Lexus UX 300e - Biltest

First test: Lexus UX 300e

Billigste Lexus er en elbil

Det er symptomatisk for tiden og måske også for Toyota koncernen, at den første regulære fuldt elektriske bil er en Lexus – introduceret internationalt i foråret 2021. Det passer perfekt til relanceringen af Lexus i Danmark, men er også helt i overensstemmelse med koncernens miljø-strategi.

Hos Toyota har man den opfattelse, at man gør mere for klimaet og miljøet ved at producere miljø-optimerede biler, som rigtig mange mennesker kan benytte i hverdagen. Dels fordi bilerne er økonomisk overkommelige, dels fordi de indenfor den eksisterende infrastruktur også er praktisk brugbare. Løsningen er indtil videre selvopladende hybridbiler. De belaster ikke elnettet, de er ikke afhængige af opladningsmuligheder og bidrager endda med væsentlig lavere benzinforbrug og dermed lavere CO2 udledning end ikke-hybridbiler.


Af Søren Clauding – september 2021


Link til importøren



Hype-attention

Men naturligvis er man i koncernen opmærksom på den hype, der er omkring fuldt elektriske biler. Udfordringerne med de fuldt elektriske biler er velkendte – rækkevidde, ”genoptankningstid”, ikke tilpasset infrastruktur, høje priser på litium-ion batterierne, storforbrug af Jordens reserver af råstoffer – litium og kobolt ikke mindst. Derved bliver elbilerne så dyre, at færre har økonomisk mulighed for at anskaffe dem. Derved er deres umiddelbare bidrag til at nedsætte CO2 og NOx forureningen fra biler i det store billede ganske beskedent.

I Danmark har man valgt, at staten giver afkald på de afgifter, som konventionelle benzin- og dieselbiler prismæssigt er belastet af. Det har fået elbilsalget til at stige markant, fordi bilerne er blevet mere prismæssigt konkurrencedygtige. Men det er fortsat fortrinsvis den mere velhavende del af befolkningen, der foruden at sparer i skat pga. afgiftsfritagelsen, i praksis har mulighed for at bruge en elbil. Det kræver nemlig groft set, at man har mulighed for at lade op hjemme, og det fordrer normalt, at man besidder et enfamiliehus med carport eller garage.

Internationalt, hvor afgiftsforholdene er meget anderledes, er den sociale forskel meget større og det er ikke så indlysende, at køre elbiler for mennesker, der ikke hører til de mest velhavende. Når Toyota via Lexus alligevel har lanceret en elbil, for at tilgodese de kunder, der gerne vil køre elektrisk, er der god mening i at gøre det i form af en kompaktbil, der ikke kræver gigantiske batterier. Lexus er koncernens luksusmærke, køber man en Lexus er man internationalt vant til at den er dyr. I Danmark fritages elbilen for afgift, og derved bliver Lexus UX 300e helt automatisk den billigste Lexus på det danske marked.

Vores første stilfærdige prøvetur

I forbindelse med præsentationen af Lexus’s comeback til Danmark var der anledning til en kortere prøvetur i netop Lexus UX 300e. Den udmærkede sig ved at være usandsynlig støjsvag og komfortabel. Uden over de samme vejstrækninger at have prøvekørt alle andre elbiler, markerer UX 300e som måske den mest støjsvage overhovedet. Og da en elbil traditionelt ikke støjer meget, er det absolut et stærkt købsargument.



Det, man hører mest, er dækstøj, forplantet gennem hjulophængene, men da affjedringen også er forbavsende tilgivende (taget i betragtning, at den kompakte bil dog vejer i nabolaget af 1800 kg), samtidig med at bilen er ret styresikker, opleves kørslen temmelig sikker og meget behagelig.

Elmotoren leverer op til 204 hestekræfter, suppleret af et overbevisende drejningsmoment på 300 Nm, som i øvrigt muliggør 0-100 km/t på 7,5 sekunder og en respektabel topfart på 160 km/t. Men misforstå ikke: Lexus UX 300e er ingen racerbil.



Moderat rækkevidde og batteristørrelse

Den er i øvrigt grundliggende baseret på samme platform som Toyota C-HR, om end den er 10 cm længere. Bagagekapaciteten er nogenlunde den samme, hvilket givet vis skyldes at der også bruges plads til batteriet på 54,3 kWh, som giver en rækkevidde iflg. WLTP på 305-315 kilometer og elforbruget er tilsvarende 17,1-16,8 kWh/100 km.

Den billigste Lexus UX 300e er prissat til 372.500 kroner. Det inkluderer det såkaldte ”Comfort” udstyr, som bl.a. omfatter 17” alufælge, 2-vejs el-justerbar lændestøtte i de el-justerbare forsæder, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, el-justerbart rat, LED lygter hele vejen rundt, adaptiv fartpilot med videre.



Premium udstyrsniveauet til små 400.000 kroner tilføjer bl.a. p-sensorer for og bag, læderindtræk, ratvarme, nøglekort, ventilerede forsæder og nøglefri betjening. Og betaler man 443.500 kroner for en Luxury-version er 10,3 multimedieskærm inkluderer ligesom Mark Levinson lydanlæg, akustikruder, elektrisk bagklap, head-up display, navigation og 360 grader kamera.