First World test: Hyundai Kona Electric

Gevaldigt løft med ny elektrisk Kona

Med den helt nye elektriske udgave af den næsten ligeså helt nye Hyundai Kona har den koreanske bilfabrik givet den populære model et gevaldigt løft. Især det fine og ikke mindst elegante interiørdesign, som også opleves i udgaven med en mere konventionel benzinmotor, klæder bilen og er i rigtig god harmoni med den komfortable køreoplevelse.

Hvad sidstnævnte angår, spiller også en markant forbedret affjedring med. Den tidligere elektriske version af Hyundai Kona led lidt under en ikke helt optimal balance mellem bilens naturligt store vægt, givet af den elektriske drivline og batteriet, og en affjedring, der mest var beregnet til at tilgodese ICE-versionerne.


Af Søren Clauding - september 2023

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Ny Kona skærper profilen >>>


Vel affjedret

Sådan er det ikke med den nye Kona Electric, hvilket vi allerede havde en forventning til, dels fordi søstermodellen, KIA Niro EV er utrolig vel affjedret, dels fordi også ICE-versionen af Kona gør det ganske godt. Det klæder bilen, for der er i undertegnedes optik ikke meget, der er værre (hvad biler angår), end at sætte sig ind i en designmæssigt attraktiv bil og konstatere, at køreegenskaberne ikke følget med.



Vi havde lejlighed til at prøvekøre den nye Hyundai Kona Electric på snoede veje i det østlige Tjekkiet såvel som på motorveje. Og det var helt åbenlyst, at man også hos Hyundai havde arbejdet målrettet på at skabe en god affjedring med henblik på en harmonisk komfortabel kørsel - og alligevel med tilstrækkelig spændstighed til at håndtere mange kræfter.

514 kilometer eller 512

Topudgaven i Kona Electric serien er udstyret med et 65,4 kWh batteri, som giver en flot rækkevidde på 514 km (512 km iht. en af Hyundai udviklet real-life test). Det gør den til den mest langtrækkende bil i B-SUV-klassen. Dens energieffektivitet er nemlig fremragende med; 147 Wh/km, til trods for en motoreffekt på 217 hestekræfter med tilhørende gode fartpræstationer.

Kona Electric findes imidlertid også i en udgave med lidt kortere rækkevidde på 377 km. Den leveres af et 48,4 kWh batteri i samspil med en 156 hestes permanent magnet synkron motor. Men da vægten på den lavere motoriserede bil er holdt nede på 1690 kg mod den større versions 1773 kg er fart- og forbrugspræstationerne ikke så forskellige.

Bygges i Ostrava

Sidstnævnte var der ikke lejlighed til at prøve i Tjekkiet, hvor prøvekørslerne i øvrigt fandt sted omkring Hyundais hyper moderne fabrik i Nosovice, tæt ved byen Ostrava. Her skal den nye elektriske Kona Electric nemlig bygges, og det forventes, at man inden året er omme har sendt 21.000 Kona Electric gennem de hurtige og yderst effektive samlebånd.



Hyundai Kona Electric bygges på den ultra moderne fabrik i Nosovice nær Ostrava i Tjekkiet.


Lidt mere specifikt omkring bilens køreevner tæller det på positiv siden, at den er ret lydløs. Vi havde anledning til frisk kørsel og det klarede den pænt, trods vægthandikappet, men heldigvis har Hyundai jo også fastholdt forhjulstrækket som standard (bilen findes også i en AWD udgave, men kun til det amerikanske marked), og dens frihøjde er på blot 15,1 cm.

En del af de køremæssige forbedringer kan desuden tilskrives bilens større proportioner. Den er ikke alene markant længere end forgængeren men i det hele taget større. Når det hele gøres op, er den 30 procent større end forgængeren, oplyser Hyundai.

Rummelig

Rummeligheden i kabinen er glimrende, hvilket som for ICE-udgavens vedkommende bl.a. kan tilskrives det slanke sædedesign. Men også bagagerummet er rummeligt, og så har man i motorrummet fundet plads til en lille frunk, anbragt oven på elmotoren, som fx kan benyttes til ladekabler.



Fortil findes en frunk ovenpå elmotoren. Den rummer 27 liter.


Det vil faktisk være et ganske praktisk sted at have dem liggende, for ladekabler er ofte snavsede, og så er de lige ved hånden, for Hyundai Kona Electric oplades gennem et stik på venstre side af bilens front. Og a-pro-pos: Afhængig af udstyrsversion er ladeporten opvarmelig, så man i frostvejr ikke er forhindret i at oplade bilen, fx fordi dækslet er frosset fast. Selve opladningen foregår enten som 11 kW vekselstrømsopladning eller 102 kW jævnstrøms opladning.

Fornuftig indstigningspris

Når Hyundai Kona Electric lander på det danske marked midt i oktober er indstigningsprisen 300.000 kroner. Men hos Hyundai pointerer man, at den laveste pris ikke er en indstigningspris, men indebærer, at man ikke nødvendigvis behøver at rykke højere. Prishoppet mellem basismodellen og de næste udstyrsniveauer er beskedne 20.000 kroner Det samme gælder udgaven med det store batteri og den større motor. Her begynder man ved 330.000 kroner.

Basisudstyret ”Essential” inkluderer bl.a. 12,3” berøringsskærm, 17” alufælge, adaptiv fartpilot, akustisk forrude, bakkamera, 2-zone klimaanlæg med varmepumpe, p-sensorer for og bag, paddleshift til styring af den regenerative bremsning, tagræling, sædevarme for, ratvarme og vognbaneassistent med følgefunktion.

Advanced niveauet omfatter foruden Essential-udstyret bl.a. jøjdejusterbart passagersæde, LED-bånd med pixel-design mellem forlygterne, LED forlygter. V2L, mørktonede bagruder, opvarmet ladeport og trådløs opladning af smarttelefon, der kan.

Topniveauet ”Ultinate” inkluderer desuden (blandt andet) 360 grader kamera, BOSE lydanlæg, el-forsæder, el-bagklap, head-up-display.



235/45-19 hjul er standard på topversionerne.


Hurtige fakta om ny Hyundai Kona Electric


Introduktion i Danmark: Oktober 2023

Standard-range (48,4 kWh batteri):

156 hk (114,6 kW), 255 Nm, FWD, 0-100 km/t: 8,8 sek. Topfart: 162 km/t. Energiforbrug: 14,6 kWh/100 km. Rækkevidde (WLTP): 377 km. Anhængervægt: 300 kg. Vægt: 1690 kg.

Long-range (65,4 kWh batteri):

218 hk (160 kW), 255 Nm, FWD, 0-100 km/t: 7,8 sek. Topfart: 172 km/t. Energiforbrug: 16,6-14,7 kWh/100 km. Rækkevidde (WLTP): 514 km. Anhængervægt: 750 kg. Vægt: 1773 kg.

Længde: 4,56 meter.

Bredde: 1,83 meter.

Højde: 1,58 meter.

Bagagerumskapacitet: 466/1300 liter.

Frunk: 27 liter.