Biltest: BMW iX xDrive40
Gigant pc med fokus på køreegenskaber
BMW iX er den første dedikerede elbil fra BMW. Det oplever man bl.a. gennem den meget alsidige udnyttelse af de mange muligheder, moderne personlige computere byder på. Men heldigvis er det samlet omkring det uomtvistelige faktum, at en BMW først og fremmest er en bil. Derfor er overskriften som den er.
Og gigantisk er den. Det udtrykkes gennem dens dimensioner, gennem dens kraftpotentiale, gennem dens computerkraft og dens alsidighed. For så vidt også gennem dens vægt, for 2,5 tons egenvægt gør ikke iX til en letvægter, men letvægtere er elbiler aldrig. Det er ikke engang batteriets skyld, for i xDrive40 versionen synes rækkevidden på det nærmeste at have en sekundær betydning.
Af Søren Clauding – august 2023
Flere BMW prøvekørsler - find dem hér >>>
Andre BMW prøvekørsler - find dem her >>>
Moderat batteristørrelse
Man kunne have udrustet bilen med et 100 kWh batteri eller det, der er større. Men hvor meget mening giver det egentlig? Begrænsningen er fortsat opladningshastigheden og lade-infrastrukturen. Dér har BMW klogt nok holdt sig til det offentligt tilgængelige netværk og har ikke begivet sig ind i selv at stå for udbygningen. Om få år, hvis den nuværende udvikling fortsætter, vil ladenetværket være tilstrækkeligt. Men trods lynopladning er opladningshastigheden fortsat en udfordring.
Til gengæld har BMW med iX skabt en optimal elbil med størstedelen af de egenskaber, en velvoksen lynhurtig computer byder på. Den er connected i tilstrækkeligt omfang, og forudsat der ikke findes skjult uigennemskuelig (selv for BMW-udviklerne) software, der servicerer fjendtlige kræfter, er der tale om en meget komplet og også meget sikker bil.
Avanceret undervogn
Den har en yderst avanceret undervogn med dobbelte wishbone forhjulsophæng og 5-leds baghjulsophæng, muliggjort i kraft af gennemtænkt plads-dedikering af alle de elektriske elementer. Den store frihøjde på over 20 cm (som også bidrager til en vadedybde på 38 cm) og de mange kræfter håndteres også ved hjælp af fintfølende og hurtigt virkende elektronisk styrede støddæmpere, som både gør kørsel på landevej og over uvejsomt terræn let og sikkert.
Drivlinens dimensionering medvirker også dertil. For at fastholde en køredynamisk oplevelse, når det er det, man søger, benyttes to elmotorer af den magnetløse exited type. De computer-styres, så der opnås optimal fordeling af kræfterne mellem for og bag. Op til 326 hestekræfter kan der leveres af hhv. en 272 hestes motor bag og en 258 hestes motor fortil. Strømmen leveres af et 76,6 kWh batteri, som kan oplades med op til 150 kW ved DC-ladning og 11 kW ved 3-faset AC-opladning. Det er tidsrigtigt og ikke ekstremt.
Harmonisk balance
Balancen mellem de to motorer er noget nær optimal, naturligvis afhængig af underlagets beskaffenhed, men det virker rigtig godt med LIDT flere kræfter på baghjulene og ikke MANGE flere. Det giver en meget fin harmoni, også når man kører lidt friskt gennem kurverne, om end den tunge bil trods alt ikke er en udpræget racer. Batteripakken er naturligvis anbragt i bunden af bilen, men også midt i, hvilket underbygger køredynamikken.
0-100 km/t på 6,1 sekunder gør den i sagens natur ikke til en sinke, og da affjedring og kraft fordeling styres så præcist og så hurtigt, skal det være rigtig uvejsomt eller glat, hvis ikke accelerationstallet kan nås. Men på en måde er fartpræstationerne egentlig lidt for sjov, for med mindre man skal køre off-road race i ørkensand, er det lidt misbrug af kræfter og energi.
God rækkevidde
Så giver det mere mening, at økonomisere med kraftpotentialet. Da kan man opnå en rækkevidde på 425 km – vi nåede i praksis lidt under de 400 km, men økonomiserede heller ikke udpræget med kræfterne. Det officielle energi-forbrugstal er 22,5 kW/100 km, og det ligger selvklart i den høje ende, som det gør i alle store SUV’er. iX er imidlertid temmelig aerodynamisk (cD=0,25), hvilket trækker i den rigtige retning
Den 4-hjulede computer byder i øvrigt på et avanceret Sky Lounge panorama glastag, hvor sollys kan holdes på afstand gennem en nedtoning af den ellers transparente glasflade. Kraftværket brødføder også et 4-zone klimaanlæg og et Harman Kardon surround sound anlæg.
Tekniske finurligheder
Som en moderne mobilkobling skal være det, har iX indbygget 5G og i den praktiske ende af udstyrslisten er anhængerkoblingen naturligvis elektrisk. Et tryk på en knap, og den er klar til de nævnte 2,5 tons. Og så er en bred vifte af kørehjælpemidler en del af programpakken. De nødvendige radarer, kameraer og følere er i vidt omfang gemt under den store, iøjefaldende frontgrill, der selvklart ikke er en kølergril, fordi den nødvendige køling af batteripakken foregår ad andre kanaler.
For så at hindre at elektronikken svigter, er frontgrillen belagt med en selvhelende overflade, der af sig selv fjerner de ridser, der måtte komme fra fx stenslag. Et system der kan minde lidt om det, en haj er udstyret med, uden at der i øvrigt kan drages sammenligninger med havdyret og det firehjulede landdyr.
Model: |
BMW iX xDrive40 Fully Charged |
Listepris: |
Kr. 750.000 |
Motor og transmission: |
2 stk. excided synkron el-motorer: For: 258 hk (190 kW). Bag: 272 hk (200 kW). Systempower: 326 hk (240 kW). 76,6 kWh 330 Volt batteri (71 kWh netto). Opladning: AC: 11 kW, DC: 150 kW. |
Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug (WLTP): |
6,1 sek./ 200 km/t./ 22,5 kWh/100 km. |
Længde/ Bredde/ Højde: |
4,95/ 1,97/ 1,70 m |
Frihøjde/ vadedybde | 20,2 cm/ 38 cm. |
Bagagerum: |
500-1750 liter |
Værd at bemærke: |
21” letmetalfælge. Adaptiv LED. 4-zone klimaanlæg. Ratvarme. Sædevarme. Sportssæder. El-bagklap. Bakkamera. Widescreen display 14,9" centerskærm. Elektrisk anhængertræk. Panorama glastag "Skylounge". Harman Kardon surround sound. 5G. |