædevarme.

Vi savner klimaanlæg og ikke blot aircondition, ratvarme og mulighed for også at justere rattet i længderetningen (hvilket dog ikke er ualmindeligt i elbiler).